Miten ootte lajitelleet kodin paperit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apuva"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apuva"

Vieras
Onko kaikelle oma kansio tms. kun tuntuu ettei nuo mitenkään mahdu yhteen kansioon.
Tuleeko niitä kansioita sitten hirveä rivi?

Meillä ainakin
- lainapaperit ja muut pankkiasiat (tiliotteet onneksi sähköisinä)
- miehen työpaperit (hoitaa tosin itse)
- vakuutukset
- laskut
- palkkanauhat ja työsopparit, työtodistukset
- veropaperit, todistukset ja verokortit
- takuukuitit
- reseptit
- koulupaperit, todistukset jne.
- oon ehkä perustamassa toiminimeä palkkatyön ohelle, siitäkin sitten tulee ihan oma läjänsä paperia
- kodin huollot sun muut
- taloyhtiön asiat (jo vuosia oon ollu hallituksessa)

Miten nuo sais järkevästi lajiteltua? Tuntuu että aina on hukassa just se mitä etsii, kaikki muu löytyy kyllä heti.
Nyt ne on muutamissa kansioissa kyllä, mutta jotenkin sekaisin ja sitten on aina se läjä uusimpia, joita en oo lajitellut vielä.

Ideoita?

No, eihän ne auta kuin mapittaa. Meillä on kaikilla perheenjäsenillä omat mapit välilehdillä, joihin laitetaan henk.koht. paperit, esim. tiliotteet, reseptit, veropaperit, koulujutut... ja sitten yhteisille asioille yksi mappi, jossa lainajutut, vakuutukset jne. Ja jotkut paperithan voi skannata koneelle.

-ei ole lainaa, eikä muitakaan pankin papereita
-ei ole vakuutuspapereita, löytyvät tarvittaessa vakuutusyhtiöstä
-laskut maksamme heti niiden tultua ja sitten roskikseen. Netistä näkee tilitiedot.
-takuukuitit yhdessä muovitaskussa
-palkkanauhoja emme ole säästäneet, ei niitä ole 9 vuoteen tarvinnut
-taloyhtiön paperit säilyttää joku muu kuin me
-reseptit säilytämme apteekissa
-osakekirjat ovat pankissa

Ei siis ole kovin montaa paperia, joita meillä tarvitsee kotona säilyttää

Olen viime vuodet aktiivisesti vähentänyt paperin määrää. E-laskut ja e-posti ovat helpottaneet kummasti.

- Yhdessä kansiossa koulutodistukset ja työtodistukset
- Yhdessä tilinauhat+työsopparit
- Vakuutuspapereita en ole säästellyt aikoihin
- Taloyhtiölle yksi mappi
- Yksi mappi, johon laitan kaiken sekalaisen skeidan jota ei tulla tarvitsemaan mutta heti ei uskalla heittää poiskaan. Noin kerran vuodessa tyhjennän. En edes järjestele, kun ei niitä todella tarvitse ikinä.
- Kodin asiat yhdessä (sähkösopimus, vuokrasopimus, tärkeät puhelinnumerot, asuntoon kuuluvat hoito-ohjeet)

Mikään noista mapeista ei ole paksuinta mallia.

Pyrin paperittomaan toimistoon ja paperittomaan kotiin. E-laskut helpottavat asiaa, tosin en ole muutenkaan säästellyt jo maksettuja laskuja. Tarvittaessahan saa tositteen maksusta verkkopankista. Tiliotteitakaan ei ole postitse tullut enää moneen vuoteen. Palkkanauhoja mulla ei yrittäjänä ole. Reseptitkin ovat ilokseni nykyisin e-reseptejä.

Työtodistukeni, koulutodistukseni ja portfolioni mulla on yhdessä kansiossa, jota säilytän työhuoneen kirjahyllyssä. Kuopuksen todistukset sekä inttiin liittyvät paperit ovat omassa sinisessä pahvikotelossaan. Verokortin olen vienyt toimistolle. Mulla ei ole oikeastaan mitään verotuksessa vähennettävää, jota varten pitäisi säilyttää kuitteja, joten ei siis ole tarvetta verottajaa varten säilytellä mitään. Siis yksityishenkilönä, firman jutut on sitten toimistolla.

Vakuutuskirjat, taloyhtiön ajankohtaisest paperit (en säästä mitään esihistoriallisia papereita), takuutodistukset yms mulla on yhdessä muovikotelossa työhuoneen kirjahyllyssä. Loppujen lopuksi mulla on hyvin vähän papereita, joita tarvitsee säilyttää.

Ai miten. Ne on kaikki tungettu lipastoon. Kaikki on tallessa kyllä, mutta aina puuttuu se yksi, ratkaisevin lappu. Periaate on, että jos se ei ole, mikron päällä, se on siinä saatanan lipastossa. Jos ei löydy sieltäkään, unohda koko juttu.

Meillä on kansiossa erikseen:

Minun paperit
Lasten paperit
Remonttiin ja asuntoon liittyvät paperit
Miehen paperit
Taloyhtiön paperit

Onhan niitä kansioita aika paljon. Ja keittiön kaapissa on sellaiset lokerikot jonne säilön kaikkea sekalaista, kunnes mapitan ne aina joskus.

Muutama kansio on. Noista mainituista reseptit ja takuukuitit on jossain laatikossa (uusittavia reseptejä ei onneksi olekaan kuin pari).

Palkkanauhankin voi saada sähköisesti.

- Miehen paperit
- Minun paperit
- Lasten paperit jokaiselle parikin omaa mappia
- Talopaperit
- takuukuitit
- kodinkoneiden käyttöoppaat

Mapeissa on vielä sitten välilehdet tyyliin

- kelan paperit
- pankki
- auto
- sairaala
- palkkakuitit

Nyt pari vikaa vuotta en oo jaksanu mapittaa, eli noi kaikki on iloisesti yhdessä
samassa läjässä kaapissa, kunhan sais aikaiseksi mapittaa

Yhteistyössä