Miten saada tuo pian 3v nukahtamaan yksin????

.....
kohta 3v ja viime viikolla alkoi nukkumaan yksin. yksinkertaisesti sanoin että tänään menet itse nukkumaan ja äiti on olkkarissa. hieman narisi sängyssä, mutta tosi kiltisti meni nukkumaan eikä mitään ongelmia sen jälkeen.olen kehunut päivisin; että tosi hienosti menit illalla itse nukkumaan ja sitte ollaan yhdessä naurettu myös asialle.. olen nukuttanut ennen häntä niin että odotin oman peiton alla(luin siellä samalla taskulampun avulla) että hän nukahti eli tavallaan silloinkaan hän ei nähnyt minua tiesi vaan minun olevan paikalla.

no meillä ENNEN silloiset 2v ja 4vee nukutettiin, siis kerrottiin satu ja jäätiin viereen hetkeksi.
sit kun olivat 2.5v ja 4.5v alettiin vaan antaa iltahalit pusut ja sanottiin että jäävät kiltisti nukkumaan, sytytettii pieni valo yöksi HUUTIVAT, ITKIVÄT,NAUROIVAT JA RIEHUIVAT TULIVAT SÄNGYSTÄ MOOOOONTA KERTAA ILLALLA POIS... mutta kärsivällisyys vaan aina laittaa lapset yksin nukkumaa tuotti tulosta. nyt 5v ja 3 v ei enää viitsi edes yrittää temppuilla vaan menevät ite nukkumaan...

Mua ei periaatteessa haitta vaik se seisois päällään, kunhan nukahtais yksin... mutta se itkee ihan järkyttävästi (ja sanoo että pelkää, en tiiä onko tosissaan), itkee vaikka kaks tuntia (kokeiltu on). On tosi väsyttävää kun pitää aina toisen istua siellä, joskus pahimmillaan kolme varttia. Ja nykyisin se on usein noin kauan.
Palkitsemista on koitettu, mutta ei onnistu. Saa siis tarratauluunsa tarran jos nukahtaa yksin (mm siitä). Mut ei.

humbe
nyt ei valitetavasti tule vastausta kysymykseen, vaan toinen näkökulma asiaan. meilläkin aiemmin yritettiin, että lapset jäisivät keskenään nukahtamaan. kunnes tajusin, että kun ovat pitkän päivän hoidossa, niin on loppujen lopuksi aika vähän vaadittu, että saavat olla vanhemman lähellä sen ajan että nukahtavat. nyt meillä ei siis yritetä eroon nukuttamisesta, vaan 3v ja 5v lapset saavat vanhemman huomion sen ajan, kun hakevat unta.

käykää asia läpi, tehkää tutkimusmatka pimeään huoneeseen, mikä pelottaa?
jos se vaansanoo et pelottaa kun tietää että tulet paikalle (meillä tätä yritettivät)
joo kyl meilläkin itkettiin 1-3 tuntia mut sit vaan käytiin kerran kaks rauhoittamas, jos hysteeristä itkua muuten annettiin vain olla asian... pitemmän ajan juttu minusta tää on.. ja KERTAAKAAN EISAA ANTAA PERIKS, muuten lähette taas NOLLA POHJALTA:) meillä tepsi, en tiä onko näist mitää apua just sulle/teille....

Humbe: ymmärän hyvin pointtisi.. mut oon äitiyslomalla, ja kun koko päivä menee tässä lasten kanssa, päiväunet ym taistellaan että nukkuuko 3 vee vai ei, niin olis ihanaa kun illalla nukahtais ite... Vauva 8kk onneksi nukahtaa itsekseen!!

poitsuli
meil oppi toi poika sillai et yksinkertasesti ei menty nukuttaa!!muutamana pvänä saatto jaksaa valvoo ton johki 22.00-23.00,mut sit oppi ja nykyää menee siin 20.15-21.00 nukkuu ihan iteksee(ainoo et äitin täytyy peitellä ja sanoo hyvää yötä) =) nii ja ikää 3v3kk!!

