Miten saada vauva syömään SOSEITA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja VoihanSose
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

VoihanSose

Vieras
Meillä kohta 5 kk:n ikäinen poika, joka aloitti soseiden syönnin 4 kk:n iässä. Nyt ollaan oltu viikko kipeenä, eikä poika ole suostunut syömään kiinteitä kipeenä, koska kurkku kipee.

Eilen jälleen yritin tarjota soseita (kylmää päärynäsosetta) ja se menikin alas (1 rkl). Tänään tarjosin omatekoista porkkanasosetta ja kaikki pulautettiin ulos. Sitten tarjosin kaupan porkkana-perunasosetta -> muutaman hassun tipan söi ja se siitä, ei kiitos enää.

Muita makuja en voi tarjota, kun ollaa niin alussa soseiden kanssa ja tuo päärynä on uusi maku tälle viikolle. Se näyttää putoavan jonkin verran. Mutta miksiköhän ei suostu syömään omatekoista porkkanasosetta, jota poika veteli ennen nuhaa todella hanakasti ja tykkäs siitä?

Miten tästä palataan takaisin soseiden maailmaan?

Kokeile muuta. Pulautus voi johtua siitäkin, että se ei vauvalle sovi. :) Mikset vois kokeilla muuta? Totta kai voit. Bataattia, kukkakaalia ...anything. Peruna ja porkkana ei oikeasti ole muualla maailmassa suositeltuja aloitussoseita, mut Suomessa.. No. Jokainen tavallaan, porkkana otettiin meillä vasta vähän aikaa sitten (vauva 9 kk) ja perunaa en ota ennen vuoden ikää (koska on koisokasvi enkä ota muitakaan koisokasveja ennen vuoden ikää).

Alkuun meillä auttoi, kun lisäsi soseeseen reilusti maitoa sekaan eli älä nesteytä vedellä, vaan maidolla (itse tehden tämäkin onnistuu paremmin, koska kaupan on valmiiksi jo niin löysää. Plus että lähes kaikissa kaupan soseissa on joko perunaa tai viljaa, jotka ei kaikille vauvoille sovi). Ja alkuun meillä auttoi myös se, että oli riittävän sileetä (sihtikurkku) ja ylipäätänsä riittävän löysää, paksu ei uponnu millään.

Kaikki vauvat ei myöskään tykkää kaupan hedelmä- ja marjasoseista. Ne ei uppoa meillä vieläkään, vaikka itse muussaten bansku on suurinta herkkua. Kaupan soseet ei mene, tuoreena muussatut namskis. :)

Meille on neuvottu, että saa ottaa vaan yhden uuden maun per viikko että jos on allergiaa, niin ilmenee sitten viikon aikana ja aiheuttaja tiedetään.

ITse olen vähän allerginen, joten otan tämän "vakavasti" eli otan vain yhden uuden maun per viikko.

Ehkä lisään tota maitoa... hyvä idea.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meille on neuvottu, että saa ottaa vaan yhden uuden maun per viikko että jos on allergiaa, niin ilmenee sitten viikon aikana ja aiheuttaja tiedetään.

ITse olen vähän allerginen, joten otan tämän "vakavasti" eli otan vain yhden uuden maun per viikko.

Ehkä lisään tota maitoa... hyvä idea.

Kyllä se parissa päivässä ilmenee, jos tulee. :) Ja jos jotain tulee, voithan sit jättää sen uudemman pois ja kattoa. Ei sun tarttee kymmentä uutta heti ottaa. Se suositus on siksi just, et tiedät, mikä sen sitten aiheuttaa. Tiedäthän sä, jos oot uuden just ottanu ja jätät sen pois ja homma korjaantuu. ;)

Yhteistyössä