Miten pitkiä hoitopäiviä teidän lapsilla?

• Viestiketjun aloittaja "ihmettelen"
  • Ensimmäinen viesti
"ihmettelen"
Tuli tuosta yhdestä ketjusta mieleen. Niin kovin haukuttiin äitiä, jonka 3,5v on 8h päiväkodissa viitenä päivänä viikossa. Kuinka monta päivää teidän lapsi/lapset ovat olleet päiväkodissa viikossa, monta tuntia kerralla?

Onko oikeasti näin, että yli kolme vuotiaalle viisi päivää viikossa on liikaa. Miten te järjestätte työt, että ei joudu tekemään kahdeksan tunnin päiviä. Olen käsittänyt, että yleensä työssäkäyvien työaika on sen 8h + matkat päälle. Eihän hoitovapaatakaan myönnetä yli 3v lapsesta.

Unohdetaan nyt se, että tämän yhden ketjun äiti on itse vauvan kanssa kotona. Se ei muuta tätä asiaa mihinkään.

Meidän 2v4kk on hoidossa vajaa 7,5h päivässä noin neljänä päivänä viikossa.

"Mie"
Meillä lapset eivät ole olleet vielä päivääkään hoidossa, mutta kun palaan töihin, he joutuvat varmastikin olemaan hoidossa 8-9 h päivässä. Tiedän, että se on liikaa. Neuvottelin työnantajan kanssa, eikä lyhennetty työaika työn luonteesta johtuen ole mahdollinen.

Ketuttaahan se tosi kovasti. No se hyvä puoli tässä on, että ymmärrän nauttia sekä vauvan että esikoisen seurasta myt kun vielä kotona olen. Ei tulisi mieleenkään tuupata esikoista virikekanalaan.

"sommarcat"
poika aloitti hoidon pph:lla 1,5 vuotiaana. Koko tämän ajan on hoitopäivän pituus ollu 7,5h/pv 5xvk. Lomilla koulujen hiihto- ja syyslomat, joulun aikaan pari viikkoa ja kesällä 4-6 vk. Ihan on fiksu poika, eikä mikään perheensä hylkäämä.

heipsanhopsan
Tällä hetkellä meidän 3v on päiväkodissa n. 9-15, viitenä päivänä viikossa. Paitsi että mummi koittaa ottaa lapsen päiväksi itselleen silloin tällöin, keskimäärin 2-3 kertaa kuussa niin että lapselle tulisi välillä "vapaapäiviä".

Maaliskuussa aloitan uudessa työpaikassa ja mun päivät venyy niin että pääsen hakemaan lapsen vasta 16:30. Mies onneksi voi edelleen viedä hieman myöhempään, mutta päivän pituudeksi tulee silti se 7,5h.

9h päiviä, tosin on jo 6v. Minkäs teet, työaika on 8h ja matkoihin menee puoli tuntia suuntaansa. Aika usein tyttö on viimeinen hoidossa kun haen puoli viideltä.

Muoks: Silloin kun aloitti hoidossa, päivät olivat lyhyempiä ja harvoin oli 5 päivää viikossa hoidossa, opiskelin silloin. Nyt kun on säännöllinen päivätyö niin 9h hoitopäivät ovat väistämättömiä.

Viimeksi muokattu:
jokuv
Meillä 4-v. ja 6-v menevät hoitoon klo 7.30-9.00 ja haetaan hoidosta klo 16 viitenä päivänä viikossa. Riippuen mun työvuoroista. Mä vien ja mies hakee, niin saa pidettyä ajat tällaisina. Kun olivat pienempiä, haettiin klo 15. Mies on yrittäjä ja pystyy päättämään itse, milloin työnsä lopettaa. (Vastaavasti menee hyvin aikaisin töihin.)

Lapsi ei ole vielä päiväkodissa, aloittaa 1,5v päästä ja on silloin 3v3kk. Hoitopäiviä tulee 10/kk.
6-7 päivänä viedään 9-10 aikoihin ja haetaan 14-15.30 välillä. Muina päivinä viedään lounaalle ja haetaan n. klo 17.

Tehdään molemmat vuorotyötä ja työvuorot alkaa eri aikaan, joten saadaan pidettyä hoitopäivät lyhyinä. Lisäksi aion tehdä osa-aikaista työaikaa.

"Veera"
Kun oltiin molemmat töissä niin olivat hoidossa noin 8:15-15/1530.
Ja tuokin 7-7,5 tuntia tuntu pitkältä, lapset oli at 3v ja vajaa 2v kun aloittivat.

Minä vein lapset ja mies haki, kummallakin liukuvuutta työajassa ja normaali työaika.

"vieras."
Tällä hetkellä 4-vuotias lapsi on hoidossa 2-3 tuntia päivässä, keskimäärin ehkä 4 päivänä viikossa. Mutta olenkin vain osa-aikatyössä. 1,5-3-vuotiaana lapsi oli päivittäin perhepäivähoitajalla 8-9 tuntia. Ihan alussa pari kuukautta hoitopäivät oli 6-tuntisia, kun olin osittaisella hoitovapaalla.

"liukuva työaika"
tuskin kukaan (tai monikaan) ehdoin tahdoin lastaan pitää päivähoidossa pitkiä päiviä... Työt on kuitenkin tehtävä. Itselläni onneksi liukuva työaika, joten saamme pidettyä 5v. hoitopäivät n.7.30-15.

sääli
Meillä nyt 3v 4kk on ollut vuoden verran päiväkodissa. Tänä aikana kerran on ollut jokaisena viikon päivänä hoidossa, useimmin hoitopäiviä viikossa 2-3. Hoitopäivistä n. 1/3 kestää 3,5h, 1/3 6-6,5h ja aina välillä jokunen 9h päivä. Meillä on tuntiperusteinen laskutus, ja hoitotunteja useimipina kuukausina jossakin 80 tunnin huitteilla. Muutaman kerran tämän vuoden aikana on mennyt 100 tuntia/kk rikki ja silloin lapsi on jo ollut tosi paljon hoidossa! Tätä voi verrrata siihen, että jos lapsen hoitopäivä olisi 9h viitenä päivänä viikossa, tulee siitä neljässä viikossa 180 tuntia!

Vaikka vuorotyö monesti rasittaakin (meillä mies säännöllisessä työssä), ajattelen silti, että tämä on reippaasti parempi vaihtoehto kuin säännöllinen työ viitenä päivänä viikossa. Sääliksi käy todellakin niitä lapsia, jotka sen 9h joutuvat olemaan viitenä päivänä viikossa.

"miimaa"
kohta 7v eskarissa 8-12, pikkusisko juuri 3v on kotona, isä lähtee klo 8 vie veljen eskariin ja minä tulen 15.15 töistä. On mummin kanssa omassa kotona sen ajan ja hakevat veljen eskarista. Isommalla lisäksi harrastus 2x vko ja pienemmällä 1 x vko. Mummi jäi eläkkeelle ja halusi tulla meille vahtimaan lapsia, asuu suht lähellä ja meillä ovat päivät.

Yhteistyössä