miten opettaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maitoa juomaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maitoa juomaan

Vieras
nyt tarvis niksipirkkoja, miten saada vauva juomaan maitoa jostain muusta ku tissistä :). tytteli kohta 10kk, vuodenikäsenä joutuu hoitoon joten sitä ennen imetys lopetettava. Vettä hörppii vähikseen nokkamukista (suurin osa kyllä rinnuksilla) mutta maidolle (oon koittanu vielä vain korviketta) pyörittää päätään. Vähällä että kieltäytyy jo vedestäkin kun näkee kupin kun on koitettu maitoa kaikilla konsteilla menemään, nokkamukeja 3 erilaista, tavallisesta kupista, tuttipullosta (järsii vain), kylmänä ja lämpimänä. Aina sama juttu, korkeintaan jos maistaa ni sitten kieltäytyy enää edes maistamasta uudelleen.

Kaikenkaikkiaan nestettä menee juomalla muusta ku tissistä päivässä alle 0,25dl, tissittelyjä 3-4xpvssä. Nla sanoi että vähentää vaan imetystä ja luottaa että juo sitten jos jano kunhan maitotuotteiden kokonaismäärä on riittävä, tohdinkohan tähän janontunteeseen sitten luottaa?

Nlan ohjeiden mukaan aloin antamaan vettä ruokajuomana kiinteiden alotuksen aikaan ja siihen tottui hyvin mutta nyt tuntuu että olis pitäny antaa korviketta että olis tottunu maitoon. vesihän kyllä on ihan hyvä ruokajuoma mutta mulla vaan on semmonen periaate että lapsella varsinkin ruokajuomana on oltava maito.

Meillä on sama ongelma. Ei juo maitoa niin ei juo. Tyttö on lehmänmaitoallerginen ja siksi korvikkeena on SoijaTutteli. Hän ei vissiin tykkää mausta, koska alas en sitä saa kuin ""väkisin"" nokkamukista ~60ml. Sehän ei riitä mihinkään. Tissiä saa vielä 3-4 X päivässä, mutta elokuussa odottaa työelämä ja tyttö menee hoitoon. No. Sain lääkäriltä kalkkijauheeseen reseptin eli jos maitoa ei mene, niin sitten juodaan vettä + kalkin saanti taataan jauheella.
Voihan se olla, että hoitopaikassa alkaakin juomaan korviketta, kun ei ole äitin tissiä näköpiirissä. Olen kokeillut kaikki kikat mitä keksin; nokkamukin, taikamukin, tuttipullon maito- ja vellitutilla, tavallisen mukin, maito lämpimänä, vähemmän lämpimänä, viileänä, kylmänä, laimennettuna. Ei onnistu. No, aika näyttää miten käy kun tissittely vähenee.

Mulle neuvottiin ihan kädestä pitäen neuvolassa miten pitää opettaa juomaan pullosta. Otat tytön makuuasentoon syliin napakasti mutta älä purista. Toisella kädellä pidät kiinni tytön kädestä (se joka vauvan niskan alla). Toisella kädellä pullosta niin et kyynärpää pitää jalat paikalla ja sit tutti suuhun. Jos sekään ei onnistu laita lempparisosetta ttutin päälle. Kannattaa ensin sekoittaa korvike äidinmaitoon niin et joka päivä lisää 10ml korviketta. Vauvalle pitää antaa aikaa tottua makuun. Tuosta otteesta vauvan on miltein mahdoton rimpuilla pois ja kyllä ainakin meillä tutti löysi tiensä suuhun.

Tässä on juuri tämä ongelma kun täysimettää sinne 6kk kun jää liian vähän aikaa harjoitella korviketta ennen töihin lähtöä.

