Miten päiväkodissa toimitaan jos lapsi on ronkeli ruokien suhteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Laihelin äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Laihelin äiti

Vieras
Moi!
Oma lapseni ei ole päiväkodissa ja minua on alkanut mietityttämään että millainen periaate päiväkodeissa on syömisen suhteen. Erityisesti jos lapsi on laiha eikä meinaa millään syödä erilaisia ruokia. Onko pakko maistaa? Onko pakko syödä lautanen tyhjäksi? Vai jotain muuta?

Riippuu hirveästi päiväkodista ja ikäluokasta!

Meillä tyttö on huono syömään salaatteja mutta ruoan joukossa olevat kasvikset syö kiltisti. Tästä ei ole tehty mitään ongelmaa mutta kannustettu syömään. Tyttö täytti juuri 2.

Itse ainakin mitä olen työskennellyt päiväkodissa, niin periaate ollut että kaikkea aina maistetaan vähän edes. Mutta pakko ei ole ollut lautasta tyhjäksi syödä. Ja maistaminen minusta on hyvä juttu jo kotoa asti opettaa, että näin saa makuja selville.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
kaikkea pitää maistaa ja jos ruoka ei maistu, niin ei sitten myöskään näkkäri, jota jotkut lapset kyllä söisivät vaikka kuinka monta palaa.

Näin aikayleisesti toimitaan. Maistetaan muttei kukaan tule väkisin tunkemaan. Leipää tms ei sitten ole tarjolla masun täydeltä.

Maistaa on pakko, lautasta ei tarvitse tyhjentää. Kaikkea on kuitenkin maistettava edes se ihan pienen pieni lusikan kärjellinen. Nirsoilusta ei tehdä numeroa, maistamisesta kuitenkin kehutaan. Yleensä todella nirsot lapset syövät paremmin päiväkodissa muiden mallittamana, kunhan asiaan ei kiinnitetä liikaa huomiota. Usein nirsoilu on huomionhakua ja sitä että äidin kanssa pelataan valtapeliä. Eri asia on sitten lapset, joilla oikeasti on aistiyliherkkyyksiä, jolloin jokin ruoka saattaa oikeasti maistua aivan kamalalle suussa.

Meidän 4-vuotias poika on tosi nirso. Päiväkodissa on otettu se linja, että kaikkea pitää maistaa. Itse kotona velvoitan syömään ainakin 4 lusikallista, yhden jokaista ikävuotta kohden. Joitakin ruokia syö hyvin, toisia ei söisi millään.

päiväkodissa laittavat tosi pieniä annoksia,eikä pakkosyöttämistä yleensä kyllä oo,tädit houkuttelevat kyllä syömään,minkä nyt kerkeevät.Monet lapset ronkelit lapset syövät päikyssä ihan hyvinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja muutti:
Eipä kai ne pakota syömään eikä edes maistaan jos vanhemmat niin toivovat.

No vanhemmat saa toivoa mitä vaan, mutta kyllä ne säännöt on päiväkodissa kuitenkin jokaiselle. Ei yhdelle voi antaa eri oikeuksia mitä toiselle. Jos tapana on, että vähän maistetaan edes niin näin se on ja siitä tuskin kukaan lapsi eri reikää mahaansa saa.

Pieniä ihan nyt on paha laittaa maistamana jos ei vaan kelpaa, mutta isommat tosiaan ymmärtää jo säännöt, että pikkusen voi maistaa.

Näilläkin ronkeleilla se muiden esimerkki on kumma opettaja. Omani esim söi hoidossa mukisematta kavereiden seassa vaikka kotona ei kirveelläkään. Tädillä oli sama systeemi että maistetaan ja pakko ei oo syödä.

Tarkennusta sen verran kysymykseeni että meillä on 4-vuotias tämä ronkelilapsi :-)
Mites jos on pakko vain maistaa ja lopputulos meidän lapsen kohdalla voi sitten olla ettei söisi päiväkodissa juuri mitään "kunnon ruokaa", vain leivät mitä on tarjolla... (vaikkei niistä tulisikaan vatsa täyteen) ?

Alkuperäinen kirjoittaja Laiheliinin äiti:
Tarkennusta sen verran kysymykseeni että meillä on 4-vuotias tämä ronkelilapsi :-)
Mites jos on pakko vain maistaa ja lopputulos meidän lapsen kohdalla voi sitten olla ettei söisi päiväkodissa juuri mitään "kunnon ruokaa", vain leivät mitä on tarjolla... (vaikkei niistä tulisikaan vatsa täyteen) ?

Leipää ei mussutella määräänsä enempää. Lapsesi söisi varmaan sitten sen maistinverran ja sen leivän mitä annetaan jollei syö. Ei sitä voi pakottaa lasta syömään, vaikka olisi aihetta saada painoa ylös.

