Miten parantaisin meidän ruokavaliota?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tumpelokokki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tumpelokokki

Vieras
Kolmen alle kouluikäisen huushollia pyöritän.Mies on aina reissuhommissa ja puuhaa siis riittää.Uupumuksessa mietityttää ruokavaliokin.Kommentteja?

Aamuin illoin kaura- tai neljänviljanpuuro kera marjojen,hedelmien tai kotoperäisen hillon.

Yleensä kaksi lämmintä ateriaa päivässä.Paljon syödään perunapohjaisia keittoja (jauheliha,hirvenliha,sei tms),myös täysjyväriisi-kanarisottotyyppisiä ruokia,omatekemiä lihapullia,lindströminpihvejä tms.kera perunoiden,muusin tai kesäkurpitsalisäkkeen.Toisinaan korvataan lämmin ateria riisipuurolla.Joskus syödään pastaa tonnikalakastikkeella.Jälkiruokana ja välipalana on usein punaherukoista tai puolukoista vispipuuroa,toisinaan myös jugurttia myslillä.Leipänä syödään omatekemää kaura-,ruis-,porkkana-,myslitmsleipää taikka sämpylöitä.

Ajanpuutteen vuoksi kovin ihmeellisiä ruokia en usko ehtiväni valmistaa ja omat rajoitteensa tuovat taloudelliset seikat.

Minusta teidän ruokavalio kuulostaa normaalilta ja järkevältä. Ehkä tosiaan salaatteja voisi lisätä. Teet kerralla isomman satsin ja säilöt kannellisessa rasiassa niin säilyy muutaman päivän. Joskus voisi lapsillekin kevyeksi iltaruuaksi käydä pastapohjainen salaatti. Esim. herne-maissia sekaan ja vaikka valmiita kinkkusuikaleita.

Jos olet uupunut, niin tee hyvä ihminen vähemmän! Kuulostat ihan yli-ihmiseltä itseleivottuine leipineen. Osta välillä puolivalmisteita kaupasta. En tarkoita mitään mikroruokia, mutta vihannes- ja perunapakasteet yms toimii hyvin kunhan joka päivä syödään myös "tuoretta" ruokaa ja hedelmiä&kasviksia ennen kaikkea. Ihan turha vetää itseä piippuun olemalla perfektionisti.

oon juuri löytänyt punaiset linssit. Erittäin rautapitoinen hyvä esim perunan tai riisin korvike. Tai mä olen laittanu esim kastiketta niin et 2tlk tomaatti murskaa 1tlk vettä 1tlk linssejä porisemaan sekaan paistan jeuhelihan ja sipulit tai vaikka vaan pari tlk tonnikalaa. Pitää muistaa sit syödä kans jotain c-vitamiini pitosta kans. Linssit on helppo nopea terveellinen ja halpa ratkasu. Jostain käsittämättömästä syystä ne löytyy kaupasta sieltä mistä luontaistutteetkin, mä laittisin sinne missä herneet on.

Kalaa pitäisi syödä enemmän,mutta jotenkin kalaa en oikein osaa laittaa,vaikka lasten lempiruokaa onkin.Uunilohta on toisinaan ja harvoin kalapuikkoja (ravintoarvo?) tai Pirkan mustekalapuikkoja.

Linssit kuulostaa hyvältä :)

Yhteistyössä