Miten pääsen painajaisista eroon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ceres
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ceres

Jäsen
09.02.2010
759
0
16
Oikeastaan ihan jokaisena yönä parin kuukauden ajan olen nähnyt painajaisia. Olen aina ollut kova uneksimaan ja näkemään painajaisia, mutta nykyään tiedän jo illalla ennen nukkumaan menoa, että tulen näkemään pahaa unta. Näillä unilla tarkoitan todella pahoja unia, toden tuntuisia ja raakoja. Esim. viimeisimmässä poikaystäväni ampui kylmäverisesti erään ihmisen ja sen jälkeen itsensä. Ja tämäkään ei ole kauheimmasta päästä, niitä tarinoita ei voi täällä julkaista. Nukun näiden unien aikana niin sikeästi, että niistä on mahdoton päästä pois. En siis tajua että se on vain unta kuten joskus, kun pystyy säätelemään unta.

Miksi ihmeessä näen painajaisia ja niin paljon? Onko keinoa päästä niistä eroon? Näettekö te paljon painajaisia? Alkaa olla jo hilkulla että uskaltaako sitä nukkua ollenkaan.. :(

Painajaisia näkee yleensä paljon silloin kun oma elämä on reaali maailmassakin sekavaa ja ahdistavaa. Sun täytyy opetella kontrolloimaan unia esim. yritä laskea unessa sormia. Huomaat silloin, että se on mahdotonta ja voit todeta et tämä on vain unta ja sitten voit muuttaa unen suuntaa.

Ei ainakaan tietääkseni stressiä, vähemmän kuin yleensä jopa, koska en ole tällä hetkellä koulussa ja olen kesälomalla. Ei mitään pelkoja tai huolia, elämä on tällä hetkellä oikein mallillaan..siksi tätä ihmettelenkin.

pääsin jatkuvista painajaisista sillä että terapeuttini loogisesti selitti, että painajaiset on hyvä juttu. Siten alitajunta työskentelee ja uneksiminen ylipäätään. Aloin ajatella, että tosiaan onpa hyvä et se alitajunta työskentelee ihan itellään, ettei mun tarvii aina syväluodata juttujani. Nykyään näen vähän paibajaisia ja vaikka kuinka pahoja olisivat en enää edes herää niihin. Kokapa olen ilmeisesti manrannut alitajuntaani asti sen, että on hyvä nähdä painajaisiakin ni ei tarvi kelailla muuten niin paljon ;), niinpä mun ei tarvi enää yöuniani menettää niitten takia.

Öitä.

Alkuperäinen kirjoittaja :
pääsin jatkuvista painajaisista sillä että terapeuttini loogisesti selitti, että painajaiset on hyvä juttu. Siten alitajunta työskentelee ja uneksiminen ylipäätään. Aloin ajatella, että tosiaan onpa hyvä et se alitajunta työskentelee ihan itellään, ettei mun tarvii aina syväluodata juttujani. Nykyään näen vähän paibajaisia ja vaikka kuinka pahoja olisivat en enää edes herää niihin. Kokapa olen ilmeisesti manrannut alitajuntaani asti sen, että on hyvä nähdä painajaisiakin ni ei tarvi kelailla muuten niin paljon ;), niinpä mun ei tarvi enää yöuniani menettää niitten takia.

Öitä.

ja vielä ne painajaiset saattaa tulla tosi pitkältäkin sun elämästä jos joku ihan mitättömältäkin tuntuva asia on saanut jonkun vanhan jutun ns pintaa uudelleen

Öitä.

ja vielä ne painajaiset saattaa tulla tosi pitkältäkin sun elämästä jos joku ihan mitättömältäkin tuntuva asia on saanut jonkun vanhan jutun ns pintaa uudelleen

Niin onhan se ehkä tolleen ajateltuna ihan hyvä juttu, mutta se on niin kamalaa kun oikeasti elää siinä painajaisessa aivan kuin se olisi tosielämää. Ja oon huomannut ton että tulee tosi vanhoista jutuista nähtyä painajaisia/unia yleensäkin, jotka ei oo mitenkään tärkeitä tai isoja juttuja ollut.

Siis tää kuulostaa ihan hölmöltä, mutta oon alkanut pelkäämään esim. KALOJA näiden painajaisten seurauksena. Niin todelta ne unet tuntuu.

Lomailu sinänsä voi olla yksi tekijä, kun pikku hiljaa kertynyt stressi purkautuu. Kun ei enää tarvitse jaksaa pinnistellä ja uskotella itselleen jaksavansa hienosti, ainakin mulle tulee kunnon stressireaktio.

