Miten saa 9 vuotiaan tytön siivoamaan huoneensa/poimimaan vaatteet lattialta?

• Viestiketjun aloittaja Eme
  • Ensimmäinen viesti
Voih.. Kysy mun äidiltä.. Se muistaa varmaan vielä sen tuska-ajan.. :saint:

Keinoja mitä hän käytti:

* Mihinkään en saanut lähteä ja kukaan ei saanut tulla meille ennenkuin huone oli siivottu. Yritin kyllä kovasti keksiä jos jonkinmoista menoa, että mun on PAKKO mennä nyt sinne ja tänne..." mutta hän ei antanut periksi.
Tästä juontaa perheessämme sanonta "Pakko ei ole kuin kuolla ja siivota huoneensa".

* Isolla leveällä harjalla kaikki tavarat yhteen kasaan ja jos ne ei ole siitä tiettyyn kellon aikaan mennessä kadonneet omille paikoilleen niin hän nostaa ne jätesäkkiin enkä näe niitä enää koskaan.

Lohdutukseksi.. Musta tuli ihan normaalisti siivoava aikuinen, jonka koti on yleensä aina järjestyksessä. :D

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja MaalisXXLmamma76:
juu.. lapsityövoima kehiin vaan :kieh: Vaaditteko muuten poikiakin tekemään samat hommat, ku mitä tytöiltä? Onko kasvatuksessanne tasa-arvo?
Miten tuo tähän liittyi? Jos minulla olisi poikia niin tasan tarkkaan nekin saisivat poimia paskaiset sukat itse lattialta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
juu.. lapsityövoima kehiin vaan :kieh: Vaaditteko muuten poikiakin tekemään samat hommat, ku mitä tytöiltä? Onko kasvatuksessanne tasa-arvo?
Miten tuo tähän liittyi? Jos minulla olisi poikia niin tasan tarkkaan nekin saisivat poimia paskaiset sukat itse lattialta.
No niinpä. Mulla on tyttö ja poika, ei kyl vielä ton ikäisiä, mutta ei tulis mieleenkään että vaatisin toista siivoamaan ja toinen ei joutuisi. Kasvattaako joku oikeasti lapsia niin eri tavalla? :eek:

tiuna
Alkuperäinen kirjoittaja tiedän :
äidin, joka oli pakannut reppuun lattialta likaiset alkkarit. Sen jälkeen oli aina ollut kolmasluokkalaisella huone siivottuna.
HEHEE!! tätä pitää kokeilla:) vaikka olen kyllä toivoni menettänyt että MIKÄÄN saisi meidän 11-veetä muuttamaan tapojaan..

Alkuperäinen kirjoittaja Eme:
Nyt oikeasti hyviä vinkkejä otetaan vastaan.
kerro mullekkin kun saat tietää :whistle: meillä tuo 8v tyttö ei tee nykyään enään mitään..ennen oli aina niin avulias ja siistikin,nyt huone on sekanen niin kauan kunnes hermostun ja siivoon sen ite..alkaako ne tuossa iässä kaikki tollasiks..?

Alkuperäinen kirjoittaja RangaTanga:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
No niinpä. Mulla on tyttö ja poika, ei kyl vielä ton ikäisiä, mutta ei tulis mieleenkään että vaatisin toista siivoamaan ja toinen ei joutuisi. Kasvattaako joku oikeasti lapsia niin eri tavalla? :eek:
No aika usein tuntuu olevan niin, että poika vaan pääsee vähemmällä noissa siivous yms jutuis.. Sitä kun pääsee isin kans vaikka ajaan sitä nurmikkoo..

pöllö
Alkuperäinen kirjoittaja babjuska:
Alkuperäinen kirjoittaja Eme:
Nyt oikeasti hyviä vinkkejä otetaan vastaan.
kerro mullekkin kun saat tietää :whistle: meillä tuo 8v tyttö ei tee nykyään enään mitään..ennen oli aina niin avulias ja siistikin,nyt huone on sekanen niin kauan kunnes hermostun ja siivoon sen ite..alkaako ne tuossa iässä kaikki tollasiks..?
Meillä sama tilanne 8-vee tytön kanssa. Just eilen mäkätin ja sanoi että siivosi kaikki kaapit mutta ei ne siltä näyttänyt. Itse sitten TAAS siivosin ne tänään kun neiti oli koulussa. Olen sanonut että aina kun minä joudun siivoamaan ne sotkut niin jotakin lentää roskiin, yhtään sääliä en tunne. Eipä ole sekään auttanut...

Kyllä meillä 13v tyttö, 12v poika ja 10v tyttö siivoovat omat huoneensa, mutta joka kerta pitää vielä 10v tyttöä käskeä siihen, muut tekee ite. Ja jos ei aleta raivaamaan niin mihinkään ei mennä eikä katota telkkaa eikä mitään, ennenkö huone on siisti.

ei muumimamma
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja muumimamma:
MLL:N Sivuilta löytyy huoneentaulu kohdasta ahkeran koululaisen palketsemis paperi kannattaa tulostaa ja laitaa seinälle toimii meillä kannustimena.
laittaisitko linkin

http://vanhemmat.mll.fi/huoneentaulut/huoneentaulut_070206/Ahkera_koululainen_MLL.pdf

lapsityövoima
Juu, vaadin tytöltä ja POJALTA että siivoaa itse huoneensä.
Tuon ikäisiltä voi ja TÄYTYY vaatia jo.(6 ja 10v)

Yhteistyössä