Miten saada rahansa irti asunnosta että voisi erota?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hinisiohfsöh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hinisiohfsöh

Vieras
Moi, olen jo pitkään halunnut erota ja yrittänyt saada asian tapahtumaan kaikessa ystävyydessä, ilman mitään tuomioistuimen päätöksiä. Nyt en kuitenkaan jaksaisi enää odottaa. Mies ei suostu muuttamaan pois enkä oikeastaan sitä haluakaan, sillä yhteinen asuntomme on minulle liian iso ja kallis (mies on paljon varakkaampi). Haluaisin ostaa pienemmän asunnon itselleni ja lapsille ja yhteishuoltajuus sopii meille molemmille hyvin, mutta miten saada asia etenemään? Miestä ei kiinnosta erota, joten hänellä ei ole mitään intoa ostaa minulta osuuttani asunnosta (vaikka varaa hänellä olisi, ei tosin valmiina käteisenä vaan hän joutuisi myymään muuta omaisuuttaan). Ilman osuuteni myyntiä en voi ostaa uutta asuntoa. Mies vetoaa aina kiireeseen ja siihen kuinka vaikeaa hänellä on jne eikä mitään ikinä tapahdu... Mitä tehdä?

Öö... En ymmärtänyt. Mitä jos laittaisit vaikka ihan ensimmäiseksi avioeron vireille? Sitten kun puolen vuoden päästä ero olisi selvä, vuorossa ositus jne. Voit koko sen ajan asua yhteisessä kodissanne, ellet sitten halua muuttaa väliajaksi vuokralle.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Jos olet naimisissa, hae eroa ja sen yhteydessä teette osituksen.

Jos olet avoliitossa eikä mies suostu sopimaan asiaa yhdessä, haet käräjäoikeudelta yhteisomistuksen purkupäätöstä. (esim. http://www.nettilaki.com/a/uskotun-miehen-m%C3%A4%C3%A4r%C3%A4%C3%A4minen-ja-yhteisomistuksen-purkaminen)

Alkuperäinen vastaa: Minun osuuteeni ei kohdistu lainaa, mutta osakekirja on miehen lainan panttina. Käytännössä en siis pääse omiin osakkeisiini käsiksi ilman miehen suostumusta. Enkä tietenkään rupeasikaan myymään niitä kenellekään ulkopuoliselle.

Mitään ositusta ei ole tulossa kun meillä on avioehto eli kummallakaan ei ole mitään oikeutta toisen omaisuuteen. Kysymys siis kuuluu, miten saada mies ostamaan minun osuuteni? Onko hänen jotenkin pakko joko ostaa se tai muuttaa itse pois, kun ero tulee voimaan? Tietääkseni laki ei pakota eronneita asumaan eri asunnoissa. Varmasti saan asian hoitumaan ottamalla yhteyttä silloin johonkin viranomaiseen, mutta haluaisin tietää, keksiikö kukaan miten hänet voisi saada suostumaan ilman oikeusjuttuja ja ennen kuin ero tulee voimaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hinisiohfsöh;27880071:
Moi, olen jo pitkään halunnut erota ja yrittänyt saada asian tapahtumaan kaikessa ystävyydessä, ilman mitään tuomioistuimen päätöksiä. Nyt en kuitenkaan jaksaisi enää odottaa. Mies ei suostu muuttamaan pois enkä oikeastaan sitä haluakaan, sillä yhteinen asuntomme on minulle liian iso ja kallis (mies on paljon varakkaampi). Haluaisin ostaa pienemmän asunnon itselleni ja lapsille ja yhteishuoltajuus sopii meille molemmille hyvin, mutta miten saada asia etenemään? Miestä ei kiinnosta erota, joten hänellä ei ole mitään intoa ostaa minulta osuuttani asunnosta (vaikka varaa hänellä olisi, ei tosin valmiina käteisenä vaan hän joutuisi myymään muuta omaisuuttaan). Ilman osuuteni myyntiä en voi ostaa uutta asuntoa. Mies vetoaa aina kiireeseen ja siihen kuinka vaikeaa hänellä on jne eikä mitään ikinä tapahdu... Mitä tehdä?

mies ei halua erota, miksi sinä haluat? oletko varma että elämäsi yksin on ihananpaa? veikkaan että ei ole!mulls oli samoja fiiliksiä jonkun aikaa(tempoilin omassa kriisissäni,mutta koska suhteessakin oli ongelmia syytin parisuhdetta kaikesta). siiten tapahtui niin että mies jätti, saa tänään avaimet uuteen kotiinsa ja mä olen tajunnut eron aikana että eihän tämä todellakaan ole sitä mitä haluan!

