Miten pitkään meni toipuessa sectiosta?

sektiolainen
Liikkeellä olin heti kun jalat taas kantoivat . Yöllä tehtiin sektio ja seuraavana iltana olin jo tolpillani. Kipuja ei juuri ollut, muutakuin ihan sellaista pientä.En ottanut edes kipulääkettä enää seuravana päivänä. Kuntouduin nopeasti ja 3 päivän jälkeen pääsin kotiin, terveen pojan kanssa.

Kolme sektiota takana. Viimesin toipuminen kesti n. 2 viikkoa. Sitte jäi kipulääkkeet pois kokonaan. Olin niitä loppua kohti vähentänyt. Pakko oli ottaa niitä, kun en päässyt sängystä ylös ilman. Nyt kuukausi takana ja leikkaus on enää vaan mukava muisto. Alkuun toipuminen oli hidasta, pääsin liikkuman vuorokauden jälkeen leikkauksesta. Vessassa kävin, suihkuun ei annettu vielä lupaa mennä, oli vielä sen verran huteraa menemistä. Pikkuhiljaa liikkeelle heti, ku pystyy ja ylös pääsee. Toipumiset on erilaisia, ei niitä voi yleistää tai ajatella, että mullaki menee sitte noin. Mullaki jokainen toipuminen eri pituinen ja kipuinen. En tiiä, riippuuko missä haava on ja miten päin. Mulla pystyhaavoja kaikki. Olin jokaiselta sairaalassa 6 päivää. Aikaisemmin en ois päässyt pois.

Pomperipossa
Kolme sektiota takana, vaaka/bikiniviillosta joka nuppu. Onhan se haava varmasti kaikilla kipeä ensimmäiset päivät. Mutta liikkuminen auttaa, ainaki meikäläistä. Vuorokauden sisällä olen päässyt jokaiselta suihkuun ja vessaan ja siitä pikkuhiljaa liikkumaan itsenäisesti. Ekan vuorokauden sain lihakseen pistettäviä, vähän liianki tumakoita kipulääkkeitä, sen jälkeen oon pärjänny sairaala-ajan joko supoilla tai 1mg parasetamoli-tai ibuprofeiinilääkkeellä. Kotiin oon päässy vneljäntenä tai viidentenä päivänä. Ompeleet poistetaan yleensä aikasintaan viidentenä, joten tältä viimeiseltä kävin neuvolassa poistattamassa tikit. Viimeisimmästä sektiosta on päivälleen neljä kuukautta, eikä haava oo vihoitellut kuin ekan parin viikon aikana. Onhan se haavan alueen iho toki edelleen erikoisen tuntonen, siis oikeammin tunnoton. mutta ei haittaa menoa laisinkaan.

Ilmakylvyt ja suihkuttelut auttaa haavaa paranemaan, kipu lähtee liikkumalla. Tsemppiä vaan! Mulle jokainen sektio on ollu todella myönteinen kokemus, ihanat muistot! :heart:

Kaksi sektioa takana ja (uskallanko sanoa :ashamed: ) kivuttomia kokemuksia molemmat. Tässä jälkimmäisessä olin olin jaloillani ja suihkussa vauvan ollessa 6h, siitä asti liikkeellä ihan normaalisti. Kotiuduttiin vauvan ollessa 2vrk.

Ensimmäisellä kertaa tuo jaloille ja suihkuun- vaihe otti muutaman tunnin jauemmin ja kotiutuminen tapahtui vasta kolmantena päivänä. Olisin ollut kyllä valmis lähtemään jo aiemmin, mutta vauvan takia odoteltiin tuohon asti.

Nyt kuopus täyttää 2 viikkoa ja huomenna ollaan lähdössä jo ensimmäiselle ulkomaan matkalle. B) Eli ihan mukavasti ollaan toivuttu...

Minulle tehtiin sektio reilu 6 viikkoa sitten perätilan takia. Sektio tehtiin myöhään illalla (poika syntyi klo 21:39) ja pääsin salista suoraan osastolle isän ja pojan luo (heräämö oli kiinni yöllä). Kipuja ei ollut ollenkaan, heti leikkauksen jälkeen yöllä otin kipulääkettä "varmuuden vuoksi" kun tunto alkoi palautua puudutuksen jäljiltä. Aamulla heti aamupalan jälkeen sain nousta jalkeille ja käydä pesulla. Liikuskelin itsekseni ympäri osastoa jo 12 h leikkauksen jälkeen :)

Kovasti tyrkyttivät särkylääkkeitä, mutta kieltäydyin ottamasta niitä kun kipuja ei ollut. Sairaala-aikana olin paljon paremmassa kunnossa kuin alakautta synnyttäneet huonekaverit :)

Kotiin päästiin neljäntenä päivänä, jolloin käytännössä aloitin normaalielämän. Aloitettiin vaunulenkkeily samantien. Tikit poistettiin kuudentena päivänä ja seitsemäntenä kävin jo saunassa.

Kuukausi synnytyksestä aloitin hölkkäilyn ja nyt kuuden viikon jälkeen palaan ratsastustunneille. Vointi olisi sallinut molemmat jo aiemmin, mutta tuollaiset lajithan on yleensäkkin kiellettyjä ensimmäisen kuukauden ajan synnytyksen jälkeen (kohdunlaskeuman vaara?).

Minulle sektio oli erittäin positiivinen kokemus :) Ja ennenkaikkea kivuton :x
Etukäteen pelotti kamalasti, mutta kaikki sujui tosi hyvin!

Yhteistyössä