Miten perunat keitetään "oikeaoppisesti"?

• Viestiketjun aloittaja Ap.
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Kylmään veteen vanhat potut voinlaittaa, mutta nopeampaa on keittää vedenkeittimellä vettä ja kaataa pottujen päälle kattilaan. (paitsi induktioliesi on vedenkeitintäkin nopeampi)

"vieras"
[QUOTE="vieras";28303071]Oi...voi...! Kyllä on uusavuttomuus taas huipussaan,ei voi kun ihmetellä että voiko joku tosiaan olla niin tollo että ei pottuja osaa keittää.[/QUOTE]

No kerrohan missä vaiheessa lisätään suola ja missä vaiheessa kaadetaan vesi pois, siis oikeaoppisesti?

"jaahas"
Jos haluat keittää erikokoisia perunoita yhdessä ja saada ne kypsiksi yhtä aikaa, laita perunat kylmään veteen ja sitten levylle kuumenemaan+kiehumaan. Jos perunat ovat suurinpiirtein saman kokoisia keskenään, ei ole väliä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28303082]No kerrohan missä vaiheessa lisätään suola ja missä vaiheessa kaadetaan vesi pois, siis oikeaoppisesti?[/QUOTE]

Perunat kannattaa keittää kuorineen ja suolan käyttöä en ymmärrä kuoriperunoissa. Vanhempani laittavat suolaa ja en voi käsittää. Tosin he muutenkin ovat urautuneet kaikessa ja mitään uutta ei voi kokeilla. Ikinä en perunoihin suolaa ole laittanut.

Itse laitan perunat kylmään veteen, kansi päälle, levy päälle. Kun alkaa kiehua niin katson kellon ja keitän n. 20 min riippuen perunan koosta ja onko uutta vai vanhaa satoa. Sitten kaadan veden pois ja perunat saa olla ilman kantta kattilassa muutamia minuutteja, jotta pinta kuivahtaa. Sitten syömään.

"Lissu"
Oikeaoppisesti ne varmaan höyrytettäisiin eikä keitettäisi. Mä olen myös aina laittanut vanhat perunat kylmään veteen ja uudet perunat kiehuvaan. Uusien perunoiden keitinveteen lisään vähän suolaa, vanhojen perunoiden keitinveteen en. Veden kaadan pois ja perunat vielä hetkeksi kuumalle levylle "kuivumaan". En tiedä onko oikeaoppista vai ei mutta näin olen tehnyt. :)

kotileipuri-
[QUOTE="vieras";28303121]Perunat kannattaa keittää kuorineen ja suolan käyttöä en ymmärrä kuoriperunoissa. Vanhempani laittavat suolaa ja en voi käsittää. Tosin he muutenkin ovat urautuneet kaikessa ja mitään uutta ei voi kokeilla. Ikinä en perunoihin suolaa ole laittanut.

Itse laitan perunat kylmään veteen, kansi päälle, levy päälle. Kun alkaa kiehua niin katson kellon ja keitän n. 20 min riippuen perunan koosta ja onko uutta vai vanhaa satoa. Sitten kaadan veden pois ja perunat saa olla ilman kantta kattilassa muutamia minuutteja, jotta pinta kuivahtaa. Sitten syömään.[/QUOTE]

Suolan lisääminen auttaa mm. veden kiehumispisteen alenemista

"vieras"
Mitä oikein ajat takaa ns. oikeaoppisuudella? Kunhan itse tykkäät valmistustavasta ja lopputuloksesta.

Itse en ole enää sen jälkeen keittänyt perunoita, kun anoppi osti meille perunoiden höyrytysritilän. :D Perunat kypsyvät nopeasti eivätkä murennu kuten keitinvedessä joskus. Kuorineen kypsytän perunat hyvin harvoin (vaikka olisikin terveellisempi vaihtoehto, koska C-vitamiini on ihan kuoren alla), koska se kuuman perunan kuoriminen on niin raivostuttavaa. :D

lucifer
potut kattilaan, vettä päälle, kattila levylle kansi päällä. kun kiehuu levyä pienemmälle ja kun haarukka uppoaa sopivasti on potut kypsiä.
eli meillä ne kiehuu 30min jopa pariin tuntiin jos keksin jotain parempaa tekemistä välillä ja unohdan pottuni.

vierailija
[QUOTE="vieras";28303082]No kerrohan missä vaiheessa lisätään suola ja missä vaiheessa kaadetaan vesi pois, siis oikeaoppisesti?
Perunat kannattaa keittää kuorineen ja suolan käyttöä en ymmärrä kuoriperunoissa. Vanhempani laittavat suolaa ja en voi käsittää. Tosin he muutenkin ovat urautuneet kaikessa ja mitään uutta ei voi kokeilla. Ikinä en perunoihin suolaa ole laittanut.

Itse laitan perunat kylmään veteen, kansi päälle, levy päälle. Kun alkaa kiehua niin katson kellon ja keitän n. 20 min riippuen perunan koosta ja onko uutta vai vanhaa satoa. Sitten kaadan veden pois ja perunat saa olla ilman kantta kattilassa muutamia minuutteja, jotta pinta kuivahtaa. Sitten syömään.[/QUOTE]

Googleta sana KEITINKIVI ja ota selvää sen merkityksestä, niin opit tajuamaan miksi suolaa laitetaan keitinveteen.

Yhteistyössä