Miten opettaa 3,5v yökuivaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten??

Vieras
3,5v tyttömme on ollut päiväkuiva noin vuoden verran mutta yöllä on käytetty vaippaa. Vaippa on useimmiten märkä aamulla, joskus harvoin kuiva.
Viimeyönä kokeiltiin miten ilman vaippaa sujuisi. Tyttö heräsi (kuten joka yö) noin kahden aikaan ja tuli viereen nukkumaan. Vein hänet vessaan että olis käynyt pissalla, hän huusi ja raivosi ettei ole pissahätä. Päivälläkään häntä ei saa kokeilemaan pissaamista varmuudenvuoksi vaan menee itse kun on oikeasti hätä. No, ei siis tullut pissaa yöllä pönttöön kun en viittinyt huudattaa niin että olis kaikki heränneet. Viiden aikaan heräsin ja huomasin että tyttö on pissannut housuun ja nukkui tyytyväisenä silti.

Miten siis jatkan? Yritänkö vielä yöllä pissattaa ja annan olla ilman vaippaa vai laitetaanko vaipat takaisin? Tyttö itse haluaisi olla ilman vaippaa mutta ihmettelen miten ei herää edes siihen kun sänky kastuu.

Ei pitäisi ainakaan herättää yöllä pissalle. Tuo yökuivuus vaatii lapselta tietyn kehitysasteen, eikä sitä voi opettaa. Selvästikään lapsesi ei ole vielä valmis, joten älä stressaa asialla itseäsi äläkä varsinkaan lasta! Kerrot vain rauhassa, että monet isommatkin käyttävät yövaippaa, ei ole mitään hätää asiassa! Jätät yövaipan pois sitten kun se on toistuvasti aamulla kuiva.

Ai erikoista? Mun isommat lapset on olleet täysin kuivia alle 3v. eikä yhdelläkään ystäväni tai sukulaiseni lapsella ole ollut yöllä vaippaa 3,5 vuotiaana. Niinpä olen kuvitellut että suurin osa lapsista oppii juuri alle 3v kuivaksi....

Niin ja siis tyttö herää yöllä jokatapauksessa,kun tulee viereen joten olen ajatellut että ehkä herää silloin pissahätään vaikkei sitä varmaan itse hoksaakaan jos pissahätä vielä sen verran pieni. Siksi ajattelin käyttää vessassa.

[QUOTE="Venla";30048058]Voi luoja, mun mielestä olisi suorastaan erikoista, että 3,5v olisi täysin YÖkuiva...[/QUOTE]
Meidän lapset on olleet, he ovat jättäneet yövaipatkin pois melkein samantien kun ovat jättäneet päivävaipatkin, kolmen vuoden kieppeissä. Eli tuon päiväkuivuuden kanssa ei niin kehutttavaa ole ollut, tosin minä olen luokitelllut oikeasti päiväkuivaksi vasta silloin, kun niitä vahinkoja on tullut tosi harvoin eli kerran kolmessa kuukaudessa. Minä en luokittele lasta päiväkuivaksi, jos niitä vahinkoja tulee päivittäin.

Mutta yökuivaksi ei voi opettaa, se on hormonaalista. Yökastelu on ihan normaalia viisivuotiaaksi saakka. Jos joutuu yöllä herättämään pissalle, niin silloin lapsi ei yksinkertaisesti ole vielä kypsä.

Osalle lapsista kehittyy ihan normaalisti fysiologinen kyky olla yökuiva siinä 5 ikävuoden tienoilla. Sen jälkeen on syytä alkaa tutkia onko asialle jotain fysiologista estettä.

Lapsesi on aivan normaali, älä tee asiasta ongelmaa sinäkään!

No kyllä meilläkin on kaikki olleet kuivia alle 3v. Mutta tottahan se on että jokainen oppii eri aikaan. Mä kuitenkin nostaisin tyttön pissalle pari kertaa yössä vastusteluista huolimatta. Ja tietty ilta tartttis saada menemään pienellä juomisella. Auttaisko joku palkinnon lupaaminen siihen pissalle suostumiseen?

Jokainen lapsi on erilainen ja kypsyy siis eri tahtiin. Älä siis lähde vertailemaan omia lapsiasi keskenään tai yleistyksien mukaan menemään tässä asiassa, sillä se ei auta tilannetta. Anna lapsesi kasvaa omaan tahtiinsa äläkä tee tästä asiasta numeroa. Yökuiva on sitten aikanaan.

Mä en koskaan herättänyt/oma-aloitteisesti vienyt pissalle yöllä. Poika oli varmaan yli neljä kun vielä käytti vaippaa yöllä. Se oli kyllä yleensä kuiva ja välillä poika itse heräsi pissahätään,mutta annoin vaipan olla kun lapsi sitä ihan mielellään piti. Vaippa jätettiin pois vasta kun yöllinen pissa oli harvinaisuus.

