miten pian palata töyelämään

Meillä on kaksi poikaa, 8kk ja 1,10kk.
Olen jäämässä aluksi 6kk hoitovapaalle.
Katsotaan miten pärjätään taloudellisesti.
En haluaisi palata töihin ennen kuin pienempi
on täyttänyt 3 vuotta. Kolmas lapsikin olisi haaveissa.
Onko muita joiden aika kuluu hyvin kotonakin, eikä kaipaa
töitä? Omaa aikaakin saan aina kun mies töiltänsä ehtii.
Olenko laiska kun olisin mieluummin lasten kanssa
kotona? Minulle voi laittaa yksityisviestejä.

itse olen kotiäiti kanssa ja hyvin on mennyt! musta on tosi ihanaa kun ei oo aamulla hoppua minnekkään ja kaikki hommat voi tehä miten huvittaa. meillä on kyllä tarkka rytmi jo senkin takia että kerkeen viemään esikoisen ajoissa kerhoonsa, niinä päivinä kun sitä on. lasten paras paikka on olla kotona pitkään. meillä on välillä todella tiukkaa, mutta silti selvitään. =) ja mullekkin yv:tä jos joku haluu rupatella!

JuudasN
Hei!
Meillä lapsilla on se perinteinen kaksi vuotta ikäeroa, ja itse tein sen niin, että olin äitiyslomat kotona ja sitten kun nuorempi oli 2 ja isompi 4 olin vielä yhden vuoden kotona. Musta se oli ihanaa, kun kaipasin kyllä niitä aikuiskontakteja ja aktiivista elämää, mutta nautin myös kotona olosta.

Mielestäni yksi iso asia tässäkin on se mies ja hänen osallistumisensa. Meillä minä olen aina ollut normaalityössä ja mies vuorotyössä, joten lapset ovat aina olleet vain 2-3 päivää viikossa hoidossa ja nekin yleensä 5-6 tunnin pätkiä. Eli mielestäni se on aika ihanteellista jos isä tosiaan pärjää lasten kanssa siinä kun äitikin. Toki se koko perheen yhteinen aika on silloin vähäistä, mutta meidän perhe viettää muuten lähes kaiken ajan kotosalla, joten sitä yhteistä aikaa kuitenkin oli. Jos lapset olis joutuneet olemaan 8-9 tunnin päiviä 5 kertaa viikossa niin todennäköisesti olisin ollut kauemmin kotona, nyt kävi näin.
Tässä kuumeillaan kolmosesta, enkä etukäteen murehdi jäänkö kotiin vai en. Miehellä on vakipaikka, joten mahdollista sekin että olen esim. äitiysloman ja pari kuukautta päälle kotona ja mies jatkaa sen jälkeeen esim. puolivuotta-vuoden.

Tulevaisuus näyttää. Nyt nautin tästä elämästä, sekä työstä että lasten kanssa olemisesta =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.01.2006 klo 15:56 Puh ja kumppanit kirjoitti:
Moi! Minulla on kaksi lasta ja nuorempi on nyt vuoden. Olen lasten kanssa kotona, eli olen kotiäiti ja mieheni käy töissä. Taloudellisesti pärjätään ihan hyvin, mut mihinkään turhuuteen ei ole varaa. Olen itse miettinyt kanssa tuota et pitäskö jo mennä töihin vai ei. Mut olen tullut siihen tulokseen että kaikista paras että olen kotona nyt kun lapset on pieniä, sillä nehän ovat hyvin vähän aikaa pieniä. Kyllähän niitä töitä kerkiää tehä sitten kun lapset menee kouluun. Iso-vanhemmat ovat sanoneet että sitä katuu myöhemmin jos ei ole jäänyt kotiin lapsia hoitaamaan kun ne on pieniä, sillä he ovat menneet töihin het kun lapsi on sen 9kk. Onhan ne lapset kumminkin kaikista tärkeintä ja kaik muu tulee si perässä, tai minulle ainekin. Jokainen tekee niin kuin lystää mut minä en ainekaan halua viedä pienokaisiani toisten hoidettavaksi, sillä haluan itse opettaa ja neuvoa heitä ja nähdä kuinka he kehittyvät ja varttuvat =) Olen iloinen kun saan olla kotiäiti =)
Ihanaa varmasti kun on isovanhempia jotka ajattelevat teidän parasta! Meilläkin ihan selvästi huomaa, että heitä harmittaa eletty elämä ym. mutta haluaisivat meidän tekevän samat virheet.

Minä olen myös kotona lasteni kanssa. Esikoinen pian 3v ja nuorempi pian 1½v enkä suunnittele vielä töihin menoa :D itseasiassa kuumeillaan kolmatta...No minä ajattelen niin, että töitä kerkee tekemään kyllästymiseen asti!!! Ja on ihana kun saa itse olla ja kasvattaa lapsia kotona. Miehelläni on vakityö ja lisäksi hyvä palkka, mikä on iso plussa :D ja asutaan omassa..rahallisesti tullaan toimeen loistavasti, eikä minulla siis mitään kiirettä töihin, joten se on etu meille :heart: Mutta en ymmärrä vanhempieni kommenttia siitä, kuinka minunkin pitäisi mennä töihin ja viedä lapset tarhaan :eek: kyllä he tietävät, että rahallisesti tullaan toimeen tosi hyvin, vaikka kotona olenkin...eivätkö he tajua lasten parasta...no onneksi me päätämme elämästämme! Mukavaa talven jatkoa kotiäideille ja työssäkäyville :wave:

Mulla on vasta ensimmäinen tulossa enkä tiedä sitä kuinka viihtyy kotona. Nyt on jo loma alkanut ja uskoisin että viihdyn hyvin.