Painajaisten välttämiseen en tiedä vinkkiä, mutta katkaisene vaikka käymällä yöllä vessassa. Mä juon illalla vettä, jos pitää jostakin syystä nousta ylös kesken unien, vaikka takan peltiä sulkemaan tmv. Inhoan herätä herätyskellon pirinään, mutta juomalla mukin-kaksi vettä ennen maatamenoa, pissähätä herättää luonnollisella tavalla jossakin vaiheessa. Omituista ehkä, mutta toimivaa... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja jojo:
Lomailu sinänsä voi olla yksi tekijä, kun pikku hiljaa kertynyt stressi purkautuu. Kun ei enää tarvitse jaksaa pinnistellä ja uskotella itselleen jaksavansa hienosti, ainakin mulle tulee kunnon stressireaktio.

Painajaisten välttämiseen en tiedä vinkkiä, mutta katkaisene vaikka käymällä yöllä vessassa. Mä juon illalla vettä, jos pitää jostakin syystä nousta ylös kesken unien, vaikka takan peltiä sulkemaan tmv. Inhoan herätä herätyskellon pirinään, mutta juomalla mukin-kaksi vettä ennen maatamenoa, pissähätä herättää luonnollisella tavalla jossakin vaiheessa. Omituista ehkä, mutta toimivaa... :whistle:

Mulla ei tuo veden juonti auta ellen ihan monta lasillista joisi, nukun todella sikeästi ja noita painajaisia lukuunottamatta unen laatu on varmasti erinomaista. Niin ja vihaan herätä vessaan keskellä yötä koska pelkään pimeää :D Oon muuten huomannut, että tää painajaisten näkeminen keskittyy aamuyölle/aamulle klo 5-8 ehkä. Ennenhän olen herännyt aina kuuden-seitsemän välillä kouluun, nykyään nukun 9-10. Voisikohan tämäkin vaikuttaa..ennen en ole vain "kerennyt" nähdä niitä painajaisia.

Mun tutulla oli lapsena tuollaista. Se kävi lääkärissä ja sit oli yhden yön jossain "tutkimusyksikössä", en siis muista yhtään mikä se oli kun oltiin nuorempia.. Kuitenkin siellä se nukkui piuhoissa yön ja sen jälkeen kuulemma ei nähnyt enää painajaisia kuin satunnaisesti, kuten me muutkin.

Hmm aika jännä tuo tutkimus.

Huoneessani on yleensä aika lämmin ja nukkumaan mennessä, mutta ei mitenkään erityisen kuuma ja aamuyöllä yleensä sopivaa. Oon kuullut joskus, että selällään nukkuessa näkee herkemmin painajaisia..yleensä aloitan nukkumaan mahallani, mutta aamulla herään selälläni. Mitenhän pitäisin itseni mahallani.

Muuten pystyisiköhän näitä tulkitsemaan jotenkin? Mun painajaiset ei oo perinteisiä putoamis, käärme yms unia, vaan yleensä TODELLA raakoja ja niissä yleensä joku satuttaa muita ihmisiä. Myös unia jossa petän pokaystävääni on tullut nähtyä monesti. Kerran kidnappasin unessa vauvan, mutta se selittyy sillä, että silloin oli otsikoissa se vauvan lumeen hautaamis-tapaus. Siis nää on just niin päinvastaista mitä voisin tosielämässä tehdä ja yleensä unessa tajuan itsekin tekeväni väärin/tunnen huonoa omatuntoa.

Painajaiset kanssa piinaamassa.. Olin juuri muuttanut ja poikaystävä, jolla on taipumus n. kerran kuussa erilaisiin huumeisiin, päätti testata fentalyyniä suoneen. Yliannostushan siitä tuli, oli puolesta minuutista kiinni ettei kuollut syliini. Lanssi tuli onneksi ajoissa ja mun ns. ensiaputaidot pelasti.

Siitä lähtien kamalia unia kuten
- noukin ruumiita järvestä
-hevosia hukkuu suohon silmieni edessä
-ystävä halaa ja samalla ampuu mua kahdesti alaselkään hitaasta kuolemasta nauttimaan
- hidastetusti tuttu tippuu pilvenpiirtäjästä moottoripyörän kanssa
-isä polttaa itsensä
-pikkusisko jättäytyy junan alle

yms yms yms. Alkaa unen lahjat loppua, en jaksa enää.

Mä kin olen nähnyt painajaisia eilen yönä näin että mun pappa joka on siis kuolu seisoi oven takana ja sit tuli ikunan luo heräsin ja en haluu enää nukkua auttakaa pliis

Yhteistyössä