Miten puuttua pehmeästi 10-vuotiaan tytön herkutteluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kovajänis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on pöydässä rasvatonta maitoa, kasvirasvalevitettä. Hyvää rasvaa saadaan kalasta (lohi) ja rypsiöljystä. Leipää sopivasti, ei liikaa sitäkään. Kohtuus kaikessa ja tasaiset sokerit olleet, en vaihtaisi tätä ruokavaliota pois. Makeata marjoista ja hedelmistä, kohtuudella. Meillä ei on sanottu karamelleille, suklaalle, sipseille, siiderille ym. Täyskielto puree meillä näin.
Juhlat? Joskus on juhlittava, mutta kotoisat herkut riittävät silloinkin. Sitä olen miettinyt, että jos joskus joudun aikuisten juhliin missä tarjotaan alkoholia..Ihan oikeasti pelkään silloin sortuvani ylettömään syömiseen ja juomiseen. Aivan kuin toiset tupakoinnin lopettajat jännittävät baari-iltoja. Mielenkiinnolla elämässä eteenpäin.

En jaksa lukea koko ketjua, mutta ehdotan, että suurieleisesti kerrot tytölle, että olette päättäneet perheeseen karkkipäivän, jolloin saa ostaa karkkia vaikka eurolla. Muulloin karkkia ei osteta. Painottaisin sitä, että kyse on koko perheen elämäntapamuutoksesta ja vaikka niitä hampaita erityisesti, ettei lapsi yhdistä asiaa erityisesti itseensä ja omaan painoonsa. Lisäksi sopisin yhteisestä kivasta liikuntaharrastuksesta, esim. uiminen, pyöräily, keilalu tai mikä ikinä tyttöä innostaa. Myös joku kiva säästökohde voisi motivoida tyttöä laittamaan rahaa sukanvarteen. Ja sukulaisille sanoisin, että pullot voisivat loppua ainakin joksikin aikaa sieltä mummolasta jne.. :-) Tsemppiä, tyttö kuulostaa aika ovelalta tapaukselta, joten homma voi olla haastava, mutta etköhän keksi keinot pistää pienen sokerihiiresi kuriin.

Herkkusuuna kyllä sanon, että ei se täysherkkuttomuus ole mikään must vaan kohtuus. Ruoka ensin ja sitten herkku. Ja herkkujen määrän kontrolloiminen. Mä kyllä olen huomannut, että ihmiset jotka sanovat että herkkuja ei tarvitse lainkaan, ovat selvästi persoja jollekin ihan muulle, eikä sokerista vierottuminen ole heille yhtään vaikeaa.

Säästäminen on myös järkevä tapa oppia, sitä ei tunnu moni aikuinenkaan osaavan ja liikunnasta on vain hyötyä.

Älä anna enää rahaa tytölle. Mutta anna tytön lähteä kylälle kavereiden kanssa JOSKUS sillä jokus jos ei pääse harhaluuloiset ystävät voivat ymmärtää asian väärin ja alkaa "haukkumaan" tyttöäni haukutaan tämän takia, mutta en silti ikinä päästä tyttöä joka päivä kylälle! Ja ei varmaan 10-vuotias vielä kauheasti kylällä ole, mutta täällä päin on jo noin nuorena kovasti tapana.. mutta kylälle päästetään vain jos lapsi ei osta niitä herkkuja ja on jo ymmärtänyt miksi ei saa syödä niitä herkkuja! eli siis että hampaat menee, ja voihan mainita joskus että pullistuu mutta ei silti lähdetä sanomaan että tyttö on läski! Ystäväni lapsella on samanlainen tilanne, eikä ystääni ymmärrä että tyttö menee kokoajan huonompaan suuntaan. Olen yrittänyt jo saada häntä ymmärtämään. Lapsi on jo varmasti yli 70kilonen, vaikka onkin kovin pitkä (ehkä n.170 & 12v) mutta silti...

Yhteistyössä