Aattellut oon että kun äityisloma loppuu niin alan katselee mitä työpaikkoja tulee auki. Vakipaikkaan ei enää kiinnosta palata joten jos ei muuta ole niin todennäköisesti jatkan kodinhoidontuella jonkun aikaa ja samalla etin töitä.
Sitten kun on jo kaks lasta (jos saan kaksi lasta) niin silloin on varmasti hyvä olla kotonakin pitempään. lapsilla on toisensa leikkikaverina. Hoitomaksutkin menee silloin kahesta joten saa kotona hoitamisesta taloudellisestikin enemmän.

muumu
muksun ollessa 11 kk.. iskä jää kotiin. Tämä on miedän perheelle paras vaihtoehto, talouden on oltava kunnossa. silloin voi elää normaalia elämää, ilman taloudellista huolta. Ja ei tunnu ollenkaan pahalta palata töihin, sillä kotonahan muksu on, saa viettää laatuaikaa isänsä kanssa. Hyvillä mielin paluuta teen... =)

Annelie
Heips!

Meillä on kaksi poikaa, 4-vuotias ja 5 kk vanha. Haluaisin olla kotona ainakin siihen, kun nuorempi on kaksi vuotta, mutta taloudellinen tilanne ei sitä taida kestää.. Vasta ollaan tehty talo ja vaihdettu uusi auto. Minkä olisi näin jälkikäteen ajateltuna voinut jättää vaihtamatta.. Tiukasti voin ehkä olla tämän vuoden loppuun kotona. Ja sekin vaatii säästämistä.
Onko ideoita, miten kotiin jääminen pidemmäksi aikaa olisi mahdollista??!

tuulituisku harmaana
Kotona on ihana olla. Tähän tottuu. Taloudellisesti on tiukkaa, mutta jos rahaa riittää ruokaan niin se tärkeintä. Vaatteita voi ostaa kirppikseltä, kierrättää ja pestä usein. Pääasia, että lapset ovat tyytyväisiä ja koko perhe. Olen kotona kahden lapsen kanssa syksyyn, jolloin kuopus täyttää 3v. Meillä ei ole omistusasuntoa, asumme vuokralla, joten asumiskustannukset eivät ole niin huimia mitä omistusasunnossa mahdollisesti asuvilla. Ollaan ajateltu, että tämä on ns.ennakkoperintöä, että kasvatamme lapsia kotona, saavat elää aikataulutonta elämää, vaikkakin meillä on rytmi päivässä. Saavat mahdollisimman pitkään olla omien vanhempien seurassa, vaikka meillä on riitävän paljon ulkopuolisia kontakteja. Elämä on...tässä ja nyt :hug:

77mm harmaana
Laiska et ainakaan ole, jos olet lasten kanssa kotona. Sehän vasta täyttä työtä on 24h/vrk.

Itse aion nyt esikoiseni kanssa jäädä hoitovapaalle neljäksi kuukaudeksi, eli poika 1 v 1 kk kun menen töihin. Mielelläni jäisin pidemmäksikin aikaa mutta talous ei anna myöten. Jos meille joskus tulee toinen lapsi niin aion silloin jäädä ainakin vuodeksi hoitovapaalle, sillä ei ne kahden lapsen päivähoitomaksutkaan mitään ilmaisia ole ja kahdestahan saa enemmän tukiakin.

Heippa!

Itse palasin työelämään,silloin kun tyttömme oli 7 kk ikäinen. Mieheni halusi jäädä tytön kanssa kesäksi kotiin ja kysyi että haluaisinko etsiä töitä kesän ajaksi. Etsin ja löysin,mutta se ei jäännyt pelkäksi kesätyöksi vaan jatkoin töitä, jolloin tyttömme oli 9 kk ikäinen kun alkoi hoito perhepäivähoitajalla.
Tällä hetkellä olen työskennellyt 8 kk ja 3 viikon päästä jään kotiin tytön kanssa, koska olisin saannut sopimuksen vielä vuodeksi eteenpäin,mutta pienemmällä tunti määrällä,joten katsoin paremmaksi jäädä kotiin. Toivottavasti tässä vielä joku päivä osuu uusi työpaikka minullekkin. Kyllähän välillä itsestä tuntui pahalta olla pois,töissä. Mutta olihan tyttö alku ajan isänsä kanssa kotona ja perhepäivähoitajatkin(2kpl muuton takia) on/oli mitä mahtavimpia ja kertaakaan ei tyttö jäännyt itkien hoitoon jo se helpotti oloa ja hoitajien kommentit, että kuinka hymyilevä ja touhukas neiti joka ei koskaan "kitise" ja syö ja nukkuu hyvin helpotti sitten omaa oloa.
Taloudellisen tilanteen takia itsekkin töihin lähdin ja jos yksi iso hyvä asia töihin menosta oli niin se oli se että mahdollisti oman asunnon oston. Mutta nyt jään hyvillä mielin kotiin tytön kanssa ja katson mitä se elämä tuo vielä eteen. :heart:

Yhteistyössä