Miten saan 4 v:n syömään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HoitoonVaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

HoitoonVaan

Aktiivinen jäsen
01.12.2006
8 566
0
36
Kymenlaakso
Onko teillä antaa hyviä vinkkejä? Meillä on aina ollut nirso syömään tuo poika, ja tuntuu että menee ihan naurettavaksi jo tää meininki. Poika sanoo mm. HALUAVANSA olla laiha ja että ei halua lihoa :( Millä ihmeellä sen saisi syömään? Ei tahdo syödä kunnon aamupalaa, sitten tulee kamalat tappelut ja kiukku nälkäisenä, mutta silti ei saada syömään kunnolla. Syö närppien aina pikkuisen jotain, kerran voi syödä hyvin paistettua lihaa ja sitten kun seuraavan kerran teen samaa, ei syö ollenkaan. Mitään asioita ei saa sekoittaa keskenään, ja yleensä syö yhdellä aterialla vain yhtä lajia (esim. vain lihaa tai vain kurkkua) mutta syö kyllä monipuolisesti eri asioita, siis kasviksia, leipää, lihaa ja kalaa. Makkara ja nakit ja kaikki oikein suolainen on ainoita mitä syö "helpommin". Ja einespizzoja (YÖK!). Voita ja margariinia voi syödä suoraan rasiasta jos silmä välttää, samoin suolapurkki pitää pitää piilossa.

Ruokailut on nyt sellasta maanittelua, uhkailua ja lahjontaa, omaan huoneeseen passittamisine kaikkineen. On koitettu jättää tarjoamatta ruokaa mutta kun tuntuu että elää sitten jollain pyhällä hengellä. Iltaisin sitten ruoka saattaa maistua, sitten kun ois nukkuma-aika, eikä ois aikaa ruveta vielä tuohon syöntishowhun mukaan. Onko vinkkejä?

[QUOTE="vieras";24748983]oiskohan aika mennä lastenpsykologille tms. jos lapsi sanoo haluavansa olla laiha..[/QUOTE]

Meil on ens viikolla lääkärineuvola ja aion tuosta sanoa. Tosin se on nyt sanonut sen kerran, ja mietin että onko vaan kyllästynyt meidän syömisestä "nalkuttamiseen" tai kuullut kenties jotain sellasta telkkarista tms. Mutta huolestuneena tuollasen lauseen kuulee lapsensa suusta, varsinkin kastematomallisen.

Kuulostaa tutulta.
Meidän 7-vee on juuri tuollainen. Ja ihan on hengissä ja terveenä vaikka ei ole koskaan hyvä tuossa syömisessä ollutkaan.

Lopettakaa se maanittelu, uhkailu ja lahjonta ja miksi se lapsi pitää huoneeseensa lähettää? Älkää tehkö siitä ruokailusta mitään showta. Kun on ruoka-aika tarjoatte ruokaa. Lapsi päättää minkä verran sitä syö.
Jos lapsi on alipainoinen kannattaa tosin tarjota niitä yleisimpiä lemppareita tiuhaan.
Tehkää ruokailuhetkestä positiivinen hetki. Jos syöminen on inhottavaa niin vielä inhottavampaa siitä tulee, jso tietää vanhempien hermostuvan ja komentavan.

Joskus miettii kuinka helppoa olisi, jos lapsi söisi normaalisti, mutta toisaalta jopa äärimmäinen nirsous on kuitenkin pieni "vamma" jos ajattelee mitä monet lapset ja vanhemmat kokevat: vakavia sairauksia yms.

Meil on ens viikolla lääkärineuvola ja aion tuosta sanoa. Tosin se on nyt sanonut sen kerran, ja mietin että onko vaan kyllästynyt meidän syömisestä "nalkuttamiseen" tai kuullut kenties jotain sellasta telkkarista tms. Mutta huolestuneena tuollasen lauseen kuulee lapsensa suusta, varsinkin kastematomallisen.

Onko hoidossa ja syökö siellä kaikkea? Sit on ihan sama vaikka söisi kotona pahvia.

Tuon ikäsen ei pitäisi telkkarista nähdä kuin pikkukakkonen. Älkää pitäkö telkkaa auki, ellei sitä katsota, ja aikuisten ohjelmat katsotaan vasta kun lapset nukkuu.

Entä mitä äitin ja iskän suusta tulee? Jos äiti/isi on koko ajan laiharilla ja puristelee läskejään ja voihkii masentuneena, niin ...

