Miten rauhoittavista lääkkeistä pääsee eroon ilman vierotusoireita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Otan tällä hetkellä tabletin kolme kertaa päivässä ja pitäs pikku hiljaa päästä niistä eroon kun masennuslääkitys alkaa jo tehotaja lääkkeet on jo loppumassakin. Näitä ei vissiin kannata lopettaa kertaheitolla? Lääkäri ei antanut ohjeita eikä ole soittanut vaikka lupasi:/

Olis kuules varmaan parasta lopetella rauhottavia lääkkeitä ihan lääkärin valvonnassa, eikö? Soitappa uudelleen...

Mutta jos välttämättä itse haluat itse kokeille, lopettele ihan rauhassa, vähennä aina puolikas yhdestä ottokerrasta, niin että lopulta otat kolme kertaa päivässä puolikkaan. Kiirettä ei kannata pitää, uutta pienennettyä annosta voi käyttää aina pari päivää. Riippuen siitä ovatko aamut vai illat hankalampia, vähennät sen puolikkaankin sitten lopulta.

Annoksesi on suuri, oli rauhoittava lääkkeesi sitten mikä hyvänsä. Ota ehdottomasti yhteys lääkäriin, jonka valvonnassa vieroitus toteutetaan. Psyykkinen riippuvuus noissa lääkkeissä on todella suuri. Kyllähän tuo päiväannos varmasti on järkevin lopettaa ensin ja aamuannos puolittaa. Yöksi sitten kokonainen. Jonkun verran vieroitus oireita joudut sietämään /lisääntynyttä ahdistusta. Se vain on kestettävä. Rauhoittaviin lääkkeisiin liittyy suuret riippuvuusriskit/väärinkäyttöriskit.
Omalla työpaikallani lääkärit määräävätkin masennukseen esim. mirtatsapiiniä eli remeronia, joka turvaa unenkin, muttei auta riippuvuutta.
Olen hoitanut monia,monia potilaita, joiden rauhoittavien/unilääkkeiden käyttö on riistäytynyt ja jatkunut. Vieroitus on tällöin usein jouduttu toteuttamaan psykiatrisessa sairaalassa, annosta asteittain pienentämällä.
Mutta kysymykseesi. Ilman vieroitusoireita on mahdoton irrottautua näistä lääkkeistä. Psyykkinen riippuvuus siinä on voimakkainta. Kuten sanottu lääkärin pitäisi miettiä määrätessään, mitä määrää. Lisäksi tuo annoksesi kolme kertaa päivässä on melko uskomaton.
Tsemppiä!

Mä olen käyttäny näitä vasta kaks viikkoo joten en mä nyt usko hirveen riippuvainen näistä olevani vai tapahtuuko se näinkin pian? Tänään en lääkäriä kiinni saanu mut huomenna sen pitäs soittaa jos vaan lukee soittopyyntönsä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä olen käyttäny näitä vasta kaks viikkoo joten en mä nyt usko hirveen riippuvainen näistä olevani vai tapahtuuko se näinkin pian? Tänään en lääkäriä kiinni saanu mut huomenna sen pitäs soittaa jos vaan lukee soittopyyntönsä.

Niin ja lääke on Oxamin 15mg.