Miten saada kestovaippojen haju pois?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rouvaliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja rouvaliini:
Ja sit tyhmä kysyy et mihin noi etikka ja ruokasooda laitetaan? Pesurumpuun vai pesuainelokeroon? Käykö ihan tavan etikka? Pitääkö välttämättä olla sen lisäks ruokasoodaa? Entäpä pul-kuoriset? Kestääkö ne etikan ja 90 astetta?
Tavallinen väkiviinaetikka, menee huuhteluaineesta. Siis loraus sitä huuhteluainelokeroon. Monet käyttää sitä kaikelle pyykille. Ruokasoodaa voi lisätä pesuainejauheen sekaan, itse laitan 1-3 rkl, vähän fiiliksellä. Ei tarvitse olla, itse laitan silloin tällöin. Enkä etikkaakaan joka pesuun.

Pul-kuoria en ole keittopessyt. Vain imuosat. Ja toisaalta silloin tällöin myös AIO-vaipan (jossa siis myös pulia), koska se alkaa muuten haista :x

Entäpä taskuvaipat esim Fuzzit?

Voiko pul-kuorisia vaippoja säilyttää etikkavedessä?
Tai käännä lämmitys pois, ei sitä kaikkialla tarvita ympäri vuorokauden :whistle: Me laitetaan usein suihkun jälkeen lämmitys tunniksi päälle, että tila kuivuu, ja sitten pois.

Yleisohje ja suositus on, että lattialämmitys olisi aina päällä, myös kesäisin, koska lämpövastuksissa on termostaatti, joka sulkee järjestelmän kämpötilan ollessa sopiva. Nykyisin jopa uusissa taloissa tulee herkästi kosteusongelmia ja sama toki pätee vanhoihin rakennuksiin. Vaarallisimpiin kuuluva paikka on kylpyhuone. Lattialämmityksen idea on pitää rakenteet kuivina ja sopivan lämpöisinä, ei sitä täysillä tarvitse pitää.

Sähköäkin saa siihen kulumaan melkoisesti, jos välissä laittaa lämmityksen kiinni ja sitten taas joksikin aikaa päälle tarvittaessa, jolloin koko homma lähtee nollista ja teho on niin kauan täydellä, että saadaan haluttu lämpötila ja tosipuheessa sitä ei saavuteta nopeasti.

Kaikilla tapansa, mutta en ymmärrä miksi lattialämmityksen osa ihmisistä kytkee pois. Meillä on 24/7 ympäri vuoden kylppärissä, tosin kesällä ja kotoapoissaollessamme pienennämme lämpötilaa.

Ja sit tyhmä kysyy et mihin noi etikka ja ruokasooda laitetaan? Pesurumpuun vai pesuainelokeroon? Käykö ihan tavan etikka? Pitääkö välttämättä olla sen lisäks ruokasoodaa? Entäpä pul-kuoriset? Kestääkö ne etikan ja 90 astetta?
Tavallinen väkiviinaetikka, menee huuhteluaineesta. Siis loraus sitä huuhteluainelokeroon. Monet käyttää sitä kaikelle pyykille. Ruokasoodaa voi lisätä pesuainejauheen sekaan, itse laitan 1-3 rkl, vähän fiiliksellä. Ei tarvitse olla, itse laitan silloin tällöin. Enkä etikkaakaan joka pesuun.

Pul-kuoria en ole keittopessyt. Vain imuosat. Ja toisaalta silloin tällöin myös AIO-vaipan (jossa siis myös pulia), koska se alkaa muuten haista :x

Entäpä taskuvaipat esim Fuzzit?
En ole pessyt 90 asteessa. Ne eivät mielestäni haise.

Ja lattialämmityksestä: ristiriitaisia tutkimuksiahan siitä on tehty. Jos kosteussulut ym. on kohdillaan, niin rakenteet ei tosiaankaan kostu, vaikka lämmitys on poissa. Kuningaskuluttajassa taannoin noita vertailtiin ja laskeskeltiin ja tultiin tulokseen, että lämmitys on hyvä kykeä pois jos asunnon lämmitys ei sitä tarvitse. Siis jollei muuten tule epämiellyttävän kylmää.

Meillä menee lattian alla myös lämminvesiputki, ja sekin pitää lömpöä paikoin aika hyvänä vessassa. Laitetaan lämmitys päälle pari kertaa viikossa tunniksi, tästedeskin. Siis jos kaikki lotranneet peräkanaa suihkuissa ja kiire saada kuivaksi. Eli ei tosiaan vähän väliä räpsitä sitä päälle ja pois.

"Ja lattialämmityksestä: ristiriitaisia tutkimuksiahan siitä on tehty. Jos kosteussulut ym. on kohdillaan, niin rakenteet ei tosiaankaan kostu, vaikka lämmitys on poissa. Kuningaskuluttajassa taannoin noita vertailtiin ja laskeskeltiin ja tultiin tulokseen, että lämmitys on hyvä kykeä pois jos asunnon lämmitys ei sitä tarvitse. Siis jollei muuten tule epämiellyttävän kylmää."

Voit olla aivan oikeassa. Kiitos tuosta. Itse asiassa kuulinkin asiasta aikoinaan sähköyhtiöltä, jonka virkailija melkein hermostui puhelimessa, kun kuuli, että pidän välillä lattialämmitystä pois päältä. Hahaa, aivan! Mokomat ahnehtijat -totta kai ne niin sanoo, kun saavat enemmän tuloja vuositasolla! :) Sutkit. Ja perustelevat "viisaan kuuloisesti"

Mielenkiintoisena seuraan näitä kestovaippakeskusteluja. Mulla on kolme vaipoissa, yksi 1,5 vuotias sekä 3 kk ikäiset kaksoset ja olen entistä vakuuttuneempi siitä että tuo ei ole mun juttuni. Meillä on lisäksi kallis vesimaksu kulutuksen mukaan. Mutta hienoa että jaksatte ja viittisitte kestoilla, minä käytän kertiksiä.

Alkuperäinen kirjoittaja yksi äiti:
Mielenkiintoisena seuraan näitä kestovaippakeskusteluja. Mulla on kolme vaipoissa, yksi 1,5 vuotias sekä 3 kk ikäiset kaksoset ja olen entistä vakuuttuneempi siitä että tuo ei ole mun juttuni. Meillä on lisäksi kallis vesimaksu kulutuksen mukaan. Mutta hienoa että jaksatte ja viittisitte kestoilla, minä käytän kertiksiä.

Meillä maksetaan vesiennakkoa, ja naapurit ovat valitelleet kallista vesimaksua, mutta meile tulee siitä vielä palautuksiakin :D

Alkuperäinen kirjoittaja yksi äiti:

No ilmeisesti et ole sitten itse ottanut asioista tarpeeksi selvää. Kestoilu vesi- ja sähkömaksuineen tulee kyllä halvemmaksi kuin kertiksillä kikkailu. Itse olen mies ja esikoinen meillä perheessä, enpä ole kestoilua kokenut mitenkään ylitsepääsemättömän hankalalta. Sen saa kuulostamaan kyllä siltä, mutta totta puhuen on ainoastaan asennekysymys, miten homma sujuu. Onneksi ei käsin tarvitse nykyisin pyykätä ja kuivaaminen ei ole ongelma. Olen kyllä kestoilun puolella, vaikka on tuo harsojen laittaminen vauvan sytkyillessä joskus hankalaa, mutta opetteluvaiheessa vasta olenkin :)

Yhteistyössä