Ja anna sitä ruokaa mitä syö. Osta Vatajan nitriitittömiä nakkeja/makkaroita.

[QUOTE="vieras";24749017]Onko hoidossa ja syökö siellä kaikkea? Sit on ihan sama vaikka söisi kotona pahvia.

Tuon ikäsen ei pitäisi telkkarista nähdä kuin pikkukakkonen. Älkää pitäkö telkkaa auki, ellei sitä katsota, ja aikuisten ohjelmat katsotaan vasta kun lapset nukkuu.

Entä mitä äitin ja iskän suusta tulee? Jos äiti/isi on koko ajan laiharilla ja puristelee läskejään ja voihkii masentuneena, niin ...

Ja anna sitä ruokaa mitä syö. Osta Vatajan nitriitittömiä nakkeja/makkaroita.[/QUOTE]

Hoidossa on kahtena päivänä viikossa ja siellä ruoka menee paremmin, kehuu mm. miten NIIN MAHOTTTOMAN HYVÄÄ RUOKAA siellä on tarjolla. Kun oppisin tekemään samanlaista.. Nitriitittömiä olen ostellut ja parhaanlaatusia eineslihapullia yms.. Äh vvauva heräs en ehi enempää tänään

Ehkä toi iskä on vähän puristellut olemattomia makkaroitaan peilin edessä, ja on siitä ottanut mallia. Pitää pitää sillekin puhuttelu ;)

Hoidossa on kahtena päivänä viikossa ja siellä ruoka menee paremmin, kehuu mm. miten NIIN MAHOTTTOMAN HYVÄÄ RUOKAA siellä on tarjolla. Kun oppisin tekemään samanlaista.. Nitriitittömiä olen ostellut ja parhaanlaatusia eineslihapullia yms.. Äh vvauva heräs en ehi enempää tänään

Ehkä toi iskä on vähän puristellut olemattomia makkaroitaan peilin edessä, ja on siitä ottanut mallia. Pitää pitää sillekin puhuttelu ;)
Ehkä ongelma onkin siinä, että hoidossa saa kotiruokaa, kotona eineksiä. Suosittelen, että opettelet kokkaamaan.

mä sain muuten meidän nirsoilija syömään lihapullia, kun sai tehdä niitä itse, ja tehtiin niistä hassun muotoisia (paistan aina uunissa). Oli sitten ruoaksi hämähäkkejä, käärmettä ja etanoita ja sen semmoisia. Kun oli itse tehnyt niin söi. (yhden, mutta söi kuitenkin!)

Mitäs jos isi ja poika kokkaisivat yhdessä, ja isi kehuisi kuinka lihakset kasvaa kun syö reippaasti. Poikiin voisi vedota hyvinkin...

Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;24749057:
Ehkä ongelma onkin siinä, että hoidossa saa kotiruokaa, kotona eineksiä. Suosittelen, että opettelet kokkaamaan.

Poika on ainoa jolle niitä eineksiä ostetaan. Laitan ruoan päivittäin poppoolle jossa yks ei syö lihaa, yks ei syö kalaa eikä mausteita eikä monenlaisia kasviksia ja ite oon laktoosittomalla rv:lla. Että yleensä on kahta sorttia enemmän tai vähemmän kotiruokaa tarjolla. Kai mä oon niin paska kokki sit.

meidän mummilla on sääntö, että niin monta palaa pitää maistaa kuin mitä on vanha.

Mummi joutuu siis syömään 60 palaa! Tämä naurattaa lasta niin, että syö omat viisi palaansa.

Eipä kai tuohon auta kuin aika. Tuo tietysti että teillä on jo monta erityisruokavaliota varmaan edesauttaa nirsoilua. Lapsikin tahtoo olla erityinen ja oman "envoi syödä"-ruokansa????

Poika on ainoa jolle niitä eineksiä ostetaan. Laitan ruoan päivittäin poppoolle jossa yks ei syö lihaa, yks ei syö kalaa eikä mausteita eikä monenlaisia kasviksia ja ite oon laktoosittomalla rv:lla. Että yleensä on kahta sorttia enemmän tai vähemmän kotiruokaa tarjolla. Kai mä oon niin paska kokki sit.
Voi hyvää päivää! Ne einekset jää huomisesta lähtien kaupan hyllylle. En usko millään, että terve lapsi pystyy itsensä nälällä tappamaan.

