Miten pitää reagoida, kun lapsi sanoo haluavansa kuolla?

  • Viestiketjun aloittaja itku
  • Ensimmäinen viesti
itku

Makoili äsken sängyllä, kysyin että mikä hätänä. Vastasi, että haluaa kuolla, kun ei elämä ole kivaa ja elämä on epäreilua. Piti tyynyä naamallaan, ja sanoi sytyttävänsä itsensä tai tyynyn tuleen.


Olen ihan neuvoton, miten tuo pieni puhuu tuollaisia? :(
 
Rukoilijasirkka
No kerro sille, kuinka tärkeä se on sinulle. Eihän teillä ole tapana puhua itsensä tappamisesta, kun jokin menee pieleen?

Lapsi tarvitsee pikaista apua, mutta ensiapuna voisit pitää häntä sylissä ja kertoa, että pidät hänestä aina huolta.
 
Onko 5-6v?

Monilla tuon ikäisillä tulee tuo kuolema aihe käsittelyyn.
Lapsen kanssa pitäis vaan sitten puhua siitä mitä se kuolema tarkoittaa, kuinka lopullista se on, ja miksi sellaisesta puhuminen on niin pelottavaa, siis kerrot ettei sillä kuolemalla uhkailu ole leikin asia,ja et vaikka välillä tuntuu pahalta, niin se ei ole järkevä tapa puida ongelmia.

toki kannattaa lapselle hommata ammattiapua jos kuolema alkaa olemaan "liian yleinen" puheen aihe, tai lapsi muuten on masentunut tai oireilee jotenkin muuten.
 
WTF
joo ehdottomasti lapsi johki juttelemaan, jos tuollaisia puhelee!!!

mun vanhemmat laspet toivovat isänsä kuolemaa... eivät ole isänsä kanssa missään tekemisissä, muttu muistot isästä ovat niin ikävät, että toivovat hänen kuolemaa... mitäs siihenkin sanot???
 
miet
meillä 5 vuotias on myös puhunut tämmöstä
-mä haluun kuolla, en jaksa elää...
puhuu sitä leikin lomassa useasti...ihmettelin ja säikähdinkin tätä.
kerroin sitten mitä se kuolema on (lapsen kielellä) että kun ihminen kuolee se haudataan maan alle ja sitten ei enään ole näkyvissä sitä ihmistä...jne..
hetken se mietti asiaa ja tokas -en mä haluakkaan kuolla, mutkun päiväkodissa piip ja piip hokee tota niin mäkin haluun....
 
äiti täälläkin
Myös lapsilla voi olla masennusta. Kannattaa keskustella, mitä on tapahtunut ja miksi lapsen mieli maassa. Lapsen kyky käsitellä pettymyksiä voi vaatia joskus kovastikin vanhempien tukea. Iästä riippuen kuoleman käsite vajavainen. Jollakin tasolla lapsi ymmärtää, että se poistaa ongelmat, joihin lapsi ei löydä muuta ratkaisua. Tähän ei auta muu kuin puhuminen. Ongelmien pukeminen sanoiksi ja niiden selvittäminen yhdessä lapsen kanssa.
 
vieras
Kerro tosiaan kuinka rakas ja tärkeä hän on sinulle ja että vaikka nyt tuntuisi miltä niin huomenna tai ensi viikolla jo voi olla parempi olo. Jos toistuu, yhteys ehdottomasti perheneuvolaan tms.
 
minä
meillä oli kans pari kuukautta sitten sama tapaus, lapsi on nyt 7 ja sanoi että haluaa kuolla, järkytyin mutta juttelin lapsen kanssa ja sanoin rakastavani ja halasin, otin syliin, oli hellyyden puute hänellä ja on mustasukkainen pienemmistä sisaruksista ja ei helposti näytä sitä, vanhempien on se vaan itse huomattava, vaikka aina ei jaksais ja ehtisi. En tiedä teidän asian vakavuutta, ehkä olisi parempi ottaa yhteys neuvolaan.
 
