Miten pääsisi töissä "eteenpäin"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työmarinaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työmarinaa

Vieras
Tämä nyt varmaankin on monen mielestä turhaa valittamista, koska osalla ei ole töitä laisinkaan, mutta marisenpa nyt kuitenkin.

Siis tilanne on se, että tietääkseni osaan työni, eikä kenelläkään,ei pomolla eikä työkavereilla ole koskaan ollut mitään valittamista asian suhteen. Jostain kumman syystä kuitenkin olen jotenkin "jämähtänyt" nykyisiin tehtäviin, siis että minulle huomattavan usein osoitetaan ne kaikkein yksinkertaisimmat (ja tylsimmät) hommat mitä löytyy.

Ymmärtäisin asian, jos en oikeasti selviäisi monimutkaisemmista työtehtävistä, mutta kun niitä olen (erittäin harvoin) päässyt tekemään, ei minulla ole myöskään ollut mitään ongelmia niistä suoriutumisessa.

Jostain syystä kuitenkin minut pidetään tekemässä hommia, jotka kuka tahansa aloittelija oppii tekemään parissa tunnissa.

Jotenkin tuntuisi typerältä sanoa asiasta kenellekään, ei siitä saisi kuin turhasta valittajan "arvonimen" itselleen. Ainoa, mitä olen tehnyt, on ollut, että olen tarjoutunut aktiivisesti mukaan, kun on kyselty vapaaehtoisia johonkin hommiin, mutta eipä se ole mitään auttanut.

Haluaisin kuitenkin päästä lopultakin etenemään työtehtävissäni eteenpäin, ja päästä näyttämään, mihin oikeasti pystyn.

Vaihtamalla työpaikkaa.

Olen itse samassa tilanteessa. Kertaalleen vaihdoin töitä talon sisällä tekemään ihan erilaista hommaa kuin aiemmin mutta jälleen olen siinä tilanteessa, että teen työni niin hyvin, että ehdin kehittää sitä rutkasti siinä ohessa ja olen näemmä vain tyhmä, kun sitä teen.

Tällä hetkellä suuri ongelma on se, että esimies ei varsinaisesti edes ymmärrä mitä teen työkseni, hän ei esim. itse osaisi tehdä työtäni, eikä kai siksi näe mitä osaan ja mihin osaamistani olisi järkevämpi käyttää.

No se riippuu monesta asiasta. Ensimmäinen lienee se, onko työpaikallasi henkilöä, jolle nykyiset tehtäväsi voitaisiin antaa, jos sinä etenisit "parempiin" töihin vai pitäisikö nykyisiä tehtäviäsi hoitamaan palkata uusi työntekijä? Jos pitäisi palkata uusi, luultavasti etenemisesi uralla ko firmassa odottaa niin kauan kunnes sellainen on palkattu. Eli et ehkä etene koskaan.

Käydäänkö teillä kehityskeskusteluja työpaikallanne? Tai voisitko ottaa ihan muuten vain puheeksi esimiehesi kanssa, että kaipaat lisää haasteita työtehtäviisi? Ainakin tällöin hän olisi tietoinen, että haluat edetä tehtävissäsi. Olet jo hyvällä tiellä jos olet aktiivinen ja teet kaikenlaiset tehtävät tunnollisesti ja sinuun pystytään luottamaan, että hommat hoituvat. Tsemppiä!

Kaikki riippuu tietysti myös siitä kuinka iso firma on? Jos on pieni, jossa jokaisella on oma juttunsa jota hoitaa yksin, tuskin pääset etenemään. Mutta jos teillä kokonainen osasto hoitamassa tiettyä osa-aluetta, eteneminen voi olla helpompaa.

Sinuna vaan marssisin rehellisesti esimiehen pakeille ja kertoisin tilanteen. Eihän siitä mitään pahaa ole, että ahkera työntekijä haluaa vastuullisempia hommia?

Uusimmat

Yhteistyössä