Miten saada pian 1v juomaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äpyti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äpyti

Vieras
Meidän nuorimmainen täyttää ensi viikolla vuoden eikä suostu juomaan mitään mistään muusta kuin tissistä.Olen kokeillut tuttipulloa,nokkamukia venttiilillä ja ilman,mukin/lasin reunasta ja lusikalla mutta poika ei suostu juomaan.Kaikki mikä menee suuhun valuu heti ulos. Haluaisin jo lopettaa rintaruokinnan,mutta nesteen saaminen huolettaa.Onko kellään lisää vinkkejä tai kokemuksia vastaavasta?

Mä neuvoisin vähän samaa, eli jos lapsi on terve niin kyllä ymmartää etta pitää juoda. mä oon vähän samassa tilanteessa itse, mutta olen vähentänyt imetyskerrat yks toisensa jälkeen. nyt imetän enää kaks kertaa päivässä, aamuin, illoin, mutta päivälla annan vettä ja tavallista kevytmaitoa juotavaksi. ajattelen myös että ruoassa on aika paljon vettä ja yritän sekoittaa maitoa puuroon. annan myös jogurttia, raejuustoa ja tavallista juustoa että lapsi saisi vähän kalsiumia.

Meillä oli ihan sama tilanne muutama kuukausi sitten. Imunokkamuki (yksi sellainen malli) osoittauti hyväksi ja samoin tupperin silikonikantinen nokkamuki. Sitä tupperia vois kokeilla. Olin kans huolisani miten käy nesteen saannin kun imetys loppuu, mutta kyllä siitä on nyt selvitty. Meillä alkoi tuttipullo kelpaamaan siinä vaiheessa kun imetys loppui. Nyt otetaan pari kertaa päivässä maitoa pullosta, illalla ja päikkäreille mennessä. Vähän kyllä harmittaa kun sitten joutuu vieroittamaan siitä, toivoin niin ettei olisi tarvinnut pulloja ottaa käyttöön, mutta näin nyt meillä. Ja nyt juo jo mukistakin, ei paljon, mutta vähän. Aikaa ja kärsivällisyyttä. Tutulta kyllä kuulostaa ajatuksesi, kyllä se siitä.

Meillä poika ei huolinut tuttipulloa eikä juonut paljoakaan nokkamukista alle 1v. Piimä meni jotenkuten mutta vedet sylki aina pois. Lopetin imetyksen pojan ollessa n. 1v2viikkoa (nyt 1v2kk). Ja kuinka ollakaan tuttipullo alkoi kelpaamaan ja nokkamukista maitoa menee päivä päivältä paremmin. Nyt kun osaa jo itse juoda nokkamukista se lisää innostusta eikä tuttipulloa ole enää tarvittu. Neuvolassakin vakuutti, että kyllä lapset juovat sitten kun ovat janoisia. Meillä parhaimmaksi nokkamukiksi osoittautui tavallinen perusnokkamuki.

Meidän kuopuksella ei ollut minkäälaista vaikeutta siirtyä nokkamukiin. Tuttipulloa ei edes kokeiltu.
Eräs nokkamuki on hieman samanmuotoinen kun äidin tissi. Ehkä se hieman pienokaista jujutti =)

Samojen asioiden kanssa painin vielä muutama kuukausi sitten kun tytölle (nyt 1v1kk) ei kelvannut muu kuin rintamaito ja nimenomaa rinnasta nautittuna. Vähensin kuitenkin imettämistä kerta kerralta ja tyrkytin vettä ruuan yhteydessä ja muutenkin vähän väliä sekä nokkamukista että tavallisesta mukista. Imetyksen lopetettuani aloimme antamaan tytölle hyla-kevytmaitoa jota myydään trip-tyylisissä purkeissa eli pillillä saa imeä. Kuinka ollakaan maito alkas kelpaamaan tytölle ja osaa hienosti ottaa purkin käteen, asettaa pillin suuhunsa ja imeä. Vieläkään ei hirveitä määriä juo mutta päivä päivältä paremmin! Ja pissaa kyllä entiseen malliin eli jostain sitä nestettä näköjään saa. Hylamaito saattaa maistua tavallista maitoa paremmin koska on vähän makeampaa kuin tavallinen.

Itse vain päättelin että joskushan se imetys on lopetettava ja että jos jään odottamaan että tyttö oppii juomaan mukista tavallista maitoa niin imetän varmasti rippikouluikäiseksi asti... :whistle:

Eli tsemppiä vaan!! Kyllä se siitä!! :hug:

Kiitos kaikille vinkeistä! Nyt meilläkin juodaan nokkamukista ja tavallisesta mukista. Lopetin rintaruokinnan asteittain ja niinhän siinä kävi että muki alkoi kelvata. Nyt on neste maistunut kummasti kun tuli eka kuume- ja oksennustauti. Herra yks-vee on kipeänä!

laita laastari nännin kohalle ja sano että äitillä on pipi tuossa ja annat vaikka kupin maitoa/vettä..meillä neiti ymmärsi ja joi siitä päiväsä lähtien mukiasta huokaillen katso välillä tissiä mutta kyllä se siitä!

Yhteistyössä