harmu
Onko aiemmin puhunut tuollaisia tai käyttäytynyt jotenkin poikkeavasti? Voihan olla, että testaa miten reagoit? Tai on kuullut jostain jonkun puhuneen vastaavia ja hakee huomiota miten reagoidaan. Selvä on, että otat puheet vakavasti ja seurailet tilannetta. Tosiaan ikä, kouluasiat, kaverisuhteet, perhetilanne ym. vaikuttavat lapsiin ja vointiin. Älä itse nyt ainakaan panikoi, vaan ole turvallinen aikuinen johon lapsi voi turvata ja luottaa. Ammatti-ihmisiin sitten vaan yhteyttä, jos vähänkin epäröit lapsen vointia!
 
vieras
No kannattaisko sun kysyä mikä nyt on epäreilua ja miks ei ole kivaa. Et onks vaikka naapurin Maija saanut jotain mitä hän ei. Vai onko lapsi huomannut että maailma oikeesti on epäreilu paikka. Juttelua toi kaipaa.

Kuolemasta puhuminen ei välttämättä ole mikään vaarallinen merkki. Joskus sitäkin asiaa on opeteltava käsittelemään. Kannattaa kertoa niinku jo sanottu, että kuolema on lopullinen eikä asialla saa leikitellä. Lukekaa vaikka jotain kuolema aiheisia satuja, mitäs niitä nyt on... Hannu ja Kerttu? Eikun mikä se on kun toinen luulee että toinen on kuollut?
 
itku
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Kannattaisi kysellä miksi ja mitä tapahtunut?
Terveisin: se joka yritti tappaa itsensä jo ekalla luokalla.
Kyselin ja kyselin, mutta ei suostunut puhumaan. Sitten lopulta itkien kertoi, että se harmittaa kun satutti tänään pikkusiskoaan ajattelemattomuuksissaan. Mutta hänelle ei siis suututtu siitä tapahtuneesta, en tiedä miksi tuo pieni ottaa niin vakavissaan aina kaiken ja syyttää itseään niin raskaasti :(
 
itku
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
No kerro sille, kuinka tärkeä se on sinulle. Eihän teillä ole tapana puhua itsensä tappamisesta, kun jokin menee pieleen?
Ei ole, ei. Lapsella on ollut rankkaa, siskonsa oli vakavasti sairas. Mutta ollaan parhaamme yritetty huomioida tätä toista lasta ja säästää heitä huolelta. Pyysimme neuvolasta keskusteluapua lapselle aikaisemmin, mutta ei saatu :(
 
itku
Alkuperäinen kirjoittaja harmu:
Onko aiemmin puhunut tuollaisia tai käyttäytynyt jotenkin poikkeavasti? Voihan olla, että testaa miten reagoit? Tai on kuullut jostain jonkun puhuneen vastaavia ja hakee huomiota miten reagoidaan. Selvä on, että otat puheet vakavasti ja seurailet tilannetta. Tosiaan ikä, kouluasiat, kaverisuhteet, perhetilanne ym. vaikuttavat lapsiin ja vointiin. Älä itse nyt ainakaan panikoi, vaan ole turvallinen aikuinen johon lapsi voi turvata ja luottaa. Ammatti-ihmisiin sitten vaan yhteyttä, jos vähänkin epäröit lapsen vointia!
Ei ole sanonut noin aikaisemmin, mutta ottaa asioita aina kovin raskaasti ja soimaa helposti itseään vaikka kuinka yritetään tsempata.
 
huoli
Kyllä munkin lapset jossain vaiheessa puhu kuolemasta. Sit todella otin ja keskustelin asian monelta suunnalta ja yritin tarkkailla ja antaa hyviä singnaaleja ja kiitosta aika usein. Arvostin korostetusti kaikkea ja tein pienistäkin asioista pidettyjä. Siihen unohtui makoilu ja leikit alkoi kiinnostaa. Huomasivat varmaan et perhettäkin kiinnostaa kaikki ja yhdessä on kivaa touhuta.Haliminenkin on kivaa!
Uskoisin sun selviävän kun jo huomasit asian,lapset on niin aitoja ja onneksi
kertovat. Musta tuntuu et kuuluu tiettyyn kasvamisprosessiin ja jollai tapaa ilmenee !
 

Yhteistyössä