Miten saan 7 v. nukkumaan omassa sängyssään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Peräkylän eukko"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Peräkylän eukko"

Vieras
Äiti ja isi alkaa olla jo väsyneitä...Meillä on alusta asti nukutettu lapset omassa petissä ja molempia on kannettu omaan sänkyyn, aina kun ovat tulleet meidän petiin. Nyt meidän esikko on jo muutamia viikkoja tullut yöllä meidän sänkyyn ja häntä roudataan takaisin omaan huoneeseen. Mä en vaan enää jaksa kantaa häntä. Hän tulee herättämään meidät yleensä ekan kerran puolen yön aikaan, kun pelottaa ja on nähnyt pahaa unta. Ei liene yllättävää, että mielikuvitus on vilkas... Uhkailu, lahjonta, kiristys. Kaikki on kokeiltu. Myös yövalo. Mut me ei saada enää nukuttua kunnolla, kun yötrafiikki on aika vilkasta. Ja jos meidän sänkyyn antaa jäädä, niin sit ei kukaan nuku kunnolla...verronkin jos kuopus vielä tekee itsellensä siihen tilaa. Ikä varmaan korjaa vaivaa, mut onko vinkkejä...siis muita, kun että jompi kumpi vanhemmista muuttaa x ajaksi sohvalle??! Anyone?!

Patja teidän huoneen lattialle? Voisi lapsi tulla siihen nukkumaan jos pelottaa. Uskoisin että pelot on ihan aitoja, ja siksi pidän julmana sitä että lapsi viedään takaisin omaan sänkyyn. Muistele omia lapsuusajan painajaisia.

Suuttumalla vähän? Selittämällä, että nyt oikeasti on sellainen tilanne, että sinä herätät äidin ja isän joka yö, emmekä me saa nukuttua, ja meitä väsyttää kovasti, joten nuku pliis omassa sängyssäsi.

En kantaisi tuon ikäistä enää omaan huoneeseen; en päästäisi häntä sänkyyn ja antaisi nukahtaa sinne, vaan taluttaisin takaisin heti kun hän yrittää sänkyyni tulla.

Painajaisten välttämiseksi kieltäisin kaikki vähänkin Teletappeja rajummat tv-ohjelmat, pelit ja leikit.

Jos lapsi oikeasti pelkää nukkua ilman vanhempia niin anna tulla ainakin teidän huoneeseen! Mulla oli lapsena tosi vilkas mielikuvitus ja hirveitä pelkoja mm. ufoista. Jos en olisi päässyt vanhempieni huoneeseen nukkumaan niin olisin varmaan pimahtanut! Näitä pelkokausia oli aina välillä, en siis koko lapsuuttani nukkunut vanhempien huoneessa. Mulla laitettiin vieraspatja vanhempien sängyn viereen ja siinä sain nukuttua.

Mun mielestä kanssa aika julmaa väkisin pakottaa omaan sänkyyn ja huoneeseen, jos lasta oikeasti pelottaa. Tekisin kanssa niin, että patja sängyn viereen. Kun painajaiset helpottaa, niin lapsi ei enää herää keskellä yötä, vaan nukkuu rauhassa. En jaksa uskoa, että tuon ikäinen huvikseen pyrkii teidän sänkyyn yöksi. Onhan noita vaiheita, kun pelottaa ja tulee painajaisia, se menee kyllä ohi, mutta ei kyllä helpota sillä, että pakotetaan omassa huoneessa pelkäämään...

Entä jos nukkuis sisaruksen kanssa samassa huoneessa?

En yhtään vähättele hänen pelkojaan, koska mulla on lapsena ollut vähintäänkin yhtä vilkas mielikuvitus. Me ollaan yritetty selittää asiaa, mutta joka yö sama juttu. Noita tv/tietokonejuttuja olen myöskin miettinyt, että niitä varmaan pitäis vähentää todellakin johonkin teletappi-tasolle. Meillä kyllä kontrolloidaan mitä annetaan katsoa/pelata...

[QUOTE="Peräkylän eukko";25385436]Taidan kyllä muuten kokeilla tuota patjatemppua, niin ei tarttis muuttaa pois omasta sängystä kummankaan :)[/QUOTE]

Se jo pelkästään voi helpottaa pelkoa, jos lapsi tietää, että hän voi tulla teidän huoneeseen, jos pelottaa kovin. Että on olemassa se turvapaikka. :)

Neuvoisin palkitsemaan mieluiten kuin suuttumaan. Meillä toimii tarra/leimankeräily. Kun lapsesi nukkuu kokonaisen yön omassa sängyssään, niin saa leiman/tarran. Leimankeräyslapun voi askarrella kartongista ja tehdä siihen esim. 10 tai 20 luukkua. Kun keärys on tehty, saa yllätyksen tai sovitun jutun. Meillä esim kylpylään tai lasten seikkqilupuistoon tai jokin lelu. Jaksamista!

Alkuperäinen kirjoittaja Äx2;25385633:
Neuvoisin palkitsemaan mieluiten kuin suuttumaan. Meillä toimii tarra/leimankeräily. Kun lapsesi nukkuu kokonaisen yön omassa sängyssään, niin saa leiman/tarran. Leimankeräyslapun voi askarrella kartongista ja tehdä siihen esim. 10 tai 20 luukkua. Kun keärys on tehty, saa yllätyksen tai sovitun jutun. Meillä esim kylpylään tai lasten seikkqilupuistoon tai jokin lelu. Jaksamista!

No ei siinä mitkään tarrat auta, jos lapsi oikeasti on peloissan. Hei haloo, ei se lapsi tahallaan yöllä herää pelkäämään.

[QUOTE="Huoh";25385648]No ei siinä mitkään tarrat auta, jos lapsi oikeasti on peloissan. Hei haloo, ei se lapsi tahallaan yöllä herää pelkäämään.[/QUOTE]

Mutta sitä ei aina voi tietää, pelkääkö lapsi oikeasti vai vedättääkö vaan. Ehkä on todennut pelkokortin käteväksi keinoksi - sen avulla pääsee aina vanhempien sänkyyn. Ei 7-vuotias tyhmä ole, vaan taatusti osaa vedellä oikeista naruista.

Jos pelkää oikeasti, niin keskustelisin peloista, vakuuttaisin ettei ole mitään pelättävää, ja rohkaisisin lasta nukkumaan yönsä omassa sängyssä. Palkitsisinkin siitä kun se onnistuu. Olisin tosi tarkka tv:n yms suhteen.

En ainakaan ihan helpolla suostuisi siihen, että kouluikäinen lapsi tulee sänkyymme joka yö (tai edes lähes joka yö).

mulla oli kanssa lapsena pelkoja ja painajaisia ja vaikka kuinka äiti ja isä kertoi ettei ole mitään pelättävää ja unet on vaan unia ei se kulkaa yhtää auta jos pelkää niin pelkää. Olen nyt 26v ja edelleenkin mielikuvitukseni on turhan vilkas ja pelkään olla yksin öisin.

Yhteistyössä