Henkiseen väkivaltaan on vaikea puuttua. Yleensä se porukan pomo on kuin rikollisjengin johtaja. Sillä on häiriöitä ihan omasta takaa ja tuollaiseen ei normaali puhe toimi. Sen lähipiiri on ne ”keskitason pomot”, joita on yleensä 2-3 tyyppiä. He ovat pikkukoviksia ja haluavat pitää asemansa, sillä ison pomon ollessa poissa he saavat olla kingejä. Sitten ihan kuten rikollisjengissä näiden lisäksi löytyy prospekteja. Tyyppejä jotka haluaa mukaan porukkaan ja ovat valmiit tekemään kaikkia hölmöilyjä sen eteen.
Koska jengin rakenne on tuollainen, se suojelee johtoa. He päättävät ja käyttävät henkistä väkivaltaa. Silti konkreettiset teot, kuten fyysinen väkivalta tai vaikka homottelu tapahtuu näiden prospektien toimesta. Koska jengin johto päättää kuka on ”hyvä tyyppi”, on prospekteja helppo vaihtaa. Kun yksi on saanut rangaistuksen, ottaa johtaja siihen toisen joka hommaa sitten jatkaa.
Porukan pomoa tai johtoryhmää on vaikea saada tilivelvollisiksi. Kun ei ole mitään selkeää tekijää minkä nojalla tuomita. On mahdotonta antaa lapselle rangaistus ”henkisestä väkivallasta” määrittelemättä sitä yksityiskohtaisemmin. Jälki-istuntoa ei oikein voi määrätä sillä perusteella, että henkilö X nauroi ivallisesti henkilön Y piirustukselle. Kiusaaminen on pienen pieniä tekoja, jotka ehkä yksistään eivät muodosta perustetta rangaistukselle. Ja jottei se olisi noinkaan helppoa, niin usein asenne on noissa merkityksellisempi kuin itse teko. Voi olla että muidenkin piirustuksille on naureskeltu kyseisellä kuvaamataidon tunnilla, mutta naureskelu on ollut hyväntahtoista. Vain yhden kohdalla se onkin pahansuopaa. Selitä siinä sitten lapselle, että sinua pitää rankaista nauramisesta koska olit pahantahtoinen. Tuo toinen ei saa rangaistusta, koska hän taas ei nauranut pahalla. Voin sanoa että todella vaikeaksi menee.
Koska porukan pomo on usein moniongelmainen lapsi, tarkoittaa se yleensä ettei perheessä ole kaikki hyvin. Se vaikeuttaa entisestään asian purkamista, sillä vanhemmat eivät usein ole yhteistyöhalukkaita. Jos heille puhuu kiusaamisesta, on kysymys ”no mitä se teki?”. Ja edelleenkin on hassua antaa esimerkiksi se piirustukselle nauraminen sitten syyksi, kun eihän se yksittäisenä tekona ole varsinaisesti itse ongelma. Mutta jos vanhemmat ovat yhteistyöhaluttomia, he tarttuvat juuri tuohon. Opettaja on paska, kun valittaa jostain piirustukselle nauramisesta, vaikka sitä teki kyseisellä tunnilla moni muukin. Miksei heitä sitten syytetä kiusaamisesta? Epäreilua ja epäpätevyyttä!
Silloin kun kiusaaminen on selvä konkreettinen teko, vaikka niin että henkilö X telkeää henkilön Y vessaan välitunnilla, siihen on helppo puuttua. Ja uskon että jokainen opettaja niin tekeekin. Mutta kun kiusaaminen on usein juuri tuollainen rikollisjengimäinen kuvio, tekee se siihen puuttumisesta hyvin vaikeaa.