Ehkä sit pitää koittaa vaan antaa itkeä.. kerran vaan kun tätä projektia yritettiin, yhtenä iltana itketettiin se kolme tuntia (toki välillä käytiin), ja kun vihdoin tuli hiljaista, menin katsomaan niin tää oli nukahtanut huutoonsa LATTIALLE... :( Mul on siitä niiiiiiiin paha mieli vieläkin.
Mut pitää ottaa taas asiaksi yrittää uudelleen..

mami
Voisitko kokeilla esim jonkun sadun kuuntelemista cd:ltä? Laitat lapsen sänkyyn, toivotat yöt ja sammutat valot ja cd pyörimään. Ei mitään pitkää eikä pelottavaa tietenkään, niitä ihan kivojakin on.. JOsko sitten itse rauhoituisi ja nukahtaisi..!?
En osaa antaa oikein mitään neuvoja kun oma 3v menee aina ilman taisteluita.

Mä juttelin tytön kanssa hänen ollessaan 2, 5 v.
Selitin, että hän on jo iso ja isot nukahtaa itse omaan sänkyyn. Kerroin, että yövalo voidaan jättää päälle, mutta äiti ei jää iltasadun jälkeen viereen vaan menee keittiöön/olkkariin koska äidillä on vielä hommia tehtävänä. Sanoin, että aamulla saa tarran tarratauluunsa jos nukahtaa nätisti itse.
Kas kummaa, lapsi on siitä lähtien nukahtanut mukisematta omaan sänkyynsä =)
Joskus on yrittänyt jotain temppuja, mutta silloin olen sanonut tiukasti mutta ystävällisesti että "nyt nukutaan" tms, enkä lähtenyt mukaan temppuiluun. Mitkään "mul on jano/mul on nälkä/mul on kuuma/mul on sitä ja tätä "- temput ei meillä toimi, ja tyttö tajusi sen nopsaan.
Joskus pienempänä (hieman alle kaksivuotiaana) tein niin, että tyttö sai katsella hiljaisella äänellä Ti-Ti Nallea telkkaristaan (omassa huoneessa oli siis telsu), sängyssä piti maata eikä saanut enää jutella. Sinne nukahti joka kerta, joskus minuutissa ja joskus vartissa.

Noilla kolmivuotialla (oma erityistapaus) on erittäin vahva mielikuvitus. Voi olla ihan oikeasti mahdollista, että lapsi pelkääkin. Se lohikäärme tai hirviö voi olla juuri hänen sängyn alla. Minä itse kamppailen kans tuon nukuttamisen kanssa, kunnes luovutin. Aloin vain ajattelemaan, että ei tätä voi ikuisuuksia kestää. Nyt kun oma lapsi on tarhassa se yhteinen läheisyys on niin vähäistä, että tankataan sitten illalla nukahtamishetkellä.

Mun ohjeeni olisi, että päiväunet pois ja iltaisin istutte siellä huoneessa, mutta joka ilta siirrätte tuolia vähän kauemmas ovea ja vähitellen oven ulkopuolelle ja sitten niin, että sanotte lapselle, että pitää käydä pikaisesti keittiössä, tulette takaisin ja lähdette ehkä uudelleen. Tuota poissaoloaikaa pidennetään sitten hissukseen. Ja tuolia kauemmas. Jos lapsi on tuohon ikään saakka tottunut siihen, että joku hänet nukuttaa, niin toki häntä se pelottaa, jos tapaa yhtäkkiä muutetaan.

Miä
Alkuperäinen kirjoittaja Tequila Sunrise:
Ehkä sit pitää koittaa vaan antaa itkeä.. kerran vaan kun tätä projektia yritettiin, yhtenä iltana itketettiin se kolme tuntia (toki välillä käytiin), ja kun vihdoin tuli hiljaista, menin katsomaan niin tää oli nukahtanut huutoonsa LATTIALLE... :( Mul on siitä niiiiiiiin paha mieli vieläkin.
Mut pitää ottaa taas asiaksi yrittää uudelleen..
Meillä toimi tuohon pelottaa juttuun se kun annoin pojalle mammutti pehmolelun ja sepittelin kamalat kertomukset siitä miten se mammutti vahtii siellä sängynpäädyssä ettei mitään pahaa pääse tapahtumaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja mami:
Osaako lapsesi sanoa mitä pelkää? Auttaisiko yövalo?
Kurjaa teille molemmille. :(
Sanoo että sängyn alla on hirviö.. eikä auta että tarkistetaan yhdessä ettei siellä oo. Ja huoneessa on valoisaa, on kirkas yövalo just ton pelon takia.