Jos vaan tekisit ruuan ja sitten istuisitte kaikki syömään sen mitä syötte. Älä tee lapsen syömisestä mitään numeroa, saati puhu hänelle rumasti ruokapöydässä. Tee ruokahetkestä positiivinen kokemus.

[QUOTE="vieras";24749097]meidän mummilla on sääntö, että niin monta palaa pitää maistaa kuin mitä on vanha.

Mummi joutuu siis syömään 60 palaa! Tämä naurattaa lasta niin, että syö omat viisi palaansa.

Eipä kai tuohon auta kuin aika. Tuo tietysti että teillä on jo monta erityisruokavaliota varmaan edesauttaa nirsoilua. Lapsikin tahtoo olla erityinen ja oman "envoi syödä"-ruokansa????[/QUOTE]

:) Toi ikävuosijuttu onkin hauska. Meillä on sama periaate kuin pk:ssa, että pitää maistaa. Mutta kun ei meinaa sujua joka päivä sit millään sekään, vaikka ois ennestään tuttua ruokaa. Se on totta, että voi haluta huomiota "omalle ruokavaliolleen": on muuten pariin otteeseen todennutkin päivä ruoasta katsottuaan, että "ei ole mun ruokavalion mukaista" ;) Kun nyt pääsin pohdiskelun vauhtiin:meillä kun on sit vielä tuo vauva, joka saa paljon huomioo... Mustasukkaisuudella on osansa asiassa. Kiukuttelulla ja temppuilulla saa huomiota, siksi kai ruoan kanssakin temppuillaan. Mutta kun ei vaan ole sitä aikaa enää olla niin paljon pojan 100 % huomiointiin, itteenikin se harmittaa. Esikoinen joutuu niin monessa paikassa joustamaan, kun "oota kun vauvallee pitää eka..." :(

Eli summa summarum. Ruokailusta ei tehdä numeroa, poika pysynee hengissä jos ei nyt lääkäri sit muuta totea. Syököön mitä syö ilman patisteluja ja huomiota koitamme jakaa mahdollisimman tasapuolisesti, jos aikanaan sit helpottais.

[QUOTE="liinis";24749107]Jos vaan tekisit ruuan ja sitten istuisitte kaikki syömään sen mitä syötte. Älä tee lapsen syömisestä mitään numeroa, saati puhu hänelle rumasti ruokapöydässä. Tee ruokahetkestä positiivinen kokemus.[/QUOTE]
:) Tossa toinen ongelma: miten villin 4 v saa istumaan ruokapöydässä? Se juoksentelu ja temppuilu on ollut meillä syynä omaan huoneeseen toimittamiseen, kun ei enää muutakaan oo keksitty.

Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;24749102:
Voi hyvää päivää! Ne einekset jää huomisesta lähtien kaupan hyllylle. En usko millään, että terve lapsi pystyy itsensä nälällä tappamaan.

Ongelmana on, että asumme yhteistaloudessa, enkä voi noita mummoja kieltää ostamasta itselleen eineksiä... sit poika hipsii syömään niiden nakit ja pizzat niiden jääkaapilta :/

Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;24749144:
No huomannet nyt syyn nirsoiluun. Tavalla tai toisella joutavat vatsantäyttimet pois, niin jo viikossa alkaa maistumaan kotiruoka.

Ei niillä siellä oo läheskään aina mitään eineksiä.. mutta yks ongelma on just se, että käy sit kinuamassa leipää vaikka mummoilta nälkäänsä kun on jättänyt ruoka-aikaan syömättä. Mut joo, jatkan huomenna! :)

Keksi lihapadalle uusi nimi esim Pokemon pata tai Spaghetti a la Superman jne
Käytä mielikuvitusta ja askaertele lihapullistau autoja. Kokeile käänteis psykologiaa ja kiellä syömästä.

:) Tossa toinen ongelma: miten villin 4 v saa istumaan ruokapöydässä? Se juoksentelu ja temppuilu on ollut meillä syynä omaan huoneeseen toimittamiseen, kun ei enää muutakaan oo keksitty.

Käskemällä...

Mikä tarkoitus on käskeä lapsi pois ruokapöydästä, koska tämä juoksentelee pois ruokapöydästä?
Teillä taitaa olla muitakin kasvatuksellisia ongelmia? Jos pyytäisit lähetteen perheneuvolaan.

Yhteistyössä