Meillä on onneksi poika osannut syödä pullosata, rinnasat rintakumilla ja ilman, juo nokkamukista vattä ja maitoa ja ikää pojalla 8kk. Kun lopetin yösyötöt pojan olessa 5kk annoin yöllä vettä ensin tuttipullosta ja kun ei enää niin vaatinut annoin tarvittaessa nokkamukista yöllä vettä.
Oppi hyvin juomaan mukista, joten nyt kun aloin antaa maitoa ei ollut mitään ongelmaa. Kahdesti päivässä saa maidon mukista ja 2-3 kertaa tissitellään vielä.
Taikamukista annan vettä ja tavallisesta maitoa, poika osaa myös itse juoda mukista.

Meillä soseetkin aloitettiin 3kk iässä ja vaikka imetin niin joskus isi juotti korviketta pullosta kun itse olin asioilla. Poika oli jo tottunut korvikkeen makuun joten meillä ei tuottanut ongelmia. Poika muutenkin halukas kokeilemaan kaikkea uutta ja jännää...
Nyt kun olen tuossa jossain vaiheessa lopettamassa imetystä kokonaan ei meillä pulloa oteta käyttöön ollenkaan vaan mukista juodaan.

Kyllä tyttö osaa juoda pullosta, nokkamukista, taikamukista, tavallisesta mukista esim. vettä. Jos tuttipullosta yritän maitoa antaa, niin on tutti suussa suu auki tai puree tuttia, ei edes yritä imeä. Nokkamukista hörppää ja jos on maitoa, niin puhaltaa ulos. Jos pullossa/mukissa on vettä, niin imee ilman houkutteluja.
Olen päivittäin maistattanut ja tyrkyttänyt soijatuttelia kohta 4kk ajan. Ei voi enää olla kysymys siitä, etteikö olisi tottunut makuun. Ei vaan tykkää siitä. Uskon ja toivon että tilanne muuttuu sitten kun imetys päättyy. Imetän kyllä niin pitkälle kuin voin.

Oletko kokeillut jotain muuta korviketta kuin tuota soijatuttelia. Eikö niitä ole muitakin maitoallergisille tarkoitettuja ja ovatko ehkä sitten eri makuisia? En tiedä, mutta olisiko mahdollista kokeilla.

Täällä on ihan sama tilanne kuin hn:llä. Syyskuussa meinasin mennä töihin osittain,mutta soijatutteli ei maistu. Tänään kokeilin neuvolan kehoituksesta Valion Ananas-porkkanamehua,jossa on kalsiumia yhtä paljon kuin maidossa(gefilus) ,lisäsin vähän vettä ja poika joi sitä vähän. Aattelin antaa sitä mieluummin kuin kalkkitablettivettä,kun tuossa on energiaakin.Toivottavasti rupeaa juomaan tuota enemmänkin.

mä tässä teidän viéstejä luettuani ja muutenkin miehen kanssa asiaa tuumailtua ni ajateltiin vähän ottaa aikalisää tuon maidon opettelun suhteen, kun nyt edes vettä menee vähän. Maitotuotteista meillä muutoin kyllä tulee päiväannos täyteen kun puurotkin keitän korvikkeeseen.
Tuttipullolle en väkisin halua enää tässävaiheessa opettaa kun ei olla opittu sitä tähänkään saakka. Täytyy kattoa kui noi maitotuotteen muuten alkaa sopimaan ja koittaa sitten sitä lehmänmaitoa jotta olisko maulla vaikutusta.

Onhan täällä joku muukin, joka yrittää opettaa juomaan soijatuttelia ;) No, täytyy kokeilla kans tuota gefilus-mehua. Olen nyt antanut ohjeiden mukaan kalkkijauhetta ½ pussia (maidon menekki 500-700ml/päivässä, tää on ihan hatusta otettu arvio vaan kun mistä tuosta tissimaidon määrästä tietää) sekoittaen sen aamupuuroon.
Mutta lääkäri sanoi, ettei kannata stressata. Jos ei juo korviketta, niin kalkinsaanti pitää tavalla tai toisella vaan turvata. Ei siinä sen kummempaa ihmettä tai stressattavaa oo. Pitää uskoa siihen.

