MITEN OPETITTE LAPSENNE SYÖMÄÄN ITSE????????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hulluksi tulee From Kotka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
se niin vaihtelee kuka oppiin milloinkin. Tyttö oppi ite syömään tasan 1v:na siististi ja nätisti riehumatta ja sotkematta. Sitä ennen syötin niin, et toinen lusikka oli sillä harkkaluskona. 1v lähtien alkoi syömään itse.

Lusikka käteen siinä vaiheessa kun kiinteät aloittelee. Alkuun tietenkään ei itse syö, mutta ei roiku syöttäjänkään lusikassa ja vähitellen se lusikka löytää tiensä suuhun.

puolivuotiaasta (tai heti kun istuu) mukaan ruokapöytään, ja maistelemaan ja katsomaan mallia kun muut syövät. heti kun lusikka kiinnostaa (8kk?) lusikka käteen ja vaikka tulis millanen sotku, anna syödä myös itse. sormiruokaa myös, jotta hienomotoriikka ja koordinaatio paranee. ja vaikka on jo reilun vuoden, voit näin tehdä edelleen. oma esimerkki on paras. lapsi ruokailee muun perheen kanssa, ei erikseen ja syö samaa ruokaa. kylle se siitä.

Meillä lapsi alkoi syödä itse n. 1v tai ehkä 11kk. Ensin annoin lapsen syödä itse perunaruokaa. Nyt lapsi on 1,5v ja syö itse kaikki ruuat myös puurot ja jugurtit. Joskus tietysti täytyy vähän syöttää.

Ei mitenkään. Se vaan eräällä syöntikerralla nappas mun kädestä lusikan ja rupes pisteleen. Oli juuri täyttänyt 1v. Eikä sen jälkeen ole saanut (eikä kyllä tarvinnutkaan) auttaa syömisessä.

Tosin varmasti meidän vanhempien ja isomman sisaruksen esimerkki auttoi.

Nuorimmaista ei tarvinnut opettaa, kiinnostui itse ennen kuin täytti 1v. Ja kun on tarpeeksi nälkä syö yksin lautasen tyhjäksi... Isompien esimerkki kyllä vaikuttaa. Esikoinen aikoinaan oli hitaampi kokeilemaan mutta kyllä jo 1 vuotiaana osan ruuasta söi itse.

Noin kymmenkuisena kieltäytyi täysin syömästä, jos yritti syöttää. Joten siitähän rääpi ruoan suuhunsa sormin ja lusikalla. Ja oikeastaan kaikkialle muuallekin. Nyt on treenattu jo monta kuukautta ja sotku on vähentynyt, mutta silti menee syöttötuolin ympärys ja vaatteet pesuun monta kertaa päivässä. Kyllä se siitä.

Meillä nyt kuopus hiukan reilu vuoden ja lusikka sillä on kädessä kun syödään. Mutta joka kymmenes lusikallinen löytää tiensä suuhun, muuta jonnekin muualle. Ja lattia kiiltää kun saa jokaisen ruokailun jälkeen pyyhkiä!!

Katotaan koska se tajuaa oikeasti sen lusikan tarkoituksen!!

Meillä poika 1v.3kk. Oma lusikka lyötiin käteen oikeastaan jo siinä vaiheessa kun poika ylipäätensä alkoi istumaan pöydässä muun perheen kanssa. Olisiko ollut 7-8kk. Nyt poika pitää lusikkaa toisessa kädessä ja syö toisen käden sormilla! :xmas: Hitaasti menee ja lopulta äiti auttaa. Sotku on yleensä päätähuimaava... Mutta mitäpä noista. Pääasia että ruoka maistuu ja kehitystä tapahtuu! Viime aikoina on selkeästi ollut enemmän yritystä saada sitä ruokaa siihen lusikkaan! Esikoinen söi kyllä jo aika hyvin itse tuossa vaiheessa, mutta eiköhän tämäkin opi kun antaa vain aikaa.

Päiväkoti teki sen puolestamme :D . Olimme siihen asti yrittäneet saada tyttöä syömään itse vaikka millaisin konstein, mutta ei siitä mitään tullut. Kun meni 1,5-vuotiaana päiväkotiin, kesti viikon ja tyttö söi itse. Hänen piti siis vissiin saada se kimmoke muilta lapsilta.

Annoin puoli vuotiaalle lusikan kouraan ja itse syötin mukana. Tulihan siitä vähän sotkua mutta oppi syömään ja nyt on jo syönyt pitkään itse ( on nyt 4-vuotias )

Aika, harjoittelu ja pitkä pinna (vanhemmalta) ovat avainsanoja lapsen syömään opetteluun :D
Laitat vaikka sanomalehteä syöttötuolin alle ja lapsi syökööt vaikka vaatteitta.
Yksivuotiaallehan voi jo antaa melkein mitä vaan ruokaa, teet vaikka sellaista, mikä ei niin hirveästi sotke jos hirvittää.

Hermojaan ei kannata moisen takia menettää, päinvastoin, annat lapsen tunnustella, napsia sormin tai työntää naama lautaselle, hän oppii ihan varmasti, kun saa vain aikaa! Syökää kiireettä, ohjelmanumero sekin on päivään.

Meillä muuten kuopus, 8kk, syö puuron useimmiten käsin/lusikalla, kun en viitsinyt väkisinkään syöttää. Niin se ilmeisesti maistuu paremmalta, mikä minä olen estämään kehitystä... :D

Sillon kun alkoi kotiruokaa syömään eli n. 10kk, annettiin lusikka käteen ja toisella lusikalla syötimme. Olihan se alkuun tosi sottasta touhua ja vain muutama lusikallinen meni suuhun, muut minne sattu :D

Vuoden iässä alkoi itse syömään, ei tarvinnut mitään apua enää. Pääsee itse paljon helpommalla :) Kohta edessä toisen lapsenkin harjoittelu.
Yllätyin kun niin nopeasti oppi ominavuin syömään, esikoinen oli kyseessä.

Meillä ei kummatkaa ole mitään hirmu aikaisia oppijoita tuon itse syönnin suhteen. Sormin on kyllä mennyt vaikka mitä alas, lusikan kanssa on mennytkin vähän pidempi aika. Nyt kuopus (1v3kk) syö osan ruokaa sormin, osan itse lusikalla, ja osan saa vielä syöttää.

Yhteistyössä