Miten opettaa lapsi pukemaan itse????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...

Vieras
Meillä lapsi 2v 8kk ei osaa pukea itse. Yritän kannustaa häntä, mutta aina pyytää äitiä apuun. Miten opettaa/kannustaa lasta? Hänellä ei ikinä ole ollut sellaista vahvaa "minä itse" -vaihetta pukeutumisen suhteen.

Meillä lapsi 2v10kk ja myös haluton pukemaan itse. Hänellekään ei ole tullut voimakasta "minä itse"-vaihetta pukemisessa, kaikessa muussa kylläkin. Tai välillä kyllä kieltää auttamasta, mutta kun ei heti mene vaatteet oikein päälle, turhautuu ja huutaa apuun. Riisua kyllä osaa helposti riisuttavat vaatteet. Meni nyt uuteen kerhoon ja siellä tädit ihmettelivät kun ei halunnut itse pukea uloslähdettäessä, ei myöskään antanut tätien pukea, joten istui sitten sisällä muiden leikkiessä pihalla. Toisessa kerhossa autetaan vaatteet päälle vielä tämän ikäisillä.

Lopettaa vaan sen palvelun, kyllä se siitä sitten. Esim. tilanteissa, joissa ei ole kiire, rohkaisee sanoilla lasta pukemaan, muttei auta muuten. Vaaterata voi innostaa lasta pukemaan. Sukat ovat kenties se vaikein, mutta jos edes muut menisivät itse.

Antamalla pukea itse. Itse olen tehnyt sen virheen, että puen aina. Esikoinen oli alle 1v asti hoidossa, joten siellä puki jo tosi pienestä asti itse. Mutta keskimmäinen poika nyt 4,5v ja vielä tulee puettua ja riisuttua "ihan vahingossa" vaikka itsekin osaisi - haluja ei vain kunnolla ole. Tyttö täyttää viikon päästä 3v ja hän on pukenut niin kauan kuin vain muistan, omasta tahdostaan. Lapset on NIIN erilaisia, onneksi :heart: Tämä samainen tyttö on käynyt jo ainakin puoli vuotta itekseen vessassa, kaataa vain potasta pissat pönttöön ja vetää vessan sekä pyyhkii itse. Olen koittanut sanoa, että huutelisi pyyhkimään jos kakka on tullut.. :D

Yhteistyössä