Miten saada lapsi kakkaamaan pottaan/pönttöön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kakkahommaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kakkahommaa

Vieras
Lapsi 2,5 v.. Tekee pissat pottaan tai pönttöön ja on päivät ilman vaippaa.. Kakkaamisen ajaksi haluaa aina vaipan, ei suostu kakkaamaan muualle.. Kyllä se aina muka menee pöntölle ja siellä istuskelee, mutta mitään ei tule.. Vaippaan kyllä kakkaa heti jos sen laittaa kun lapsi sanoo kakkahädän olevan.. Olen koittanut vaikka miten "neuvoa" lasta, mutta ei... Oisko jollakulla vinkkejä meille?

Meillä oli tismalleen sama ongelma esikoisen kanssa. Loppujen lopuksi siihen auttoi vain se, että vaippaa ei laitettu vaikka tyttö kuinka pyysi. Pari kertaa teki kakat lattialle, ja yksi kaunis päivä se vaan meni potalle tekemään kakan kun kehoitin. Ikää tais olla se 3v, kun vihdoin uskalsi potalle mennä asioimaan.

meillä kk sitten sama homma tytön kanssa....panttas kakkaa ja sitten kun laitoin illalla yövaipan niin sitten tuli kakka.

sit rupesin panttaamaan sitä vaipan laittoa ja oottelin että kakatkoon vaikka housuun ja niinpä tekikin ja oli vissiin niin epämielyttävää että ei enään toiste kakannut...seuraavana päivänä jo juoksi pöntölle hymyssä suin =)

Se ettei laita vaippaa voi olla tehokas tai sitten arveluttava keino. Sillä voi myös aiheuttaa lapselle panttaamisongelma.
Kokeile jotain palkintosysteemiä ja kehu isoksi tytöksi. Jonkun tuttavalapsen esimerkki voisi myös auttaa.

Älä laita vaippaa kun sanoo että on kakkahätä, tai jos muuten huomaat että kohta tulee. Potalle istumaan, menet itse eteen istumaan tai kykkyyn. Luette kirjaa, juttelette jotain ihan muuta. Tytön kanssa tein tätä... Meinasi aina ensin pompata pois kun melkein pelästyi että kakka tulee pottaan :D Mutta halasin ja laitoin samalla takaisin istumaan ja kehuin että Just noin, hieno homma ja taputukset päälle :)

Jos pojalla 2v2kk on vaippa niin kakkaa siihen. Ilman vaippaa kun on niin kakkaa pottaa silloin, kun kukaan ei näe. Tulee sit esittelemään tuotostaan :x :D
Poika on aika kova vatsainen ja suht säännöllinen. Yleensä kakkaa aamulla ja illalla tai heti kun on tultu tarhasta kotiin. Täs on jo oppinu noi ajat jolloin kakka tulee niin on hyvä ite mennä muualle ja antaa pojan ähistä potalla rauhassa. Potan myöskin täytyy olla aina samassa paikassa eli olohuoneen tv-tason vieressä :D

Minkä ikäisenä ootte hommannu vessanpyttyyn pienentäjän et lapsi alkais käydä pytyllä. Poika oli tänä aamuna pissannu pottaan seisten :D

meillää on tarrasysteemi käytössä, siihen saa tarroja esim kiltistä nukkumaan menosta (meillä nukkumaan meno oli aiemmin ongelma, mut nyt sujuu todella hienosti), olen luvannut tarroja kakkaamisesta pönttöön/pottaan ja olen luvannut jopa isompiakin juttuja ja karkkia, vaikka mitä, mutta sitä kakkaa ei vaan tule.. Ja jos vaippaa ei laita, niin lapsi panttaa kakkaa vaikka kuinka kauan.. Lisäksi lapsella välillä kakka tosi kovalla, joten en halua, että lapsi panttaa kakkaa silloin kun se olisi tulossa, koska siitä tulee vain hankaluuksia ja kakka menee entistä kovemmalle ja sitten itkun kanssa saa kakata.. Pitänee kai antaa ajan kulua ja käyttää kuitenkin aina tuossa potalla, kun siihen kuitenkin kehotettaessa menee..

Meillä sama juttu, lapsi vähän vajaa 3v.

On ollut päiväkuiva jo hyvän aikaa, yökuivankin jo tovin.

Kakkaa ei ole tehnyt kuin kerran, korkeintaan kaksi kertaa pottaan.

Tarrat ei auta, se ei auta että on vaan laittamatta vaippaa, siitä seuraa ummetus.

Olen vaan kiltisti laittanut aina vaipan, vaikka tiedän toisaalta, että asialle pitäisi jotain tehdä. Olen ajatellut, että kyllä se joskus vielä... :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
meillää on tarrasysteemi käytössä, siihen saa tarroja esim kiltistä nukkumaan menosta (meillä nukkumaan meno oli aiemmin ongelma, mut nyt sujuu todella hienosti), olen luvannut tarroja kakkaamisesta pönttöön/pottaan ja olen luvannut jopa isompiakin juttuja ja karkkia, vaikka mitä, mutta sitä kakkaa ei vaan tule.. Ja jos vaippaa ei laita, niin lapsi panttaa kakkaa vaikka kuinka kauan.. Lisäksi lapsella välillä kakka tosi kovalla, joten en halua, että lapsi panttaa kakkaa silloin kun se olisi tulossa, koska siitä tulee vain hankaluuksia ja kakka menee entistä kovemmalle ja sitten itkun kanssa saa kakata.. Pitänee kai antaa ajan kulua ja käyttää kuitenkin aina tuossa potalla, kun siihen kuitenkin kehotettaessa menee..

Meillä kuule ihan sama juttu! :/

Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Meillä kuule ihan sama juttu! :/

Tähän taitaa vaan auttaa sit aika.. Tuskin nää meidän lapset enää koulussa ollessaan vaippaa tarttevat ;).

Yhteistyössä