Joku neuvoi jättämään päiväunet pois, mutta en itse ole sen kannalla. Lapsi tarvitsee vielä sen katkon päiväänsä. Ei siis kaikki, vaan tuo meidän :heart:

Sanoo että sängyn alla on hirviö.. eikä auta että tarkistetaan yhdessä ettei siellä oo. Ja huoneessa on valoisaa, on kirkas yövalo just ton pelon takia.

Joku neuvoi jättämään päiväunet pois, mutta en itse ole sen kannalla. Lapsi tarvitsee vielä sen katkon päiväänsä. Ei siis kaikki, vaan tuo meidän :heart:
Jos se hirviö on, niin älä jätä yksin itkemään. Se hirviö on ihan oikeasti siellä lapsen mielestä. Jotain karkoituskonsteja, vierellä istumista, isän ja äidin sänkyyn nukahtamista tms. miettimään. Ei kuitenkaan yksin jätetä pelon kanssa.

mami

Hankalaa kyllä jos pelottaa.. En minäkään noita päikkäreitä jättäisi. Voisiko tuollainen joku pehmolelu suojelijana toimia, niin kuin tuossa ehdotettiin? Tai jos isompi nukkuisi pienen kanssa yhdessä? Meillä ei pelota, mutta tykkää kovasti kun joskus on päässyt nukkumaan siskonsa kanssa samaan huoneeseen..

Vai tarvitsetko sä sen katkon? ;) Katkon voi toki ottaa muutenkin kuin päiväunilla... meillä oli pakko tehdä niin, kun kuopus lopetti päikkärit alle 1½-vuotiaana. Sitten vain lepäiltiin vieretysten, joskus luin lapsille jotain, tai sitten käytin videoita hyväkseni. No, voitte toki jatkaa päiväunia, mutta miltä kuulosti tuo ehdotukseni tuosta iltarumban hoitamisesta?

Hankalaa kyllä jos pelottaa.. En minäkään noita päikkäreitä jättäisi. Voisiko tuollainen joku pehmolelu suojelijana toimia, niin kuin tuossa ehdotettiin? Tai jos isompi nukkuisi pienen kanssa yhdessä? Meillä ei pelota, mutta tykkää kovasti kun joskus on päässyt nukkumaan siskonsa kanssa samaan huoneeseen..
Toi oli hyvä idea toi "suojelija"!! =) Kokeilemisen arvoinen idea.
Tarkoitus on siirtää lapset samaan huoneeseen, mut se ei vielä vähään aikaan onnistu tilanpuutteen vuoksi..

Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:

Vai tarvitsetko sä sen katkon? ;) Katkon voi toki ottaa muutenkin kuin päiväunilla... meillä oli pakko tehdä niin, kun kuopus lopetti päikkärit alle 1½-vuotiaana. Sitten vain lepäiltiin vieretysten, joskus luin lapsille jotain, tai sitten käytin videoita hyväkseni. No, voitte toki jatkaa päiväunia, mutta miltä kuulosti tuo ehdotukseni tuosta iltarumban hoitamisesta?
No mä en sitä katkoa niinkään saa, ku harvoin nukkuu samaan aikaan lapset.. mut muuten kuulostaa sun ideat hyvälle :)

mami

Toi oli hyvä idea toi "suojelija"!! =) Kokeilemisen arvoinen idea.
Tarkoitus on siirtää lapset samaan huoneeseen, mut se ei vielä vähään aikaan onnistu tilanpuutteen vuoksi..
Tehän voisitte tehdä siitä oikein kunnon asian ja käydä vaikka yhdessä valitsemassa sellaisen kunnon ison pehmiksen, mikä saisi möröt pysymään poissa! Sehän voisi olla sille lapsellekin iso juttu, uskoisi ehkä siihen paremmin.. Ja yleensä nuo lapset tietää itse parhaiten, mikä milloinkin mihinkäkin auttaa..

Voimia ja jaksamista, toivottavasti keksitte ratkaisun ja saatte kaikki rauhalliset illat!

Yhteistyössä