Miten oppisi säästämään?

mie
Mä jemmaan aina ensin rahasta osan säästöön/sijoituksiin ja tietty maksan laskut kerralla pois. Mieluummin syön vaikka kaurapuuroa viikon kuussa jos voin sitten matkustaa jonnekin muutaman kerran vuodessa.

Meillä on "viikkoraha" -jäljelle jäävä raha lainojen, laskujen ja säästämisen jälkeen jaetaan niin monella viikolla ku seuraavaks tulee rahaa ja sen verta sitte rahaa viikkoa kohden "saa" käyttää.

Minulla on onneksi tarkka mies joka pitää minutkin kurissa. Ajattelee aina akikkea etukäteen ja laatii säästösuunnitelmia jos jotain isompaa pitää hankkia. Tosissaan joka kuukaisi menee tietyt summat säästöön muutenkin.

Jos yksin elelisin olisi tilanne varmasti toinen! :ashamed:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja no onhan se söpö:
Kerran kuukaudessa kun palkka lävähtää tilille, niin jotenkin unohtaa että sillä pitäs elääkin se kuukausi. Ja sitten laittaa rahaa kaikkeen hömppään...
´Helppoa kun ei ole koskaan ollut rahaa, on pakosta oppinut. Lapsuudenkoti köyhä yh-perhe, äiti kävi töissä ja säästi meille rahaa opiskeluun. Tarkoitti jatkuvaa työtä kotona, kaikki teki itse alusta loppuun saakka. Eineksiä söin ensimmäisen kerran anoppilassa. Työtä koko hereilläoloaika aamusta iltaan kun tekee kaiken itse ja lapsia monta.

Opiskeluaikana pakosta tultava toimeen reilusti alle minimitoimeentulon. Vuokran jälkeen jäi alle 100 euroa kaikkiin menoihin. Hyvin riitti.

Nyt kun on lapsia ja vain toinen töissä ja asuntolaina, niin elämme edelleen toimeentulotuen suuruisella summalla vaikka mies on keskituloinen ja käy töissä.

Ihmetyttää toimeentulotukiasiakkaiden marinat, että ei ole iso raha, tai että toimeentulotukiasiakkaat ovat köyhimpiä. Minusta valtava raha kun sen saa ilmaiseksi. Meillä mies töissä ja jää tietysti vähemmän elämiseen, koska työssäkäynti maksaa eikä saa harkinnanvaraisia kuten toimeentulotukiasiakkaat.

Toimeentulotuesta säästäisin heti puolet jos me sillä eläisimme.

harmaannuin
Meillä tulee palkkaa ym. tuloja tasaiseen tahtiin (esim. tässä kuussa 1. päivä, 7.päivä, 17. päivä, 23. päivä, 25. päivä ja 31. päivä), joten kun on tuhlannut rahat, niin kohta tulee kuitenkin lisää ;)

näin opin säästämään:

otin pikavippia ja maksoin sen pikavipillä, jonka maksoin siivoojan palkalla. rahat loppu ja otin pikavippiä. ja lisää... ja se piti maksaa pois..vuokrat sossu lupas maksaa vaan ei maksanu, pikavippiä....

äitiltä vippiä että saa maksettua rästiin jääneet vipit ja muut laskut ja sitten oikeisiin töihin.siis päivätöihin. kummasti alko menee rahaa säästöön.

Yhteistyössä