Miten opetetaan lapsi pyyhkimään pylly kakalla käymisen jälkeen?

  • Viestiketjun aloittaja mimmin mamma
  • Ensimmäinen viesti
mimmin mamma
Olen yrittänyt opettaa tuota melkein 5-vuotiasta tyttöä jo puolisen vuotta pyyhkimään itse pyllynsä kakkaamisen jälkeen, mutta aina sanoo ettei osaa ja kun minä näytän miten se tehdään niin ei auta, itkien jopa valittaa ettei osaa. Ja jos joskus pyyhii itse, niin tuloksena on raita alushousuissa.

Onko kellään antaa mitään yksinkertaista ja helppoa keinoa opettaa lapselle pyllyn pyyhkiminen?
 
Saraldo
En mä tekniikkaa oikein osaisi neuvoa, mutta korosta sitä, että sitä kakkaa ei pidä pelätä. Joskus lapsi ei uskalla pyyhkiä itse, kun pelkää, että jos sitä kakkaa tuleekin näpeille. Ja varmasti joskus tuleekin, mutta sitä varten on vesi ja saippua.
 
mimmin mamma
Olen näyttänyt tekniikan, jolla pylly saadaan puhtaaksi ja silti sanoo, ettei osaa. Ehkei halua edes yrittää tai jos yrittää, niin ei vaan silti hahmota missä se oikea paikka on. Saattaa osasyynä olla sekin, että ottaa liian vähän paperia ja sitten pyyhkäisee vain kerran = osa sormissa ja osa jää pyllyyn. Ja olen kyllä opettanut pyyhkimään useammalla paperinpalasella ja niin kauan kuin kakkaa irtoaa.

Lisänä vielä se, ettei tuo lapsi edes aina pese käsiään... yöks. Ei vaikka kuinka olen siitä hänelle muistuttanut. Liian kiire vissiin.
 
"moido"
No meillä olen kerran onnistunut 5-vuotiasta kannustamaan näin: Rauhallinen tilanne, ja lupasin pyyhkiä pyllyn. Sitten kun menin pyyhkimään niin sanoin että "hei, mä voin tietenkin pyyhkiä, mutta tuli vaan mieleen että kuinkas sä taas pyyhitkään tarhassa? Otatko sä itse paperin? Voisitko näyttää?" "Ai sä otat 3 paperia!" (erittäin kiinnostuneella äänellä) "Äitikin ottaa yleensä 3. Ai sä taita ne tollain! Ahaa! Ootko itse keksinyt, onpas nokkelaa!" "Onko se 3 just sopiva? Riittääkö se?" (Lapsi innokkaasti näyttää, kuinka 3 paperipalaa riittää) "Ai tarkistatko sinäkin että jäikö paperiin kakkaa? Äitikin tarkistaa." "Tykkäätkö kuviopaperista? Onks toi tarpeeksi pehmeää?" Eli keskustelin rennostii ja kiinnostuneena niin oho lapsi pyyhki itse kun sai näyttää äidille tärkeenä omat tapansa.

Tää oli nyt vaan yks juttu joka tuli mieleen :)
 
..
Meillä on jossain vaiheessa opettelua auttanut, että varalla on pöydällä vauvojen puhdistuspyyhkeitä paketti. Eli jos jää paperiin kakkaa ja tuntuu ettei saa sillä puhtaaksi, niin kosteuspyyhkeellä on helpompi varsinkin jos on vähän löysää kakkaa. Tosin sitä kosteuspyyhettä pitää sitten muistuttaa heittämään roskikseen, ettei heitä pyttyyn..
 
mimmin mamma
Minkä ikäsiä ootte opettanu pyyhkimään ite oman kakkansa?
No me aloitettiin kun tyttö oli täyttänyt 4 vuotta.


Kavereilta oon kuullut, että osa on vaan kylmästi sanonu 3-vuotiaallekin, että pyyhipäs itse eikä ole auttaneet (tuloksena isot kasat kakkaisia alushousuja) ja osa pyyhkii vielä eskari-ikäisenkin lapsen pyllyt eivätkä ole edes harjoitelleet vielä.
 
vierailija
No meillä olen kerran onnistunut 5-vuotiasta kannustamaan näin: Rauhallinen tilanne, ja lupasin pyyhkiä pyllyn. Sitten kun menin pyyhkimään niin sanoin että "hei, mä voin tietenkin pyyhkiä, mutta tuli vaan mieleen että kuinkas sä taas pyyhitkään tarhassa? Otatko sä itse paperin? Voisitko näyttää?" "Ai sä otat 3 paperia!" (erittäin kiinnostuneella äänellä) "Äitikin ottaa yleensä 3. Ai sä taita ne tollain! Ahaa! Ootko itse keksinyt, onpas nokkelaa!" "Onko se 3 just sopiva? Riittääkö se?" (Lapsi innokkaasti näyttää, kuinka 3 paperipalaa riittää) "Ai tarkistatko sinäkin että jäikö paperiin kakkaa? Äitikin tarkistaa." "Tykkäätkö kuviopaperista? Onks toi tarpeeksi pehmeää?" Eli keskustelin rennostii ja kiinnostuneena niin oho lapsi pyyhki itse kun sai näyttää äidille tärkeenä omat tapansa.

Tää oli nyt vaan yks juttu joka tuli mieleen
meillä lapsi oppi silleen että minä näytin tenikkan sitten olin vieressä sitten kun kakka oli pöntössä mää pyyhin sen pyllyn ja sitten yksi päivä kävi sillen lapsi tuli sanoon että sillä on kakka hätä menin vessaa ja jätin lapsen ja käyvin ala kerassa lapsi pyyki jo itse ja ei ollut kakkaa jäänyt peppuun
 

Yhteistyössä