miten ponnistetaan??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epäilevä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epäilevä

Vieras
On nyt taas outo kysymys, mutta tuiki tärkeä!

Mua on alkanut mietittyttää pikku hiljaa ponnistaminen synnytyksesä. Miten se siis tapahtuu? Tarkoitan että millä lihaksilla ponnistetaan; ei kai se nyt voi olla samanlaista kuin kakan änkeäminen??

Olkaa kilttejä ja kertokaa asian kokeneet/tajunneet

kisi rv34+6

tarve tulee ihan "itsestään" ;) , kätilö kyllä sitten toppuuttelee koska on sopiva hetki ponnistaa ettei liikoja repeile. itse olen kaikki ponnistanut makuualtani sukinvarsia puristaen, mutta kukin tietää ja tuntee itse mikä sitten on SE paras asento,kyykyssä vai tuolilla vai ammeessa...

Minulla ei itseasiassa tullut missään vaiheessa tarvetta ponnistaa mutta eipä tuo mitään haittaa - kyllä kätilö neuvoo ja kätilö neuvoo myös miten. Ja kyllä siinä ponnistetaan aivan samoin koko keskivartalon ja lantion lihaksilla kuin oikein kovaa kakkaa ängetessä. Niin kun ponnistin, kätilö kehui, että nyt menee juuri oikein.

Kyllä kätilöt neuvoo, mutta mulle ponnistaminen tuli jotenkin luonnostaan... Pompin suurinpiirtein ympäri synnytyssalia ja lopulta päädyin ponnistaan kyykyssä. Kätilö toi kyllä sitten jakkaran =)

Ekasta mula oli epidurali ja ponnistustarve tuntui lähinnä siltä kun olis orastava kakahätä. Vasta aivan vimehetkelä tuli kertakaikkiaan pakottava tarve ponistaa, sihen asti koitin kuunella kätilön neuvoja, muta sitten oli kertakaikkiaan pakko pompata ylös ja ponistaa.

Toisella kerralla ei ollu pudutusta ja ponistamisen tarve oli yllä nin sietämätn, että vaika olis 10 kätilöä kskeny, en lis voinu ola ponistamatta. Luulen, etä se ponistaisen tarve tulee avan varmasti enemmin tai myöhemmin, mutta esim. epiduraali voi haitata stä niin, että se tulee vasta liian myöhään, eli pitää sitten vaan kuneella kätilöä ja koittaa ponistaa, vaikka ei niin ponistuttaiskan.

Mulla ei tullu tarvetta ponnistaa ja ponnistus kestikin sitten 1h45min :(
Kätilö moitti että ponnistan väärin...että oikea tapa on ponnistaa ikään kuin kakkaisi. Kun viimein tajusin aatella että alahan likka nyt vääntään torttua, niin vihdoin poika alkoi pikkuhiljaa tulemaan ulospäin...

minäkin mietin aikoinani ihan samaa asiaa, ja mietin myös sitä että mistä tiedän että miltä tuntuu kun alkaa ponnistuttamaan jne..mutta kyllä ne sitten ihan luonnostaan molemmat tulivat..ei sitä kannata murehtia ja kätilöt kyllä kovasti avustavat:)

Olin ammeessa avautumisvaiheessa niin yhtäkkii tuli sellanen olo että isompikin kakka olisi puskettava heti ulos, eli tuli ponnistamisen tarve. Kätilö huomasi heti tilanteen ja niin siirryttiin sänkyyn ponnistamaan. Luonnostaan se tuli ja tuntuu tosiaan kun työntäisi isompaa kakkaa. Sitä ei osaa vaan kuvitella, saatikka toiselle selittää miltä se tuntuu, ennekuin sen on kokenut.
Ja tuosta ponnistamisen tarpeen tulosta ei mennyt kuin korkeintaan kymmene minsaa niin lapsi oli maailmassa. =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.04.2005 klo 14:53 FANG-ANN-75 kirjoitti:
Mulla ei tullu tarvetta ponnistaa ja ponnistus kestikin sitten 1h45min :(
Kätilö moitti että ponnistan väärin...että oikea tapa on ponnistaa ikään kuin kakkaisi. Kun viimein tajusin aatella että alahan likka nyt vääntään torttua, niin vihdoin poika alkoi pikkuhiljaa tulemaan ulospäin...

mulla oli kauhea ponnistamisen tarve jo silloin kun olin n.7-8cm auki, eikä saanut ponnistaa... ei oo muuten mitn niin kauheeta ku ponnistutta eikä saa ponnistaa!!! ja ponnistus kesti 2h11min...