Tuo asento on hyvä ""syöttöasento"" mutta vain pienille vauvoille.

Itse olen huomannut että jo hiemankin vanhemmat vauvat ei suostu tuossa asennossa olemaan, eikä syömäänkään.

Meillä on juotu pullosta yleensä selällään kohoasennossa joko isoa tyynyä vasten tai sitterissä.

meidän vauva ei osaa imeä tuttipullosta, se voi olla kummallista ajatella semmoisten ihmisten joille se on itsestään selvää, mutta meillä se ei siis toimi (tuohon syöttöasentoneuvoihin liittyen siis). Kyllähän tyttö tuttipullon suuhun ottaa mutta vain järsii, ei oo koskaan imassu ja on koitettu myös lypsetyllä äidinmaidolla erinäisiä kertoja.

En siis halua mitenkään kritisoida ja on varmasti vauvoja ketkä eivät suostu imemään. Mutta tuntuu hullulta kun meidän vauva imi heti pullosta kun antoi suuhun.

Oletko kokeleillut siten että vauvalla on nälkä. Ja toinen että esim. Ainun pulloissa on mielestäni niin isot ""reijät"" että maitoa valuu pullosta vauvan suuhun jonkun verrankin ihan imemättä.

Luulisin että noiden Ainun pullojen kanssa vauva alkaisi vaistomaisesti nielemään suuhun tulevan maidon ja samalla ehkä imaisikin.

Meillä vähän sama ongelma. Vauva on pian 9 kk vanha. Saa tissiä enää 4 krt päivässä ja niidenkin kertojen kanssa saa tapella. Ilmeisesti on halukas luopumaan tissistä.
Ilta ja aamutissi menee hyvin. Pelkään, että ei saa maitoa riittävästi. Puuron keitän veteen, mutta sekoitan joukkoon tuttelia. Sitä menee vuorokaudessa n. 2 dl.
Tuttipulloon en halua enää tässä vaiheessa opettaa. Nokkamukista ei oikein osaa juoda. Kerran meni oikein hyvin (tupperin nokkamuki). Taisi olla kova jano. Mutta uskallanko luottaa, että saa maitoa riittävästi? Parhaiten menee lusikalla, mutta on aikavievää touhua.
Kaipa hän sitten ajan kanssa oppii?

On koitettu kaikenmaailman tuttipäät ja pullot, luonnonkumiset, on venttiiliä, silikonia, isoa riekää, pientäreikää, on koliikkipulloa ja mitä vielä. Ei ime. Ei huoli myöskään tuttia niitäkin on arsenaali kaapissa. SIIS KAIKKI VAUVAT EI IME TUTTIPULLOSTA!

Niin ei meiän poikakaan ime tuttipullosta muuten kuin vaihtamalla siihen sellasen silikoninokan jossa 3 pientä reikää. Meni viikko opetellessa siitä juomaan. Eikä siitäkään mee kuin vesi ja nyt on vähän maistellut tuota gefilusmehua.Enkä enää edes yritä opettaa tavan tuttipulloon.

Saahan ne piruvie lampaatkin imemään pullosta. Ja tuo asento minkä ""niin"" neuvoi käy kyllä isollekin vauvalle. Minä sain juomaan niin et laitoin juuri tuohon asentoon ja puristin sitä maitoa suuhun, sitähän tulee niin suihkuttamalla. Sitten laitoin vielä Mango-banaani sosetta tutin päälle ja kyllä imi.

joo mäkin ostin tänään noita pehmeitä nokkia, joten nähtäväksi jää käykö siitä. Taitaapi olla korvikkeen maussa se ongelma että meillä ei tykätä. Auttaskohan jos aluksi laimentas vähän vedellä???? Itellä ei äm:ää enää tule kyllä lypsettäväksi asti tai en siihen hommaan enää jaksa ruveta kun tuo maidontulo sais päinvastoin alkaa hiipumaan.

Yhteistyössä