Miten pääsee terapiaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niinuska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

niinuska

Vieras
Olen käynyt psykoterapeutilla mutta en tiedä onko siitä apua. Siis yksityinen. Minulla on tunne että haluaisin olla joku toinen, myös tulee ahdistuskohtauksia jolloin olen vihainen miehelle tai lapsille. Meillä ongelmia myös parisuhteessa ja olen ollut masentunut mutta en nyt käytä lääkitystä. Ongelma siinä että haluaisin jonkinlaista keskusteluterapiaa, yksityistä en löydä kuin psykoterapeutteja mutta hehän eivät tee diagnoosia? Enempikin psykologin juttusille haluaisin.

mä sain ihan terveyskeskuksen kautta lähetteen psygologille, siellä sai jutella kaikesta ja psykologi osasi "vetää" oikeista naruista ja pää selvisi todella paljon ja tajusin ongelman syyn.

Mulla on sama ongelma, oma elämä ei tunnu omalta eikä hyvältä. Lisäksi oma identiteetti on ikäänkuin kadoksissa. Ja kiukku, ahdistus, aloitekyvyttömyys... Mulla diagnosoitiin mielenterveystoimiston lääkärillä epävakaa persoonallisuushäiriö, ja sain lähetteen kelan tukemaan terapiaan, voin itse valita terapeutin. Täällä päin on kongnitiivista ym. muutakin kuin ihan pelkkää perinteistä psykoterapiaa. Olisin myös toivonut pääseväni vain mtt psykologille, mutta resurssipulaan vedoten en päässyt (asiakkaiden priorisointi jne).

Diagnoosin tekee lääkäri tai psykologi ja sitten lääkäri vahvistaa sen - kuten hoitaa noi kaikki lääkitysasiatkin. Neuvolan kautta, tk:n kautta, perheneuvolan kautta, mtt:n kautta...

Psykoterapiaan pääsee omakustanteisesti kuka vaan. Kela-korvaukseen tarvitaan pidempi lääkärikontaksi ja lääkäri kirjottaa sitten todistuksen + itse täytyy täyttää hakemus.
Vaik ois kuin hyvä terapeutti niin kaikki ei sovi kaikille. Se terapeutti täytyy itse etsiä, toki usein lääkäritkin saattaa suositella potilaille joitakin. Ensin on sellanen alkutapaaminen, jonka jälkeen päätetään, jatketaanko yhteistyötä. Eli siinä on tarkoitus selvittää, onko terapeutti sellanen, jolle pystyt puhumaan ja joka ymmärtää sinua ja sinä häntä.

Pyskoterapeutit on kyllä koulutukseltaa psykiatreja tai psykologeja. Se on suljettu ammattinimike, eli kuka vaan ei voi ilman tutkintoa nimittään itseään psykoterapeutiksi.

Psykologin luona käymisestä se eroaa siinä, että on intensiivisempää: yleensä kerran viikossa.

Ongelma on se etten osaa sitä selittää, irrallisuutta, en pysty sitoutumaan mihinkään, en pysty töissä kertomaan kuin pintapuolisia asioita, hankaluuksia miesten kanssa, epäluottamusta tms, tyytymättömyys suhteeseen ja mieheen, ei pysty kuitenkaan eroamaan? rakkauden kanssa ongelmia, tunne ettei löydä tai pysty rakastamaan, kotrollintarve muihin ja raivarit jos joku ei mene kuin ajattelin, tunne ettei pysty tuntemaan aina empatiaa lapsia tai miestä kohtaan, ilkeys, saatan menettää hermot jos lapsi ei tottele tai kiukuttelee ja toisten syyllistäminen. =( tämä psykoterapeutti jolla käyn on aika empaattinen ja enempi keskustelua miltä tuntuu jne. pelkään ettei riitä vaan luulen olevani ehkä rajatila (en varma) joten eikö sillä pitäisi olla jonkinlaista muunlaista terapiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Pyskoterapeutit on kyllä koulutukseltaa psykiatreja tai psykologeja. Se on suljettu ammattinimike, eli kuka vaan ei voi ilman tutkintoa nimittään itseään psykoterapeutiksi.

Psykologin luona käymisestä se eroaa siinä, että on intensiivisempää: yleensä kerran viikossa.

Psykoterapeutteja voivat olla mm. psykiatrit, psykologit, sosiaalityöntekijät sekä sairaanhoitajat. Itse olen ammatiltani sosiaalityöntekijä, ja lisäksi olen käynyt 3 vuoden psykoterapiakoulutuksen ja saanut TEO:lta oikeuden käyttää psykoterapeutti-nimikettä.

Ap:lle hieman tarkennusta: psykoterapeutit nimenomaan antavat keskusteluterapiaa. Jos et ole kokenut psykoterapeutilla käymisestä olevan hyötyä, voi kyse olla siitä, että sinulla ei yksinkertaisesti "synkkaa" kyseisen terapeutin kanssa (terapiassa tärkein tekijä on nimenomaan potilaan ja terapeutin välinen suhde) tai kyseinen psykoterapeutti edustaa terapiasuuntausta, joka ei välttämättä ole sinulle se toimivin.
Ainoa, joka voi antaa sinulle diagnoosin / määrätä lääkityksen, on psykiatri. Psykologitkaan eivät tee diagnooseja, mutta he voivat tehdä esim. psykologisia tutkimuksia.
Kaikki psykiatrit/psykologit eivät ole automaattisesti psykoterapeutteja.

Tässä hieman selvennystä terapian monimutkaiseen viidakkoon.. :)

Yhteistyössä