Miten saada vähän vajaa 3kk ikäinen nukkumaan?

Meillä on vähän vajaan 3 kk ikäinen vauva,
jolla on ollut pahoja koliikkioireita.
Ongelma on se ettei häntä meinaa millään saada nukkumaan,
kun hänellä oli pahimpana koliikki kannoin sylissäni paljon,
tai jouduin nukuttamaan vaunuissa aika kauan ja heräs vähän väliä.
Poika meinattiin ottaa osastollekkin välissä kun olin aivan uupunut
kantelusta ja itkusta.
Nyt pojalla on menny suurimmaksi osaksi koliikki pois,
ja on rauhallinen, tykkää leikkiä ja seurustella.
Mutta kun käy yliväsyneeksi niin itkee.
Sairaalassa sanottii että pitää yrittää rytmittää sitä,
3 tunnin välein syötöt. Ja me ollaan syötetty 3 tunnin välein.
En imetä vaan joudun antaan nannia.
Ja pinnasänkyyn pitäisi yrittää nukuttaa,
mutta hän ei millään halua pinnasänkyyn nukkumaan.
Eli kannan häntä vieläkin kun yritän nukuttaa vähän aikaa
ja poika painaa jo sen verran että alkaa tuntuu käsivarsissa.
Miten pääsen tuosta tavasta irti?

T:uupunut äiti
 
Auttaisko nukuttaa vauvaa vaikka vaunuihin sisällä. Saisit hytkyteltyä vaunuja ja yleensähän se auttaa vauvoilla unen saantiin hyvin.
Tai jos suoraan haluat pinnasänkyyn saada nukkumaan, niin reilusti vaan silität selkää-peppua ja vaikka hyräilet/hyssyttelet samalla. Meillä ei tuota koliikkia ikinä ollut, mutta nuo menetelmät kyllä auttaa nukahtamiseen. (ja tyttökin jo lähes vuoden, mutta kunhan kerroin kokemukseni)
 
Miksi pitäisi saada pinnasänkyyn nukkumaan?

Meillä puolta vanhempi nukahtaa vaunuihin helposti ja jos haluan takuuvarmasti saada nukkumaan pitempään, niin lykin vaunuja sen ajan. Tekee hyvää kunnolle... Ystävällä auttoi kantoliina, joten lapsi nukahti ihan varmasti, eikä tarvinnut kantaa käsissä.

Ennakointi auttaa eli yritä nukuttaa lapsi ennen kuin hän on yliväsynyt. Yhtälailla minun mielestäni nukkumisrytmistä on tärkeä pitää kiinni, kuin syömisestä. Auttaako tutti/uniriepu/unilelu? Auttaako sänkyyn hyssyttäminen, esim. takapuolelle taputtelu?

Voimia! Lapsi kasvaa nopeasti ja niin myös tavat muuttuu.
 
Meillä oli vielä hetkinen sitten sama tilanne,vauva,nyt 3kk, ei rauhoittunut itse unille.
Meillä tehosi nukutuksen aloitus ekasta haukotuksesta, tutin avulla rauhoittelu,ja tutti pois ennen nukahtamista, vauva pinnikseen ja pepulle taputusta.Jos alkaa itkemään,ylös ja rauhoittelu ja sitten taas pinnikseen.
Alkuun kesti saada vauva nukkumaan ad 1h,nyt menee 5min ja toivoa on että koska laitetaan valveilla pinnikseen niin joku päivä nukahtaa itse :D

Meillä kokeiltiin myös vaunuja sisällä ilman tulosta! Niin ja jos meni yliväsyneeksi kapalointi on/oli ihan ykkönen!

Tsemppiä!
 
Tutulta kuulostaa. Koliikki alkoi helpottaa ennen kolmenkuukauden ikää. Sitä ennen lapsi oli lähestulkoon koko valveilla olo aikansa käsivarsilla. Nukahti vain kun ravasi pitkin asuntoa. Lopulta ei enää tykännytkään nukahtaa niin vaan raivosi sylissäkin. Aloin opettamaan itsekseen nukahtamista tai että nukahtaa omaan sänkyyn. Syönnin päälle sänkyyn, unirätti kasvoille ja lähdin pois. Jos alkoi itkemään niin syliin ja taas sänkyyn. Jos ei meinannut rauhoittua niin pepusta taputtelua ja laulua. Laulu oli alussa aika kova sana ja on edelleen jos ei meinaa uni tulla. Alussa ei suostunut nukkumaan vaunuihin, eikä koskaan ole imenyt tuttia. Tsemppiä ja päättäväisyyttä vain asian kanssa jos haluat että lapsi nukahtaa pinnikseen. Huudattaa ei tarvitse, vaatii vain aikaa ja hermoja äidiltä. Lopulta kyllä palkitsee :)
 
Meillä ei koliikkia koskaan ole ollut ja poika vajaa 3kk on jo pitkän aikaa nukahtanut itse pinnasänkyyn, hänet voi sinne viedä ihan hereillä ollessa ja max 10min niin nukkua tuhisee ihan täysillä =) Nukahtaa myös todella hyvin viereeni sänkyyn päikkäreille kun näkee että siihen se äitikin asettuu =) meillä siis ihan superhelppo pikku mies, voimia sinne :hug:
 

Yhteistyössä