Miten pärjään taloudellisesti yksin lasten kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avoeroedessä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

avoeroedessä

Vieras
Minua huolettaa taloudellinen pärjääminen. Haluan erilleen miehestäni, meillä on henkistä väkivaltaa ja alistamista.

Käyn töissä, käteen jää kuukaudessa n. 1000e. Lasten hoitomaksut on nyt yht 400e/kk. Täälläpäin sais kohtuuhint kaksion/kolmion n. 600-700e/kk.

Miten paljon asumistukea tulisin saamaan? Saako muita tukia? Tuntuu ettei jää elämiseen yhtään rahaa kun vuokra ja pk maksut niin suuret :(
Että olisko helpointa olla työttömänä kotona lasten kans ja hakea toimeentulotukea.

Auttakaa! <3

Kelan sivuilla on asumistukilaskuri, se pitää hyvin paikkansa. Tosin sinun tarvitsee tietää vuokran lisäksi esim. asunnon rakennusvuosi, se vaikuttaa asumistukeen. Ja päivähoitomaksuja sinulle tuskin tulee ollenkaan. Lapsilisiin tulee n. 100 euroa lisää yksinhuoltajalisää.

Kiitos teille <3 Jospa me pärjätään. On niin iso kynnys lähteä ja kaikki pelottaa vaikka lähtöä olen miettinyt jo 3 vuotta.
Miten kaikki käytännön asiat ym hoidetaan, siis tarkoitan miehen kanssa lasten asiat ym pitääkö varata aika jonnekki sossuun?

Kiitos teille <3 Jospa me pärjätään. On niin iso kynnys lähteä ja kaikki pelottaa vaikka lähtöä olen miettinyt jo 3 vuotta.
Miten kaikki käytännön asiat ym hoidetaan, siis tarkoitan miehen kanssa lasten asiat ym pitääkö varata aika jonnekki sossuun?

Pakko ei ole käydä sossussa, koska teillähän on jo yhteishuoltopaperit tehtynä isyydentunnustuksen yhteydessä kun olette avoliitossa. Mutta tapaamisoikeus- ja elatussopimukset kannattaa tehdä siellä sossussa, niin on mustaa valkoisella.

Ja toivottavasti miehesi on samaa mieltä että lapset muuttavat kanssasi, maistraatti kysyy häneltä lupaa saako lasten kirjat siirtää yhteisestä osoitteestanne uuteen. Jos hän pistää siinä hanttiin, niin olet heikoilla.

Päivähoitomaksut katsotaan vain sinun tulojesi mukaan. Elarit vaikuttavat päivähoitomaksuun. Varaa heti aika lastenvalvojalle, koska jonot ovat pitkät ja jos mies ei maksakaan et saa Kelasta mitään ilman virallista sopimusta/oikeuden tuomiota. Nämä ovat pitkiä prosesseja, siksi kehoitan aloittamaan heti.

Mutta kyllä tulet pärjäämään :)

Ei mies maksa hoitomaksuja. Sinä hoidat kaikki maksut. Hoitomaksu määräytyy sinun tulojen mukaan. Miehesi maksaa sinulle lapsista elatustukea, laskentakaavoja löytyy varmaan netistä.

Lasten isä maksaa elatusapua, ei -tukea. Täältä löytyy ohje elatusavun laskemiseksi http://www.om.fi/fi/index/julkaisut/julkaisuarkisto/200702ohjelapsenelatusavunsuuruudenarvioimiseksi/Files/OMJU_2007_2_Elatusapuohje_suomi_87_s.pdf

Päivähoitomaksut määräytyvät sen vanhemman tulojen mukaan, jonka luona lapsi on kirjoilla. Ei kannata tuudittautua siihen, ettet joudu maksamaan päivähoitomaksua. Tämä riippuu ihan elatusavun suuruudesta, joka voi olla isokin, jos elatusvelvollisella on huomattavan suuret tulot.

Joutuuko mies sitten maksamaan lapsista hoitomaksua? Entä mulle elatusmaksuja???
Nyt on se aika sinun elämässäsi jolloin pitää seistä omilla jaloilla ja MAKSAA ihan itse kaikki. Pois ovat ne ajat kun vierelläsi oli kävelevä lompakko nimeltä mies.

Iso tyttö elättää itsensä ja lapsensa ihan ITSE. Kerron sinulle salaisuuden miten se tapahtuu. Kuuntele tarkkaan. Salaisuuden nimi on TYÖ. Työ tarkoittaa sitä että joudut heräämään aamuisin (tai iltaisin, työstä riippuen) ja tekemään työtä joka joskus tuntuu ikävältä ja saattaa väsyttää. Mutta nyt tulee hyvä juttu: työstä saa RAHAA. Rahaa, sitä jota olet tähän asti saanut mieheltäsi saatkin nyt ihan itse ja voit käyttää sitä kaikkiin omiin ja lapsesi tarpeisiin.

Iso tyttö elättää itsensä ja lapsensa ihan ITSE. Kerron sinulle salaisuuden miten se tapahtuu. Kuuntele tarkkaan. Salaisuuden nimi on TYÖ. Työ tarkoittaa sitä että joudut heräämään aamuisin (tai iltaisin, työstä riippuen) ja tekemään työtä joka joskus tuntuu ikävältä ja saattaa väsyttää. Mutta nyt tulee hyvä juttu: työstä saa RAHAA. Rahaa, sitä jota olet tähän asti saanut mieheltäsi saatkin nyt ihan itse ja voit käyttää sitä kaikkiin omiin ja lapsesi tarpeisiin.

Ja sinulle voisi sanoa "opettele lukemaan". Kun luet huolella aloittajan viestin läpi, huomaat että siellä hän kertoi käyvänsä töissä.

Yhteistyössä