Miten saada arki toimivaksi kahden kerroksen kodissa, jossa äiti kotona ja pieni vauva ja taapero? Vinkkejä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja valitanko turhasta?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

valitanko turhasta?

Vieras
Miten olette saaneet arjen toimivaksi kahdessa kerroksessa? Oletteko kokeneet sen hankalaksi, kun on vauva ja taapero? Pystyttekö hyödyntämään yläkertaa päivän aikana? Vai tarkoittaako se sitä, että sitten ravataan niitä portaita taluttaen ja kantaen vauvaa ja tavaroita? Paljon teillä on neliöitä ylhäällä ja alhaalla? Miten tämän saisi toimimaan? Tuntuu, että yläkerran huoneita ei pääsisi hyödyntämään päivän aikana ja että kaikki ovat sulloutuneet pieneen 50neliön tilaan alas.

taas valittamassa turhasta täällä :kieh:
mutta onneksi sellainen ei ole kovin vaarallista :laugh:
kyllä se on heikko kohta kaksikerroksisissa.
moni okt sta haaveileva pitäisi laittaa asumaan vaikka pienehköön rintamamiestaloon leikkivauvojen kanssa...
en pysty auttamaan kuin sanomalla, että kaikkea ei tosiaa voi saada, varmaankaan?

itselläni on sellaista negatiivista portaikkokokemusta, että olen työskennellyt päiväkodissa, joka tehty tavalliseen asuintaloon.
siellä puimme vauvaikäiset pari kertaa päivässä kokovarustukseen, ja kannoimme yksi kerrallaan ja vähän varovainenkin piti olla
(vaikka vauvojen pääthän on suorastaan tehty kestämään)
kun veimme pihalle.
erona tietenkin, että siitä sai ainakin jonkinlaista palkkaa...mutta silti oli tuon asian kanssa motivaatiot kyllä kortilla

No ei meillä ainakaan yläkerta ole aikaisemmin ollut päivällä käytössä. Nyt kun pienempikin on pian 3v, ovat alkaneet leikkiä myös ylhäällä. Tähän saakka lelut, vaatteet ja kaikki mitä päivän aikana tarvii, on olleet alhaalla ja ylhäällä käyty vain nukkumassa. Ylhäällä on kaksi makuuhuonetta ja muut huoneet on alhaalla, mutta ei meillä täällä alhaalla 50 neliötä enempää koko aikaisessa käytössä ole. Keittiä, telkkarihuone ja leikkihuone käytössä, muut huoneet kiinni.

Meillä on kaksikerroksinen talo, mutta ilmeisesti vähän isompi kuin teillä. Makkarit on ylhäällä, ja iso aula, mutta siellä ei käydä kuin nukkumassa. Olen ajatellut, että se yläkerta jää nyt tällähetkellä vähälle käytölle, mutta kun lapset kasvaa, ja haluaa omaa rauhaa, se on ihan mahtava olla olemassa.
Me vietetään kaikki aika alakerrassa (tilaa noin 100m2), portaisiinmeno on estetty portilla. Mulla on 2-v kaksoset, ja he jäävät kyllä alakertaan odottamaan jos mä käyn ylhäältä jotain hakemassa..

muoks. ai niin, unohtu sanoa että lähestulkoon kaikki lelut on alakerrassa, ylhäällä on pari hassua pehmolelua!

Oletteko täyspäiväsesti kotona? Eikö tila ala tuntua ahtaalle kaikkine leluine ja vaatteineen, jotka pitää mahduttaa alas? Mä koen asian niin, että jos noi yläkerran makuuhuoneet olisivat täällä alhaalla myös, niin niitä pääsisi käyttämään. Olisi helppoa vaihtaa pukluvaatteita ja hyödyntää taaperon leikkihuonettakin jne. Ois helppo pestä pyykkiä ja muuta. Hoidatteko te pyykit sitten muulloin myös?

Onko teillä vastaavasti kokemusta elämisestä yhdessä tasossa noin 100 neliön asunnossa pienten kanssa? Mulla on ja ehkä siksi tää tuntuu hankalalta?

Ollaan koko ajan asuttu 2-kerroksisessa, ei mitään ongelmia eikä ole tarvinnut yhtään funtsia järjestyksiä tai lelujen paikkoja. Ei kannata tehdä asioista miettimällä liian vaikeita.