Mulla ponnistamisen tarve tuli puskutraktorin voimalla (epiduraalin vaikutuksen alaisena) ja lihakset alko ponnistaa ihan ittestään, vaikka yritin pidätellä niinkuin olin lukenut et kuuluu....... :)

Ja kakkaahan siinä ängettiin samalla kun mukulaa!! :D

Jottei asiat menis liian helpoksi niin...

Luin eräästä kirjasta ettei tuota ponnistamista sais hoitaa samallalailla kuin kakkaamista. Ko. kirjassa sanottiin että jos lasta ponnistaa samoin kuin kakkaa niin sillon lihakset tuolla alapään seudulla kiristyy jonka seurauksena tulee helpommin repeämiä. Ponnistaminen pitäis hoitaa vatsan yläosa lihaksilla. Ja nämä lihakset löytää helposti kun puhaltaa hitaasti keuhkot tyhjiksi niinku puhaltais kynttilää. Näin puhaltamalla nämä ylävatsalihakset kiristyy mutta alapäässä lihakset pysyy löysänä.

Ja nyt muistan kirjankin Anna Wahlgrenin Lapsikirja. ELi on ilmeisesti muitakin tapoja ponnistaa. Mutta uskoo ken tahtoo ja jokainen tyylillään.

Minä en kuitenkaan tuntenut niinku ois kakkaamisen tarve vaan täysin erilainen valtava paine joka työnsi lasta eteenpäin puskipa ite tai ei. Ja tunteehan sitä senkin että eri rööristä se tulee...

Olin vängenny ponnistaa aikana eikä tulosta alkanut tulla. Kätilö sanoi, että ponnista alaselkää pitkin. Ja se toimi! Voit itsekin testata (varovasti). Keskity (ala)selkään ja ala ponnistaa pitkin selkää. Sieltä löytyvät oikeat lihaksetkin ponnistusta varten. Synnytystilanteessa kätilöt kyllä neuvovat.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2005 klo 07:29 hillankukka kirjoitti:
Minä en kuitenkaan tuntenut niinku ois kakkaamisen tarve vaan täysin erilainen valtava paine joka työnsi lasta eteenpäin puskipa ite tai ei. Ja tunteehan sitä senkin että eri rööristä se tulee...

Mulla kyllä tuntu siinä vaiheessa ku ponnistaminen alkoi että koko alapää on yhtä isoa "rööriä",ei siinä oikeen voinu eritellä mistä se lapsi tulee... :D Mutta tuo paineen tunne oli kyllä sama,se lapsi tuntu vaan väkisellä änkeävän ulos.Ja se oli mahtavaa,tunsi luonnon tekevän tehtävänsä.

Onhan se ponnistaminen vähän kun kakkaa tekisi oikein tosissaan. Mulla ponnistusvaihe kesti n. tunnin, koska vasta vikoina parina minuuttina siitä kätilö sanoi, että ajattele ponnistuksen menevän selkärankaa pitkin alaspäin. Siis keskityt ponnistuksessa enemmän lantioon ylhäältä alaspäin, eikä niinkään peräaukkoon. Mulla se ainakin tepsi. Vaikea selittää, mutta siinä tilanteessa sen tietää sitten.

Wahlgrenin Lapsikirjan oppi tehosi ainakin minulla hyvin. Muista rentouttaa leuka, jotta rentoutat myös alavatsan alueen. Sit vaan ajattelet puhaltavasi hitaasti kynttilää sammuksiin alapäällä ja supistat ylhäältä alaspäin.. Hankala selittää, mutta kirjasta löytyy hyvä ohje. Tätä voit harjoitella kotonakin, jos paikat ovat vielä kiinni. Oikeantyyppiseen ponnistukseen vauva voi reagoida pienellä potkulla. Synnytystilanteessa kätilö ainakin mulla myös painoi alareunaa ja neuvoi ponnistamaan siihen suuntaan, ja se auttoi kohdistamaan ponnistuksen oikein. Mulla ei koko aikana tuntunut, että olisin kakkaa ollut tekemässä.. Kyllä ne oli ihan muut lihakset, joilla tunsin työntäväni.

Yhteistyössä