Miten saan 4,5v:n aisoihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei jaksaisi enää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ei jaksaisi enää

Vieras
Antakaa hyviä neuvoja, jotain varmaan tehdään väärin...

Perheessä on siis isä, äiti ja pojat 4,5v ja 10kk. Ollaan muutettu pari kuukautta sitten maalle, lähelle isovanhempia. Esikoinen uhmaa lähes kaikessa missä voi eikä tottele kun pyytää/käskee jotain, ovet vaan paukkuu kuin olisi teinistä kysymys. Poika on myös avulias, mutta haluaa itse päättää missä auttaa (esim imurointi on kivaa, lelujen siivous ei).

Ollaan palkittu, rangaistu, oltu huomioimatta, yritetty olla loogisia eli jos uhattu jollain asialla, se myös pitää. Ennen rauhoittui jäähyllä, nyt ei enää auta, huutaa ja raivoaa siellä vain.

En halua enää lähteä kauppaan, kavereiden luo tms. Kun pelkään miten poika käyttäytyy ja häpeän sitä, etten saa häntä kuriin. Toisaalta hän on niin herttainen, halailee ym.

Voiko tuo kaikki johtua esim vain sisarkateudesta? Kuopusta pitää vahtia herkeämättä, kun menee joka paikkaan, enkä pysty viettämään niin paljon kahdenkeskistä aikaa esikoisen kanssa. Toisaalta senkin vähän ajan poika usein pilaa sähläämisellä ja kiukuttelulla.

Poika on myös melko eläväinen, tuntuu ettei hän osaa olla hetkeäkään paikallaan, sohvalla istuessakin pitää kiemurrella. Ja koko ajan hän pitää jotain meteliä, mölisee jotain omiaan ja kiljuu ja huutaa.

Voi sentään... En haluaisi kuulostaa tylyltä, mutta nelivuotiaat nyt saattaa olla vähän tuollaisia.

Teillä varmaan ihan ok konstit käytössä ja nyt ei auta kun maltti ja toistot. Esikoisen kanssa väänsin noita vuosia. Siis vasta jotain 7v iässä oli poika mulla "näpeissä". Ja hyvin onkin nyt. Kuopuksen kanssa oli helpomapaa. Aina muutaman viikon "tehokuuri", kun ilmeni uhmaa ja se oli siinä.

Jaksuja :)

Täällä aivan samanlainen kesällä neljä täyttänyt poika. Ei ole edes sisarusta, mutta meno on juurikin kuvaamasi kaltaista. Hermot on aika tiukilla päivittäin. :( ENkä tiedä, miten tosiaan saisi aisoihin...

tuo sun teksti oli kuin minun kirjoittama! täällä on ihan samanlainen 4,5v poika, ainut lapsi on. joka päivä saa vääntää joka ikisestä asiasta, mitään ei voi totella, riehutaan ja huudetaan. hermot on tosiaan tiukilla joka päivä. jospa tämä tästä jossain välissä helpottaa...

Tiedättekö, tuo helpottaa kun kuulee että muilla on samoja ongelmia! Tuntuu että omilla tuttavilla lapset käyttäytyy aina niiin hyvin... Harmittaa vaan, kun itsellä välillä palaa pinna ja huudan lapselleni (eikä se tietenkään auta asiaa). Ehkä se tästä joskus tosiaan helpottaa.

Meillä 4,5-vuotias tyttö, ja käytös on aika samanlaista kuin kuvailit. Tytöllä on isosisko, joten ei ole kyse siitä, että saisi vähemmän huomiota. Juurikaan mikään, mitä ehdotan, ei käy. Olen myös aina väärässä tytön mielestä. Väninää jatkuvasti. Sitten lapset vielä riitelevät keskenään koko ajan.

Tuonikäiset voi kyllä olla aikamoisia tärviöitä. Onhan siinä toki tapahtunut paljon lyhyessä ajassa muutoksia, sisaruksen syntymä ja muuttokin. Jos tilanne ei tasoitu tai omat voimat loppuu, kannattaa olla yhteydessä vaikkapa neuvolaan.

En lähtisi ruokkimaan huoltasi, haiskahtaa ihan meidän poikien toilailuilta ja molemmilla reilu 4v ikää. Siis parhaimmillaan aivan ihania, mutta kumpainenkin tavallaan töröttää välillä menemään ihan kunnolla, toinen on brutaalimpi, toinen märisijä.