Vois olla tuo palkitseminen ehkä hyväkin konsti. Tyttö on todella jääräpäinen, nostaa hirmu metelin kaikesta mitä vastoin hänen tahtoaan tehdään. Monet mulkoilut ollaan saatu kaupassakin osaksemme kun ei olla hänen tahtoon taivuttu. Meni nyt ohi aiheen mutta siis on todella voimakastahtoinen lapsi.

Mun mielestä lapsi ei ole päiväkuiva, jos vahinkoja sattuu päivittäin ja lasta joutuu muistuttelemaan pitkin päivää vessakäynneistä. Silloin kuivuus on vielä aika pitkälti kiinni vanhemman aktiivisuudesta. Samoin yökuiva ei ole vielä lapsi, jota herätellään yöllä vessaan pissalle. Sitten kun lapsi nukkuu läpi yön pissaamatta tai herää ITSE käymään vessassa, lapsen voi sanoa olevan yökuiva. Ja tosiaan yökuivuutta ei voi opetella tai harjoitella mitenkään, vaan kyse on hormonitoiminnan kypsymisestä. Googlatkaa vaikka vasopressiini ja antidiureettinen hormoni. Kyllä minullakin tuttavapiirissä on paljon näitä aikaisin "päivä- ja yökuivaksi" oppineita, mutta kun tarkemmin seuraa vanhempien ja lasten toimintaa tai juttelee asiasta, selviääkin että vahinkoja sattuu ja aikuinen joutuu muistuttelemaan. Yksi sukulaispoikakin on vanhempiensa mielestä oppinut jo 2,5-vuotiaana täysin kuivaksi, mutta ihmettelen kovasti miksi vieläkin 5-vuotiaana välillä pissaa housuunsa meillä kyläillessään...

...mä en lähtis yöllä pissattamaan erikseen, yö on nukkumista varten ja pienen lapsen aivojen kehitykselle erittäin tärkeää aikaa. Hän oppii kun oppii. Palkitseminen kuuluu - jos niin haluaa - ennemminkin päiväkuivaksi opettelun vaiheeseen.

Maltti on valttia :).

Niin no meillä on kyllä olleet muut alle,3v täysin kuivia, ei ole muistuteltu eikä ole pissanneet housuun päivisin ikinä, yölläkin ehkä 5kertaa vaipan poisjättämisen jälkeen. Myös nyt tämä 3,5v ei ole päivällä housuun pissannut melkein vuoteen, itse menee pissalle. Joskus olen yrittänyt käskeä varmistuspissalle,kun ollaan lähdössä johonkin mutta silloin vetää raivarit jos koittaa käskeä.

Vasta 5v ikäisenä yökastelun katsotaan olevan ongelma, siihen asti täysin normaalia.

JOs yhtään 'lohduttaa' niin meillä on 13v yökastelija. Mitkään vaipat yms ei riitä pitämään kuivana. Poika kärsii vaivastaan PALJON. Murrosiän alkamista odotellaan kuin kuuta nousevaa, silloin pitäis kastelun vimeistään loppua, kun hormoonitoiminta muuttuu.

meillä ovat oppineet päiväkuiviksi 2v 4kk, 2v2kk, 3v ja 2v6kk, MUTTA yökuiviksi 6v,14v,4v ja 6v (satunnaisia vahinkoja käy edelleen,nyt 7v).
Melkein voisi päätellä, että alttius olisi pernnöllistä, mutta tosiaan päiväkuivaksi oppimisen kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä

ap, on ihan eri asia onko lapsi yö- vai päiväkuiva. Ne ovat hormonaalisessa mielessä aivan eri asioista. Et voi vetää yhtäläisyysmerkkejä niiden välille, suosittelen, että otat asioista selvää.

Yökuiva lapsi on silloin, kun häntä ei tarvitse herättää yöllä pissalle, vaan hän joko herää itse, tai pystyy pidättämään aamuun asti. En ymmärrä miksi sinun pitäisi ottaa lapselta yövaippa pois ja häiritä yöunta, kun kerran vaippa on aamuisin useimmiten märkä? Lapsi ei ole vielä valmis yökuivaksi, ja se on ihan normaalia tuon ikäiselle. Kerro tämä sukulaisille ja sitten, kun lapsen vaippa on vaikka kuukauden kuiva joka aamu, voit ottaa sen pois ja kokeilla miten menee. Tai kun lapsi alkaa itse heräillä säännöllisesti pissalle.

Minulla on myös 3,5 -vuotias, jolle ei ole käynyt yhtään vahinkoa ainakaan vuoteen päiväsaikaan. Yövaippa on vielä käytössä, koska vaippa saattaa olla kuiva parikin viikkoa putkeen, mutta sitten tulee taas useampi yö kun vaippa on aamulla märkä. En keksi yhtään syytä miksi minun pitäisi alkaa hoputtaa tai opettaa häntä yökuivaksi, kun on tosiaan fysiologinen tosiseikka että yöllinen pidätyskyky kehittyy eri tahtiin kuin päiväkuivuus.

