Miten pääsee eroon tästä ahdistuneesta olotilasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja järki kohta lähtee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

järki kohta lähtee

Vieras
Kaikki tekemättömät asiat ahdistaa mutta silti en saa niitä tai oikein ylipäätänsä mitään tehtyä. Muuta kun sellaiset asiat jotka sujuu jo aikalailla automaattisesti tyyliin ruuanlaitto, kauppareissu, tiskit koneeseen, pyykit koneeseen, imuroint pari kertaa viikossa. Sitte kaikki muu tökki enkä saa aikaan mitään. Opinnot ei etene, aivot ei vaan pelää, ei muista, ei tajua mitä äsken sanottiin/luettiin ne on vaan sanoja lauseita mutta ei osaa käyttää niitä hyödyksi/soveltaa, sovittaa varsinaiseen työhön.
Paino sen ku nousee vaan... Jonkun aikaa sitte olin päässy niin hyvään vauhtiin painonpudotuksessa ja nyt oon taas takaisin lähtöpisteessä. Tiedän että nuo pirun e-pillerit vaikuttaa kanssa siihen miten paino käyttäytyy. Kinkkinen tilanne korkeahormonisemmat pillerit sopii muuten täysin mutta paino lähtee kovaan nousuun. Matalahormoniset saa painon helposti putomaan mutta sitten iskee kuivat limakalvot, virtsatietulehdus, jatkuva tiputteluvuoto ja runsas tyhjennysvuoto.

Muutenkin tuntuu ettei tässä elämässä oo enää mitään mieltä tai järkeä.. Mä kaipaan välillä onnistumisia.. tuntuu ettei mikään ole onnistunut muutamaan vuoteen..

[QUOTE="sally";30823564]Oletkohan masentunut?[/QUOTE]

En mä oikein tiedä. En mä kuitenkaan tunne oloani masentuneeksi, mulla on joskus ollut lievää masennusta ja se oli ihan toisenlaista, sillon millään ei ollu mitään väliä, oli ihan sama vaikka en olis ikinä saanu töitä/opintoja sujumaan, olis ollu ihan sama vaikka olisin painanut 100kg. Mutta nyt mä osaan iloita ja nauttiakin asioista. Ja asioilla on väliä. Siksi iskeekin niitä ahdistavia olotiloja kun en saa mitään onnistumaan koska niillä asioilla on mulle paljon väliä.

Hei, mä en ole voinut syödä ollenkaan e-pillereitä ikinä sen takia, että mun luonne muuttuu ja mä en edes tajua niin tapahtuvan (eikä todellakaan muutu parempaan suuntaan). Olen siis ollut ilman hormonaalista ehkäisyä aina ja hyvin on pärjätty. Suosittelisin ihan kokeileen niiden e-pillereiden jättämistä ja siirtymistä vaikka kondoomin käyttöön. Ainakin ennenkuin aloitat mitään masennuslääkitystä tms.

En ole aloittamassa masennuslääkitystä. En edes usko niiden olevan hyväksi kun äärimmäisissä tapauksissan. Enkä koe olevani masentunut. Olen ollut ilman e-pillereitäkin ja tämä sama olotila on ja pysyy. Tämä olotila johtuu elämäntilanteesta, opinnoista jotka ei edisty, painosta joka ei putoa ym ym. Kun nuo asiat järjestyy vierähtää painolasti hartoiltani.

Vaikka nurinkuriselta kuullostaa, niin syy voi olla, että liian vähän testosteronia, mikä tekee naisesta aikaansaavan, skarpimman ja jämäkämmän. Lueppa netistä lisää mitä vaje saa aikaan. Pillerit eivät sen takia sopineet minulle, koska nostivat naishormonin niin korkealle tasolle ja minusta tuli aika tasapaksu aikaasaamaton lapamato.

Nyt ollaan opiskelut ammatti hyvin arvosanoin, töissä edetään ja kotona rutiinit rullaa ja hyvällä asenteella mennään. Myös kunto on noussut ja paino pysyy alhaalla vaikka sitä en niin vartioikkaan.

Testobuusti myös vähentää rasvan kertymistä kehoon.

Meditoi.
Tiedän. Kuulostaa tyhmälle, mutta ei sulla mitään menetettävääkään ole.
Opettele rentoutumaan ja sen jälkeen opettelet antamaan itsellesi anteeksi.