Siinä vaiheessa itse huolestuisin jos arki ei kertakaikkiaan sujuisi lapsen kanssa. Meille syntyi 6 päivää sitten vauva, ja tein pyhän periaatepäätöksen sairaalassa siitä, että ainoastaan tilanteissa, joissa lapsi ei käyttäydy ikätasoisensa mukaisesti, tai pahoinpitele toistuvasti kanssaihmisiä, alan huolestua. Muuten käytössä ihan normikasvatusmenetelmät, sekä ajan kulu.

Onko se teidän lapsi kotihoidossa vai käykö päiväkodissa? Meillä viime talvi 4v:n kanssa oli juuri tuollaista sähläämistä, uhmaamista, riekkumista... Siihen kun vielä lisätään 2v uhmis pikkuveli ja 6kk ikäinen vauva, niin soppa on valmis... Meidän ratkaisu oli etsiä tälle 4v:lle päiväkotipaikka, osa-aikainen sellainen, ja nykyään päiväkodin aloituksen myötä meillä asuu ihan toisenlainen pikkumies. Saa purettua suurimmat energiansa päiväkodissa ja on ikäistään leikkiseuraa siellä. On 5h/pv siellä.

Mä lupaan palkkaa hyvästä käytöksestä (ja tähän annan tehtäviä esim. kaupassa jonkun ruokatavaran hakeminen) ja huonosta käytöksestä taas lähtee pois joku "isojen poikien juttu", kuten yksin ulkona olo tai autossa etupenkillä istuminen. Tää kun aloitettiin niin ehkä pari viikkoa takkuili vielä ja nyt menee hyvin :)

Tuon ikänen, varsinkin kun on se pienempi sisarus, haluaa olla "iso" ja sitä kantsii käyttää hyväkseen.

Lisään vielä että nää rangaistukset huonosta käytöksestä on loogisia ja hyvin lapselle selitettävissä, esim että etupenkillä autossa ei voi istua huonokäytöksinen koska häiritsee ajoa. Tuon ikänen on kuitenkin jo ihan fiksu ja ymmärtää syitä ja seurauksia.

[QUOTE="vieras";27110101]Onko se teidän lapsi kotihoidossa vai käykö päiväkodissa? Meillä viime talvi 4v:n kanssa oli juuri tuollaista sähläämistä, uhmaamista, riekkumista... Siihen kun vielä lisätään 2v uhmis pikkuveli ja 6kk ikäinen vauva, niin soppa on valmis... Meidän ratkaisu oli etsiä tälle 4v:lle päiväkotipaikka, osa-aikainen sellainen, ja nykyään päiväkodin aloituksen myötä meillä asuu ihan toisenlainen pikkumies. Saa purettua suurimmat energiansa päiväkodissa ja on ikäistään leikkiseuraa siellä. On 5h/pv siellä.[/QUOTE]

Tällä hetkellä on kotona. Oli vielä keväällä 10pv/kk päiväkodissa, mutta muuton myötä jäi pois sieltä. Kohta kuitenkin joudun palaamaan töihin, joten ajattelin laittaa molemmat lapset silloin yhtäaikaa hoitoon. Olen kyllä myös sitä mieltä, että ohjattu toiminta ja ikätoverien seura voisi auttaa.

Olipa aapeen kirjoitus mukava - ja vastaajienkin.
Minä olen hoitanut lapsenlastani nyt 1,5 vuotta ja perjantaina tuli tilanne, että en vaan osannut toimia.

Mukula EI vaan osannut olla leikkipuistossa kunnolla:
Puistoon tuli läheisestä eskarista lapsia ja kymmenkunta niiitä perhepäivähoitajienkin "tuttuja" lapsia oli.

Liukumäkeen siis tuli jono. Tuo riiviö osasi jonottaa käskyttämisen jälkeen. Joku lapsista kuitenkin keksi laskea mäkeä mahallaan ja yksi tenava sitten satutti siinä huulensa.
Ok. Kaikki hoitajat tuli siihen sitten selittämään, että näin ei tehdä vaan lasketaan istuviltaan. Kaikki muut uskoi vaan ei mun vahdittavani.

Hän heittäytyi maahan makaamaan ja potki ja piehtaroi ynnä huusi siinä. En voinut tehdä muta kuin istua penkillä ja katsella menoa sivusta.

Yhteistyössä