miten saada lapsi tajuamaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auttakaa

Vieras
että pitää olla kiltisti.
kyseessä 6 vuotias kauhea tyttö :D

ei usko vaikka laittaisi rauhottumaan nurkkaan,sylkee,läpsii,kirkuu eikä usko mitään.
isää kohtaa vielä kauheampi.
ei usko sitten mitään,sylkee tosta vaan ja huutaa vaikka komentaa :(

miten te muut selviätte tuollaisesta?
vai onko meidän lapsi vaan niin vaikea.
en jaksa enää kun aina samat tappelut jotka alkaa jo aamusta.
mies joskus hermostuu ja läpsäyttää pyllylle tai antaa luunapin.
kun olin pieni ja mun oma isä antoi piiskaa pyllylle niin uskottiin samantien mutta tohon lapseen ei tehoa mikään.
Jos yrittää jutella yms niin saa vaan sylkeä naamaansa ja joskus jopa pureekin.

oon niin loppu,en olisi tehny lapsia jos olisin tienny et tämä on tälläistä.
ollut aina temperamenttinen mut nyt on menny jotenkin vielä yli toi,tullu vielä kauheampi tosta lapsesta.

Mitä siis teette heti noiden tilanteiden jälkeen? Rauhottumisesta; pysyykö siellä? Jutteletteko senjälkeen, miksi joutuin sinne, ymmärtääkö itse? Mitä olisi voinut tehdä toisin? Pyytääkö anteeksi?

Meidän lapsella on yleensä jostain ihan muusta asiasta paha mieli, jos kiukuttelee.
Oletko kysynyt normaalilla puheäänellä ja empaattisesti, että painaako jokin hänen mieltään?
6-vuotias saattaa olla jostain itsestään liittyvästä nyreissään, mutta voipi olla, että kantaa jotain maailmantuskaakin harteillaan.
Anna lapsellesi tukea ja puhu hänelle, niin kuin haluaisit itsellesi puhuttavan.

Onko teillä millaiset rajat ja säännölliset rutiinit, joiden varaan päivä rakentuu? Saako lapsi kuinka paljon positiivista huomiota vai hakeeko huomiota tällä temppuilulla?

Yrittäisin olla menemättä mukaan lapsen negatiivisiin tunteisiin, riekkumisiin ja tappeluun. Siis maltin säilyttäminen on tärkeää ja antaa turvallisuudentunnetta lapselle. Läpsiminen ja huutaminen on mukaan menemistä ja antaa viestin, ettei vanhempikaan hallitse hankalaa tilannetta tai tunteita, joista lapsen pitäisi jotenkin selvitä.

Onko tilanteita, jossa voisi selvän kiellon ja rajojen laittamisen jälkeen olla vain huomioimatta huonoa käytöstä ja kehua sitten, kun asettuu? Ja muulloinkin, kun käyttäytyy hyvin, niin antaa siitä positiivista palautetta.

Kuulostaa vähän siltä, että lapsi on hukassa omien tunteidensa ja olemisensa kanssa. Ei kovin miellyttävä tilanne (kellekään). Tarvitsee aikuisen apua ja ohjausta.

Alkuperäinen kirjoittaja auttakaa:

ollut aina temperamenttinen mut nyt on menny jotenkin vielä yli toi,tullu vielä kauheampi tosta lapsesta.

Lapsen kasvattaminen vaatii kasvamista myös aikuisilta.
Mitä tarkoitat kiltisti olemisella? Että pysyy pois tieltä ja myötäilee vanhempiaan joka asiassa, tai tulee turpaan?

Lyöminen ja toista päin sylkeminen on sellaisia tekoja, joita meillä on koitettu tasan kerran. Siinä yksinkertaisesti menee raja ja sen rajan vetää AIKUINEN. Lapsi kyllä ymmärtää, milloin aikuinen on tosissaan kieltäessään jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja tuota:
Lyöminen ja toista päin sylkeminen on sellaisia tekoja, joita meillä on koitettu tasan kerran. Siinä yksinkertaisesti menee raja ja sen rajan vetää AIKUINEN. Lapsi kyllä ymmärtää, milloin aikuinen on tosissaan kieltäessään jotain.

Joo tässä vähän samalla linjalla, pitäisi tarkastella laajemminkin arkea jos eskari-ikäinen lyö vanhempiaan. Toisaalta jos vanhemmat läpsivät lasta, on se viesti myös lapselle asioiden ratkaisemisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailja:
Alkuperäinen kirjoittaja auttakaa:

Lapsen kasvattaminen vaatii kasvamista myös aikuisilta.
Mitä tarkoitat kiltisti olemisella? Että pysyy pois tieltä ja myötäilee vanhempiaan joka asiassa, tai tulee turpaan?

:o

Yhteistyössä