Samaa ehdotan. Ota rauhassa, älä tee enempää kuin nyt jaksat. Saatat tarvita juuri sitä pelkkää olemista. Lyhytkin meditointi auttaa ja jos sen tekee joka päivä viikonkin ajan alkaa tuntumaan vähemmän hankalalta.

Musta tuntuu että mä olen viime vuodet tehnyt juuri sitä "ollut vaan". En oo saanut aikaan mitään konkreettista. Jos en saa opinnot loppuun multa viedään pois ne vähäisetkin työt ja sitten vasta riemu repeää kun taloustilannekin menee aivan kuralle... Hieno tulevaisuus tulollaan... :/

Ja kuinka sitä saa itsensä sen verran kasattua että kehtaa mennä opinto-ohjaajaa tapaamaan ja kysymään apua kun opinnot jumissa. Pelkään että en kuitenkaan ymmärrä mitään tai että purskahda johonkin itkuun tms.

[QUOTE="susu";30840793]Onko sulta otettu kilpirauhasarvot milloin viimeksi?[/QUOTE]

Ei koskaan oo sellaista ehdotettu otettavaksi. Enkä oo itse sitten pyytänytkään kun mä kammoan verikokeita aivan älyttömästi.

Hanki apua. Sitten kadut, jos käy kuin eräälle, joka lopetti opinnot ahdistuksen vuoksi kesken. Nyt vasta ahdistaakin. Kymmenen vuoden päästä on ihan sama vaikka olisit itkenyt ääneen opiskelupaikassa ym. Hankit apua kaikilta niiltä, jotka vaan voivat sitä antaa ja haet tarvittaessa lääkkeet ahdistukseen. Kerrot tilanteen koulussa ja teet opinnot loppuun vaikka huonoillakin arvosanoilla. Verikokeita varten voit hankkia puudutuslaastarin apteekista. Pliis, älä pilaa elämääsi.

Ensin pitäis vaan selvittää syy miksen osaa mitään, miksen tajua niitä opinto asioita miksen muista, jaksa jne.. Ahdistus ei ole syypää niihin vaan se ahdistus tullut siitä kun en muista, en osaa, enkä ymmärrä.

Kadun että aloitin ne opinnot. Olis pitänyt tarkemmin selvittää millainen näyttötutkinto on.

Toki kilpirauhaskokeisiin voisi mennä, mutta kun luen oirelistaa niin silti alan epäilemään että onko sittenkään...

epätavallinen väsymys tai sanoisin enemmänkin uupumus, mua ei väsytä/nukuta päivisin, yöllä nuku hyvin.

Yöunen tarve vähintään 8h, mutta olen ollut sellainen ihan lapsesta saakka että tarvitsen pitkät yöunet.

Kylmät jalat ja kädet usein, kyllä ollut aina lapsesta saakka. Ajattelen sen johtuvan ehkä huonosta ääreisverenkierrosta?

hämäränäkö heikentynyt ja kohteiden havaitseminen läheltä ja kaukaa hidastuu, huomaan tosin vaan auton ajossa.

ummetustaipumus(ollu lapsesta saakka), en tosin kärsi mistään jatkuvasta ummetuksesta.

painonnousua juu mutta kuinka paljon siitä on e-pillereiden syytä? ennen epillereitä ei paino ongelmia.

sukuelinten limakalvot kuivat, mutta tämäkin oletan johtuvan pillereistä.

kuukautiset on normaalit

hedelmällisyys on liiankin hyvä

seksuaalinen haluttomuus kyllä

suvussa ei ole kilpirauhas sairauksia eikä muitakaan autoimmuunisairauksia paitsi mummolla oli kyllä jonkunlainen reuma.

en tiedä... helpotushan se olis jos olis vaikka vajaatoiminta olis ainakin mahdollista tehdä asialle jotain...

Ahdistus poistuu kun huolet poistuu tai näin on ainakin ennen mennyt. Jos nyt mulla ylipäätänsä mikään ahdistuskaan on. Ei mua pelota, ei oo paniikkia eikä mulla oo mitään fyysisiä oireta mitä joillakin on ahdistuksessa. Mutta sellainen stressaantunut, epätoivoinen, vittuuntunut, huolestunut olotila, painostava tunne. ei voi ottaa ns rennosti vaan.

Mutta pakko se on varata aika lääkärille että pääsee siihen verikokeeseen ihan mielenkiinnostakin katsoa millaiset arvot mulla on..

Yhteistyössä