Älkää hyvät äidit vaatiko omilta lapsilta samaa mitä naapurin lapselta tai älkää ainakaan vaatiko lapseltanne parempaa tulosta kuin naapurin lapselta...
Eräs sukulaiseni "opetti" reilun vuoden ikäisen tyttönsä "kuivaksi" ja vaippa jätettiin pois.
Nyt tytön ollessa vajaa kolme, joka helkkarin kyläily reissulla tai juhlissa rankutetaan viiden minuutin välein sitä samaa että pissittääkö pissittääkö. Sitä on oikeesti tosi raivostuttava kuunnella. Ja säälittää lapsen kannalta se kun vahinkoja sattuu ja ne myös ääneen koko porukalle huudetaan tyyliin Kusit sitte taas housuun.
Omalla kolme vuotiaalla vieläkin vaippa varmuuden vuoksi kaupassa ja kylässä, ja yölläkin pidetään vaikka toisinaan kuiva onkin. Eiköhän tuo kouluun lähtöön mennessä kuivaksi opi, jos ei niin sitten haetaan apua muualta.

Voi herramunjee, miten löytyykin vielä ihmisiä jotka ei älyä, ettei yökuivuutta voi opettaa! Kyse on hormonaalisesta kypsymisestä. Yövaippa otetaan pois sitten kun on ollut muutaman viikon kuiva, silloin lapsi on hormonaalisesti valmis pidättämään pissaa koko yön. Yöllä EI herätetä lasta pissalle, vaan lapsen annetaan nukkua.

Päiväkuivaksi voi opettaa, yökuivaksi ei. Mikään palkitseminen tms. ei auta. Ei myöskään yöllä herättäminen, nesteettä pitäminen illalla, vaipan poisjättäminen tms. Näin saadaan vain stressattua ja syyllistettyä lasta (täysin turhaan, kun vaaditaan taitoa jota hänellä ei ole). Yökuivaksi kypsytään hormonaalisen prosessin kautta. Tästä syystä yökastelusta puhutaan vasta jos 5-vuotias kastelee öisin. Olet siis ihan liian ajoissa liikenteessä, js ajattelet 3½ -vuotiaan olevan yökastelija. -vuotisneuvolan jälkeen voidaan aloittaa kasteluhälytinhoito ja jos siitä ei ole apua, oidaan lisätä siihen lääkehoito. Yökastelijat ovat yleensä poikkeuksellisen sikeitä nukkujia, jotka eivät turhia heräile. Joten kannattaa olla tyytyväinen lapsesi hyvistä unenlahjoista.

Sukulaisia voi rauhoitella vaikka täältä löytyvällä tiedolla:

http://www.yokastelu.net/data/yokastelijan_opas_lr.pdf

[QUOTE="terkka";30048528]Päiväkuivaksi voi opettaa, yökuivaksi ei. Mikään palkitseminen tms. ei auta. Ei myöskään yöllä herättäminen, nesteettä pitäminen illalla, vaipan poisjättäminen tms. Näin saadaan vain stressattua ja syyllistettyä lasta (täysin turhaan, kun vaaditaan taitoa jota hänellä ei ole). Yökuivaksi kypsytään hormonaalisen prosessin kautta. Tästä syystä yökastelusta puhutaan vasta jos 5-vuotias kastelee öisin. Olet siis ihan liian ajoissa liikenteessä, js ajattelet 3½ -vuotiaan olevan yökastelija. -vuotisneuvolan jälkeen voidaan aloittaa kasteluhälytinhoito ja jos siitä ei ole apua, oidaan lisätä siihen lääkehoito. Yökastelijat ovat yleensä poikkeuksellisen sikeitä nukkujia, jotka eivät turhia heräile. Joten kannattaa olla tyytyväinen lapsesi hyvistä unenlahjoista.

Sukulaisia voi rauhoitella vaikka täältä löytyvällä tiedolla:

http://www.yokastelu.net/data/yokastelijan_opas_lr.pdf[/QUOTE]

>Siis 5 -vuotisneuvolan :)

Olen iteskin täällä avautunut meidän yökasteliasta. Poika on jo 5 eikä vieläkään voi luopua vaipasta. Välillä on montakin kuivaa yötä mutta sitten tulee taas vaihe että on litimärkä. Ja tämä vaikka herää pissalle.

Me olemme päätyneet siihen että pidetään vaippa ja ollaan iloisia jos se on aamulla kuiva, märkä laitetaan nopeasti roskiin ja unohdetaan se :) suihkuun pitää toki mennä märkinä aamuina. Ei näille vaan mitään voi.

Yhteistyössä