Miten pitkään ruoalla ja juomalla kestää kulkea ruokatorvea pitkin mahalaukkuun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei kovinkaan kauaa. Käsittääkseni tämä kulkeutuminen tapahtuu hyvinkin rivakasti. Vatsassa ne pyörii sitten jonkun tovin.

Ei riitä tällainen tieto :D

Mullakin on semmoinen käsitys, että melko sutjakkaa kulkee...mutta miten nopeasti sitten oikeasti? Sekunnissa? 10 sekunnissa? 30 sekunnissa? Vai viekö tuo ruoan kulkeminen jopa minuutin? Kulkeeko neste sitten kuitenkin nopeammin?

No en jotenki usko että minuuttia vois kestää, eiköhän se ihan parissa sekunnissa mene. Minuutissahan ehtis jo syödäkin vaikka miten paljon jos hotkii niin jämähtäiskö ne siihen ruokatorveen sitten :D

Mutta siis virallista tietoa mullakaan ei ole :)

No en jotenki usko että minuuttia vois kestää, eiköhän se ihan parissa sekunnissa mene. Minuutissahan ehtis jo syödäkin vaikka miten paljon jos hotkii niin jämähtäiskö ne siihen ruokatorveen sitten :D

Mutta siis virallista tietoa mullakaan ei ole :)

No joo...minuutti on kyllä aika pitkä aika. Johan mä kiireessä kiskaisen minuutissa vaikka banaanin ja lasin maitoa. Eikä ne taida kyllä ruokatorveen samaan aikaan mahtua. Tai mistäs mä tiedän, miten iso se mun ruokatorveni on :D

Nielaisun jälkeen kiinteä ruoka ehtii mahalaukkuun 4–8 sekunnissa.

Nesteet kulkevat nopeammin.
Ruoka kulkee mahaan ruokatorvea pitkin. Aikuisella sen pituus on noin 25 senttiä. Ruoka ei valu eikä putoa mahaan, vaan ruokatorven seinämässä on lihaksia, jotka hoitavat kuljetuksen. Kun ihminen nielee, ruokatorven yläosan lihas supistuu rengasmaisesti suupalan yläpuolella. Supistuliike etenee ruokatorvea alaspäin ja työntää suupalaa edellään. Muutamassa sekunnissa supistus saavuttaa ruokatorven alapään ja ruoka siirtyy mahalaukkuun. Tahdosta riippumaton eli autonominen hermosto säätelee ruokatorven supistelua automaattisesti.
Lihakset työntävät mahaan myös suupalan, joka on nielty makuulla tai pää alaspäin. Niin pitääkin olla, sillä monilla eläimillä pää on syödessä ja juodessa alhaalla. Esimerkiksi kirahvin juomalla vedellä on aikamoinen ylämäki kuljettavana, ennenkuin se on mahassa. Eräässä ihmisillä tehdyssä kokeessa kuitenkin todettiin, että makuulla jogurtti kulkeutuu mahaan selvästi hitaammin kuin istuma-asennossa.

Vastaaja:
Pertti Mustajoki
professori, sisätautien erikoislääkäri
Helsinki

---------------

Tällainen tieto löytyi netistä.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: chef
Nonni...tiesin, että täällä on joku fiksu paikalla :D

Kiitos...nyt on taas elämä helpompaa, kuin tietää vähän enemmän. Se vielä mietityttää, että kun vatsa on tyhjä, niin siellähän on silti sitä mahahappoa, eikö? Mutta onko sitä siis vain tyyliin teelusikallinen, vai puolet vatsalaukun sisällöstä? Vai miten paljon? Ei ainakaan koko mahalaukun sisältöä voi olla, koska sittenhän sinne ei mahtuisi se ruoka :D

Mä näitä hassuja asioita pohdin siksi, että haluan tietää miten nopeasti mun nielaisemat lääkkeeni päätyvät mahalaukkuun. Ja haluaisin tietää senkin, että miten nopeasti ne siellä sulavat. Mutta tätä ei varmaankaan kukaan tiedä, sillä eri lääkkeet sulavat varmaankin eri tahtiin...osassa kun on kova kapseli, osassa ei ole "kuorta" juuri lainkaan.

Mutta tämä aamu alkoi nyt näin...elämän ihmeellisiä asioita pohtien :D

Nieleskele hiukan kovettunutta leivän kuorta, isoja paloja ja pidä lasi vettä vieressä. Sopivan ison palan kun nielaisee, tuntee kivusta kun pala kulkee kurkussa alaspäin. (Vesi on sitä varten jos sattuu liikaa, niin sillä voi pehmittää leipää)

Yhteistyössä