miten päästä eroon läheisriippuvaisuudesta ja tunteesta että on pakko olla joku??

• Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti
"minä"
ollaan erottu miehen kanssa vajaa puoli vuotta sitten. en ole yläasteen jälkeen koskaan ollut yksin enkä totu yksinolemiseen millään. miten pääsisin tälläisestä olosta eroon ja pystyisin nauttimaan elosta ihan yksikseenkin?

Oho, ihan kuin olisin itse kirjoittanut tuon aloituksen joskus muutama vuosi sitten!!
Minulla tuohon "läheisriippuvuudesta pääsemiseen" vaadittiin tasapainoinen parisuhde. Olen päässyt sopusointuun itseni ja elämäni kanssa ja nykyisin tuntuu, että kestän mitä tahansa oli se sitten yksin tai jonkun kanssa. Ennen jo yksinäinen viikonloppu tuntui ahdistavalta, nykyään jopa toivon yksinäisyyttä (=omaa rauhaa ja tilaa). Aika auttaa myös. Asioilla on taipumusta järjestyä, odotapa vaan. Voimia :flower:

"mä"
Hankit itsellesi elämän esim. harrastus . Sisältöä elämään ....
Sä olet päässyt jo aika pitkälle sillä pahimmat läheisriippuvaiset nappaa ekasta baarista vaikka sen reppanan vakiasiakkaan jotta olisi joku jonka kanssa olla :(

"minä"
ihana kuulla että tämä tästä voisi vielä iloksi muuttua. toivottavasti minua jo seuraavalla kerralla onni potkaisisi ja saisin miehen jonka kanssa on hyvä olla =)

Se on pitkä tie, enkä osaa neuvoa ketään toista, miten se tulisi kulkea. Itse en oppinut yksinoloal, mutta kuin yksinolemalla. Keskytyin pieniin asioihin, joilla ylläpitää omaa niin henkistä kuin fyysistä hyvinvointiani.
Ja ennenkaikkea yritin opetella ja opettelinkin sellaista ajattelutapaa ja suhtautumistapaa itse itseeni, ettei minun arvoni ja elämänsisältöni olisi mitattavissa ja arvotettavissa pelkästään toisen ihmisen kautta.
Sen, että minulla oli ja on väliä.

"minä"
minä asustelen pienen lapseni kanssa kahdestaan eiä häntä kukaan hoida säännöllisesti enkä saa hoitamaan, niin mitään säännöllistä harrastusta tms. ei oikein pysty toteuttamaan, kun lapsen pitäisi olla lähes aina mukana

[QUOTE="minä";24845887]minä asustelen pienen lapseni kanssa kahdestaan eiä häntä kukaan hoida säännöllisesti enkä saa hoitamaan, niin mitään säännöllistä harrastusta tms. ei oikein pysty toteuttamaan, kun lapsen pitäisi olla lähes aina mukana[/QUOTE]
millaisista asioista pidät, voisiko niitä tehdä lapsen kanssa yhdessä? Liikkua luonnossa,puistoissa, kerhoissa jne. Tehdä kotona asioita, jotka tuntuvat hyviltä, lukea, leipoa jne.

Vaikkei toki läheisriippuvudesta ehkä parankeaan yksin tekemällä mielekkäitä asioita. On yksi askel sillä tiellä, oman kokemukseni mukaan se, että opettelee välittämään itsestään. Ja mielekkäiden asioiden tekeminen on itsestään välittämistä.

Yhteistyössä