Alkuperäinen kirjoittaja Laiheliinin äiti:

Meillä ainakaan ei sitä leipääkään sitten mussuteta jos ei ruokaa syödä. Kun yleensä vastaus on, että ei jaksa syödä? Eli eihän silloin jakseta leipääkään. Mutta kyllä ne yllättävän hyvin vaan hoidossa syö verrattuna kotiin. Kotona helpommin on tarjolla sitä muuta sitten.

eli meidän päiväkodissa/eskarissa, ottavat itse (ohjattuna) annoksensa ja kannustetaan maistamaan ja syömäänkin. Jos annos kovin pieni eikä oikein "suun mukaista" saa leipää mahan täytteeksi, ettei ole lapsi nälässä...
Minusta hyvä systeemi! meidän ronkeli tosin on syönyt pk aina lautasensa tyhjäksi (myös kaalilaatikot yms. "inhokkinsa")

Meidän tyttö oli vuosi sitten eskarissa. Muuten hän ei ollut päivähoidossa ollutkaan. Ja ruokailu ja koko eskari alkoi olla hänelle ihan kauhun paikka maistamispakon takia. Tyttö alkoi jo oireilla maha- ja pääkivuilla sekä unettomuudella ihan vain tuon maistamispakon vuoksi. Päiväkodin johtajan kanssa saatiin sitten tytölle erioikeus eli maistamispakosta luovuttiin. Ja kummasti alkoi sen jälkeen eskari ja ruokakin maistua.

Kiitos tiedoista. Meidänkin ronklaaja syö kyllä paremmin silloin kun on hoidossa muiden lasten seurassa, mutta silti hoitopaikassakin on tosi "vaikeeta" esim. ruuat joissa on vihanneksia joukossa :-(

mun poika aloitti päiväkodin oisko ollut n. 3v3kk
paino oli sinä vuonna neuvolassa 2v tarkastuksen jälkeen laskenut vuodessa -450g poika meni muutenkin painon suhteen alamäkee ja pituuden kanssa yläkäyrää sen kevään/kesän poika eli pyhällä hengellä vähän juomista ehkä 1 leipä tai 1 jugurtti..

niin oli siiinä neuvoteltavaa päiväkodin kanssa ja tulikin pitkin syksyä kommenttia ettei tuo syönyt mitään MUTTA MAISTETTIIN ehkä 1 perunaa tai vähän kastiketta tai puuroo..se syöminen oli niin olematonta keväällä sitten kuultiinkin ensimmäinen hyvä asia poika oli ottanut lisää ja siitä se sitten lähti.

nyt poika on 6v edelleen paino menee alakäyräyrillä (??) ( 124cm/20,3kg) siis pitkä ja laiha mutta edistytty huimasti siitä mitä se oli.
poika oli 1v ikänen ja mä totesin puoli vitsillä että tämän pojan kanssa tulee ongelmia ruuan kanssa ja niin oikeessa kyllä olinkin oli se jo alusta asti havaittavissa. yli 1v kaikki ruoka oli mein sihtikurkulle liian karheeta ja se köki ja köki mun piti kaurapuurokin hienontaa erikseen sauvasekottimella.. jopa ne 8kk purkkiruuat ei menneet köki kamalasti kun vähänkin joku palanen tuli saatika sit mun tekemät ruuat.

Alkuperäinen kirjoittaja Laihelin äiti:
Moi!
Oma lapseni ei ole päiväkodissa ja minua on alkanut mietityttämään että millainen periaate päiväkodeissa on syömisen suhteen. Erityisesti jos lapsi on laiha eikä meinaa millään syödä erilaisia ruokia. Onko pakko maistaa? Onko pakko syödä lautanen tyhjäksi? Vai jotain muuta?

Kysy ihmeessä. Tämä syöminen ja omatoimisesti oman nälkänsä tyydyttäminen on tärkeimpiä oppimiasioita taapero-ikäisen kohdalla. On päiväkoteja jotka asiaa hyvinkin pitkälle miettineet ja hienosti rohkaisevat lapsia tutustumaan uusiin ruokiin keskustelulla ja esimerkillä, ei koskaan pakottamalla, ei edes maistamaan. Kun näin toimitaan ollaan näissä päiväkodeissa nähty että lapset syövät enemmän ja maistavat uusiakin ruokia ihan oma-aloitteisesti jopa innokkaasti sekä kokevat syömisen nautinnollisena ja kivana tapahtumana. Eikö tämä ole se tavoite: syöminen tulee tuntua hyvältä ja lapsella kokemus siitä että se on hänen asiansa ei kenenkään muun ja että syödään kun itsellä on nälkä ei silloin kun joku aikuinen on sitä mieltä että tulisi syödä. Siis keskustele kunnolla asiasta päiväkodissa.

Yhteistyössä