meillä taaperon ja pienemmän kanssa asuttiin ensin yhes tasos ja sitten kahdessa, sen jälkeen kaksikerroksisessa omakotitalossa... Onhan siinä säpinää mutta mulla on varsin nautinnolliset muistot niistä ajoista, olin putkeen yli viis vuotta kotona, portit rappujen alapäähän ja yläpäähän vaan ja kunnon salvat ja vaikka pistät sitten narulla varmistuksen :laugh:
*Ite tein aikoinaan niin että esim aamutoimet kaikki hoidettiin alhaal mis oli keittiö, tämä isompi tykkäs samalla penkoa sellasta kaappia missä oli kaikki muovipurkit ja purnukat... sinä hänen aikansa meni hyvin. Radio päällä,puurot levyllä, vauva kitisee, isompi vaatii jotain,puhelin soi ja kahvi jäähty kuppiin :D rankkaa mutta onnellista lapsi-arkea !!! Mä luulen että jokainen löytää sen itselle sopivan ratkaisun. Mä koitin delegoida toimet niin ettei tarttenu pahemmin edestakas rampata, et aamulla kun herättiin, ikkunat auki et tuulettuu yläkerta, sit aamupalat ja keittiön siivous, sit ylös petaamaan ja pesemään hampaat ja pikainen arkimeikki ja hiukset siistiksi. Lapsille päivävaatteet ja takas alakertaan. Päivän ruuan nopea esivalmistelu, ja tämä monesti niin että olin jo aamupalalla esim.kuorinut perunat tai tehnyt makaronilaatikon valmiiks uunia vaille :) sen jälkeen ruoka tulemaan ja lasten kanssa ulkoilemaan.. välillä kävin ottamassa ruuan pois, ja takas ulos. Parin tunnin ulkoilun jälkeen pääsee valmiiseen pöytään eikä pienen kamala nälkä pääse huutoasteelle. Sitten olikin päikkäreiden aika.... isompi saattoi vielä 3 vuotiaana nukkua yli kaksi tuntia,pienempi ei nukkunut ikinä kun noin tunnin jos sitäkään,mutta itse nappasin aina unet kun he nukkuivat :whistle:
Kummasti jaksoi iltapäivän ja illan touhut taas :p
Lasten kanssa vietetyt vuodet eivät rahallisesti ole olleet parhaimpia, mutta toisaalta mikään summa ei korvaa sitä mahtavaa aikaa jonka sain kotona olla, side molempiin lapsiin on vankkumaton :heart:
Ei siis turhia huolia kannata ottaa, kokeilee yhtää tapaa ja sitten koittaa toista jos eka ei olekaa hyvä, tsemppiiiiiiiii :hug:

Kiitos kirjoituksesta, flower again. On meillä tietenkin portit. Täytyy yrittää sitten kehitellä jotain. Ois kiva hyödyntää yläkertaakin, mutta portaiden ravailu tuntuu hankalalta. No, ehkä siihen sitten tottuu.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos kirjoituksesta, flower again. On meillä tietenkin portit. Täytyy yrittää sitten kehitellä jotain. Ois kiva hyödyntää yläkertaakin, mutta portaiden ravailu tuntuu hankalalta. No, ehkä siihen sitten tottuu.

Ota se portaiden kiipeäminen hyötyliikunnan kannalta ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Onko teillä vastaavasti kokemusta elämisestä yhdessä tasossa noin 100 neliön asunnossa pienten kanssa? Mulla on ja ehkä siksi tää tuntuu hankalalta?

Meillä on tämä yksi taso 100m2. Yläkerrassa on toiset sata lisää.
En koe tätä 100m2 elämistä ollenkaan hankalana, mun mielestä meillä on meidän perheelle ihan älyttömän iso talo.
Meillä on iso olohuone/keittiö, joka on yhteensä n.50m2, sen lisäksi alakerrassa on eteinen, makkari, työhuone ja kaksi vessaa.
Lelut on täällä siististi korissa, vaatteita en raahaa alas, vaan haen tarvittaessa yläkerrasta, lapset odottavat alhaalla.
Mulle tämä sopii erinomaisesti enkä vaihtaisi yksikerroksiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja eMMA:
Muutkin ovat pärjänneet, mikset siis sinä. Vaikka asunto olisi yhdessä kerroksessa niin se taapero olisi perässäsi kuitenkin

ai no meidän taapero kyllä juoksee mihin ite lystää,eikä se seuraa mua/muitakaan aikuisia ikinä!(joskus harvoin tulee vessaan perässä) että en mä aalkais elää 2krs talossa edes pelkän taaperon kanssa

Meillä on ylhäällä vaan makkarit, ja vaatehuoneet.

Alakerrassa me päivät pääasiassa oleillaan. Lapsia on 4, ja jos nuo 6v. ja 3,5v. menevät välillä päivän mittaan ylös omaan huoneeseen leikkimään, niin 2v. menee sitten perässä.

Mä en yleensä päivän mittaan yläkerrasta edes tarvitse mitään, jos en jotain satunnaista vaatekappaletta juokse hakemassa. Silloinkaan en taluta ketään, ja vauvan voi jättää vaunuihin tai lattialle köllöttämään siksi aikaa, kun kipaisen tarvitsemani hakemassa.

Käyttövaatetta meillä säilötään pieni varasto kaikille kodinhoitohuoneessa, jokas myös on alakerrassa. Siellä se pyykinpesukin tapahtuu.

Ollaan asuttu yhdessä tasossa esikoisen ollessa pieni, mutta en tykännyt.

Nyt on lapsillakin mahdollisuus vetäytyä ylös omaan huoneeseen touhuamaan rauhassa, eikä makkareita tarvitse siivota niin usein kun koira ja kissat ei juuri ylhäällä aikaansa vietä.

Portit on meillä olleet aina hyvin lyhytaikaisessa käytössä, toka ja kolmas ovat oppineet kumpikin kiipeämään portaat ihan sujuvasti siinä vähän reilu 1-vuotiaana, ja silloin on portitkin otettu pois.

Yhteistyössä