Miten saan 1v3kk vauvan syömään ruualla leikkimisen sijasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Desp.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

Desp.

Vieras
Kaipaan epätoivoisesti vinkkejä, kuinka saisin vauvani syömään kunnon ruokaa? Pituutta hänellä on 80 cm, mutta paino on pysynyt monta kuukautta 10,8 kg:ssa. Neuvola ei näe tässä mitää hätää, mutta itse kyllä, ja lapseni menee päiväkotiin tammikuussa. Siellä olisi hyvä tietty osata itse lusikoida soseateriat omaan suuhun. Nykyään päiväsaikaan alas menee maito, velli, jugurtti ja maustetut rahkat minun syöttäminä. Itse suostuu omin käsin syömään tuolloin banaanipaloja ja pehmeää sämpylää, ja niitäkin hyvin vähän. Vasta illalla suostuu syömään täyttävänkokoisen aterian, silloin yritän "tunkea" mahdollisimman paljon ja monipuolisesti, mitä vain sattuu olemaan. Usein se kuitenkin jää puuroon ja hedelmäsoseeseen. Soseita ei suostu syömään ja haluaisin kuitenkin monipuolistaa ruokavaliota ja saada syötetyksi enemmän liha-kasvisaterioita, että saisi ravintoaineita ja proteiinia kasvamiseen. Lihatuotteista nakkia, liha/kanapullaa ja kalkkunaleikettä suostuu syömään ihan vähän, melkein kaikki lentää lattialle.

Esikoiseni oppi itse syömään vuoden iässä, eikä vastaavanlaisia sottaoopperoita ollut. Kranttu kyllä hänkin on. Toivottavasti kukaan ei vastaa, että normaaliahan tuo on. Ei minusta, en tunne ketään toista yhtä mahdotonta lasta ruokapöydässä... Kiitos etukäteen vinkeistä!

eihän 1v3kk ikäisen tarvitse vielä itse osata syödä vain siksi, että esikoinen osasi vuoden iässä. lapset ovat yksilöitä ja sori vaan, sanoisin, että normaalia :).

Omin sormin hän kyllä osaa napostella vaikka mitä, mutta yleensä aina touhu menee vain ruuan ympäri viskomiseksi ja ehkä 5 % päätyy suuhun. Ongelma on nuo määrät, pojan painon suhde laskee laskemistaan ja huolestuttaa jo kun kylkiluut tuntuvat niin selvästi. Hän ei ole koskaan syönyt esim. kokonaista Piltti-purkillista (lämmintä liha-ateriaa siis, hedelmäsoseita nyt joskus) tyhjäksi, ei vain suostu. Makuja ollaan kokeiltu, siitä ei pitäisi olla kyse.

Esikoisella tätä ongelmaa ei koskaan ollut ja ystäväperheemme samanikäinen poika vetää kerralla kaksikin suurempaa Piltti-purkillista.

Yhteistyössä