Miten saada lapsi käymään potalla??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huoh"

Vieras
Tyttö on tasan 2v ja ei mitään kiinnostusta alkaa"pottaileen".Menee istumaan siihen jos ehdotetaan,aikansa siinä istuu ja leikkii korurasiallani ja lähtee pois(ei tee sinne mitään)...Ilman vaippaa ollessaan pidättää vaikka tunti tolkulla ja sitten kun selvästi alkaa pissattaan/kakattaan niin ei suostu ollenkaan potalle vaan hakee vaipan ja laittaa jalkaan sen ja tekee tarpeensa siihen..Tuntuu jo,että siirrytäänköhän me suoraan sitten liberoista libressiin ;D

älä hosu (vaikka täällä kohta kerrotaan kuinka etevät lapset jo synnäriltä osasivat - tai sitten siitten superäidit osasivat opettaa...)

Vähitellen, lahjomalla (tarrataulu) ja tuurilla.

Mun flikka ei suostunu millään, eikä ainakaan kakalle. Kunnes sitten kerran vahingossa tuli jotain tulosta sinne pottaan. Ja mä kehuin ja ihastelin ja pidettiin melkein juhlat (=keksiä ja mehua) kun oli niin hienosti käyty potalla!
Ja sit laitettiin paperiarkki vessan seinälle ja aina sai tarran kun kävi potalla. Osa tarroista meni seinäänkin ja niitä on siellä vieläkin... Laps on jo koulussa...

:)

Pakottamalla ei ainakaan opi, hyvä harjoitella juuri noin, ihan vain istuskelemalla. Tarkoitus ei ole edes aluksi saada tuotosta pottaan. Ota tyttö mukaan, kun käyt itsekin vessassa, "sosiaalipissa". Joskus muuten hanan aukaisu (virtaavan veden ääni) saattaa saada pissareaktion aikaiseksi.

Meidän muksut ei ole koskaan potalle halunneet, vaan käyttäneet 2v iästä alkaen mielummin pöntönpienentäjää ja korokejakkaraa. Nyt 3½v on siinä vaiheessa, että käy ihan omatoimisesti vessa-asiat hoitamassa pyyhkimisineen kaikkineen. Omasta aloitteesta, kovasti toitottaa, ettei ole enää vauva.

[QUOTE="sondersson";23856213]suostuuko pöntöllä käymään?[/QUOTE]

Ei suostu :( Seisoo kyllä vieressä kun menen itse vessaan,ja seuraa tarkasti miten toimitaan ,mutta yritin kerran ehdottaa pöntöllä käyntiä niin ei suostunut...

en aijo pakottaa,siitä ei seuraa hyvää pitkässä juoksussa,mutta niinkuin joku sanoikin,tuntuu että kaikkien muiden lapset osaa jo,mutta ei meillä... :)

Tuttu tunne. Itselläni on juuri 2 vuotta täyttänyt poika, jota ei saa millään pottailemaan. Joskus satunnaisesti voi siihen istua monen pyynnön jälkeen, mutta mitään sinne ei tule. Jos vien heti päikkäreiden jälkeen potalle, ei tee asioitaan pottaan, mutta vaiooaan tulee aika pian. Pojasta näkee kyllä päällepäin, kun on kakkahätä ja alkaa kakkaamaan, mutta ei suostu potalle asioille. Ja jos "väkisin" sinne vie, menee "hätä ohi".

Ei auta karkilla lahjominenkaan. Tuntuu niin erilaiselta tämä touhu, kun esikoispojan kanssa... Itse en kuitenkaan ole suostunut mitään stressiä asiasta ottamaan, vaan olen ajatellut, että tuskin se kouluun enää vaipoissa menee ;) Kai se ajallaan hoksaa asian yhtäkkiä - toivon niin. Joten tsemppiä vaan sullekin!

Meillä poika 2v 2kk ja muutamat kakat ja yhdet pissat on elämänsä aikana tehnyt pottaan.Sitäkään ei vaan kiinnosta.Mä alan kanssa olemaan jo sitä mieltä että ei se ikinä pääse siitä vaipasta eroon...
Meillä on käytössä tarrataulu ja aina puhuu kuinka saa tarran kun tekee jotain pottaan mutta siihen se sitten jääkin.Bileet pidetty kaikista "saaliista" ja on aina tosi innoissaan mutta silti ei kiinnosta.

Ajateltiin nyt kokeilla sitä "pönttörenkulaa" ja sitten kesällä mökillä pitää ilman vaippaa housut jalassa niin jos sitten löytys jotain motivaatiota kun housut aina kastuisi..

Toisilla se vaan kehittyy hitaasti... meidän 3-vuotias - poika tosin - kieltäytyi 2,5-vuotiaaksi asti istumasta potalle. Kesällä kun pidin ilman vaippaa että huomasi itse milloin ja miten pissa tulee, alkoi pottahommatkin kiinnostaa. Tosin laitoin sitten jo suoraan pytylle. Mutta kakkaa ei osaa hallita vieläkään. Parin viikon vanha taito on että ehtii housut tempaista jalasta ennenkuin pökäle pötkähtää eteisen matolle tai isonveljen huoneeseen... Poika on hyvin tarmokas lapsi, eloisa ja puuhakas, joten ehkäpä vähän liittyy keskittymiseenkin. Olen päättänyt että 3,5-vuotiaana vasta alan huolestua ja kysyn neuvolasta apua. Tämä rohkaisuna että ei kaikki lapset ole vielä vaipatta 2-vuotiaana.

Yhteistyössä