nyt mulla on vielä vähemmän rakkautta,hellyyttä,seksiä, suudelmia kuin ennen! enkä osaa ajatellakkaan ketään muuta lähelleni!

menkää pariterapiaan

Kyllä ositus (tai ainakin "ositus" eli omaisuuden jako) tehdään silloinkin kun teillä on avioehto. Se vain tarkoittaa silloin sitä, että omaisuus erotetaan sen mukaan kuka omistaa mitäkin (sen sijaan että jaettaisiin avio-oikeuden perusteella). Lue tuo linkki yhteisomistuksen purkamisesta, se varmaan kertoo sinulle jo paljon. Mies voi pelata kieltäytymisellä aikaa, mutta viimeistään oikeuden päätöksellä hänen on pakko myyntiin (tai sinun osuutesi lunastukseen) myöntyä.

Alkuperäinen kirjoittaja hinisiohfsöh;27880235:
Alkuperäinen vastaa: Minun osuuteeni ei kohdistu lainaa, mutta osakekirja on miehen lainan panttina. Käytännössä en siis pääse omiin osakkeisiini käsiksi ilman miehen suostumusta. Enkä tietenkään rupeasikaan myymään niitä kenellekään ulkopuoliselle.

Mitään ositusta ei ole tulossa kun meillä on avioehto eli kummallakaan ei ole mitään oikeutta toisen omaisuuteen. Kysymys siis kuuluu, miten saada mies ostamaan minun osuuteni? Onko hänen jotenkin pakko joko ostaa se tai muuttaa itse pois, kun ero tulee voimaan? Tietääkseni laki ei pakota eronneita asumaan eri asunnoissa. Varmasti saan asian hoitumaan ottamalla yhteyttä silloin johonkin viranomaiseen, mutta haluaisin tietää, keksiikö kukaan miten hänet voisi saada suostumaan ilman oikeusjuttuja ja ennen kuin ero tulee voimaan.

Ositus kannattaa tehdä avioehdosta huolimatta. Muuten pesänne jää roikkumaan lapsillenne saakka selvitettäväksi. Kai teillä jotain yhteistäkin omaisuutta on? Mutta pesä kannattaa selvittää joka tapauksessa osituksella.

[QUOTE="heluna";27880263]mies ei halua erota, miksi sinä haluat? oletko varma että elämäsi yksin on ihananpaa? veikkaan että ei ole!mulls oli samoja fiiliksiä jonkun aikaa(tempoilin omassa kriisissäni,mutta koska suhteessakin oli ongelmia syytin parisuhdetta kaikesta). siiten tapahtui niin että mies jätti, saa tänään avaimet uuteen kotiinsa ja mä olen tajunnut eron aikana että eihän tämä todellakaan ole sitä mitä haluan!

nyt mulla on vielä vähemmän rakkautta,hellyyttä,seksiä, suudelmia kuin ennen! enkä osaa ajatellakkaan ketään muuta lähelleni!

menkää pariterapiaan[/QUOTE]

Hei, olen nähnyt sun kirjoituksiasi nyt useammassa ketjussa. Harmi, että teille kävi noin. Mutta ymmärräthän, että joillekin ero on paras ratkaisu. Et siis oikein voi "markkinoida" teidän tapaustanne kaikille.

Kun laittaa eka vaiheen vireille avioeroon.. niin sen jälkeen voi hakea tuomioistuimelta päätöstä erileen muuttoon.. jos ei saa asioita muuten selvitettyä puolison kanssa. Joku yhteisen elämän lopettaminen, ei toki tolla sanamuodolla kai sentää ollut :D Sit katsotaan kumpi jää asumaan pariskunnan asuntoon harkinta-ajan ajalle jne, yleensä se nainen ja yhteiset lapset..
Ja tietenkin se ositus tehdään avioehdosta huolimatta, kun jaetaan omaisuus joko sovussa tai lakimiehen avulla. Jos ei joku pälli ole mennyt tekemään sellaista ehtoa, että yhdessä hankittu omaisuus avioliiton aikana jää sille jonka nimissä..
Mies sit voi ostaa sut pihalle tai myytte nykyisen kodin.

Yhteistyössä