Miten pärjäätte äitiyspäivärahoilla..?!

• Viestiketjun aloittaja äippäpulassa.
  • Ensimmäinen viesti
äippäpulassa.
Mä en tajua miten joku voi pärjätä näillä summilla..mä saan keskiverrosti äitiyspäivärahaa ekalta kuulta 1090? sitten se lasku siitä lähtee ja 720? taitaa olla pienin summa sit mitä tulee..siitä menee verot -20%. Mies saa palkkaa käteen jotain 1700?/kk..tuntuu et kaikki mitä tulee ni menee ja ei tod. eletä leveästi. Kun maksaa puhelinlaskut,sähkön,netin,vakuutukset ni just menee plussan puolelle,mut jos mitään ylimääräistä tulee ni taloudellinen kaaos on valmis..stressaa ja ahdistaa. Pakko kait se on lähtee töihin vauvan ollessa vuoden että voi tarjota taloudellista turvaa tälle perheelle..

vieras
Mä saan pari sataa vähemmän kun sinä ap ja pärjään mainiosti. Leveästi ei ollut tarkotuskaan elää kun perhettä alettiin perustaa :) Vuokralla ollaan, varmaan se tekee tästä helppoa. Kotihoidontuellakin pärjää, mutta mies "joutuu" maksaa melkeen kaikki ruokaostokset, kun normaalisti menee mun pussista ruuat.

vieras
Kyllä täällä ollaan pärjätty minimiäippärahalla ihan jees...ja tällä hetkellä mennään opintotuella. Varakkaampi olisin, jos oisin kotihoidontuella ja ei menis hoitomaksujakaan. Mutta meillä on vuokra-asunto, eli ei tarvitse lyhennellä asuntolainaa. Autolainaan, vakuutuksiin ja muihin laskuihin menee rahaa. Eipä tässä paljoa ylimääräistä jää, mutta kaikkeen tottuu. Itse maksan ruokaostoksia n. 200 euroa, jolloin jää n. 50 euroa opintotuesta+100 euroa lapsilisää. Siitä hoitelen sen verran laskuja mitä pystyn, mies maksaa vuokran, vakuutukset ja osan ruoasta. Ei tässä paljoa esim. vaatteita itselle pysty ostelee, mutta ehkä sit joskus pystyy, kun on töissä.

Zoe-F
Loistavasti, saan minimi äippärahan. Tällä hetkellä pärjätään ihan hyvin, vaikka saan työttömyystukea (?) 11e/kk
(minimi äippäraha tais olla jotain 21?/päivä ja mulla menee veroja 12,5% ja kai se +2%)

Mies saa kuussa käteen jotain 1500-1700? ja maksetaan siitä asunto ja opintolainan lyhennys. Tietokone ja netti, puhelinlaskut, sähkölaskut, lehtilasku(regina ja aku ja roopesetä ) ja uuen telkkarin lyhennykset, auton verot ja vakuutukset ja tietty ruuat yms.
Opiskelijana kun olin sain 220-400 tukia, ja silloin meillä oli vielä kolme autoa vakuutuksissa.

Heh, sit ku meillä on vauva, mä tuun saamaan minimiä. Mies on matalapalkkaisella alalla, palkka suunnilleen kuin ap:lla, ehkä max 200 enemmän riippuen työmaan etäisyydestä. Nytki pärjätään hyvin pelkällä miehen palkalla, vaikka on asuntolainaki. Pärjättäis sitteki hyvin ku ois lapsi, tuskinpa se montaa sataa veis.

Aivan loistavasti! Siis mä odotan sitä äippärahan alkamista kieli pitkällä: tällä hetkellä olen opintotuella ja äippärahalla elely on juhlaa siihen verrattuna. Mun äippäraha on aikoinaan laskettu esikoista edeltävien palkkatulojen perusteella ja on ihan hyvä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Wieras:
Vähän aiheen vierestä, mut paljonko se minimi äp-raha on? Eikö siitä mee veroja se 20 prossaa? Paljonko todellisuudessa siis jää käteen?
minimi äippäraha oli mulla ainakin viime vuonna 380- verot eli käteen jäi jotain vähän päälle 300 e

vieras
Ihan OK sillä pärjäsi kun hiukan mietti mitä osti. Ennen minimiäippärahalle siirtymistä elettiin miehen kanssa molemmat opintotuella. Kotihoidontuen aika jännittää, se on NIIN pieni rahasumma että oikeasti pelottaa.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja tarkista veroprosentti:
Miksi sinulla noin paljon veroa menee? Itse sain bruttona yli 2000e/kk käteen äitiyspäivärahaa ja siitä meni veroa 14%.
Mä en tiedä..soitin tonne verotoimistoon ja toi on kuulemma minimi minkä saan,vähän sitä itsekkin ihmettelen...

hyvin
tulen pärjäämään--tosin saan työtulojen mukaan,joten ä-rahani tulee olemaan huomattavasti suurempi kun tämänhetkinen peruspäivärahani työttömänä!! nyttenkin pärjätään ihan ok, kaikki turha jätetty pois, esim. lehdistä aloitin, lopetin tilaukset jne.

kotihoidotuki on sitten toinen juttu..esikoisesta menin töihin kun täytti vuoden, taloudellisen tilanteen takia.

Yhteistyössä