Miten onnistuisi imettämään siihen asti, että tavallinen maito käy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Heli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Heli"

Vieras
Esikoiset olivat kaksoset, ja imetin heitä "puoliksi", eli joka toisella kerralla imetys joka toisella maitoa pullosta. Imetys oli ainaista tappelua. Puolivuotiaana alkoi kiemurtelu, kun kaikki muu kiinnosti paljon maitoa enemmän ja kiinteitäkin meni ihan hyvin. Toisen kanssa imetys lopahti 7-kuisena, kun alkoi puremaan rintaa verihaavoille. Toisen kanssa onnistuin sinnittelemään vielä pari kuukautta, mutta imetys onnistui lähinnä vain puolinukuksissa.

Nyt kolmannen lapsen kanssa imetys on sujunut ihanasti. 5,5kk mentiin täysimetyksellä ja sitten kiinteiden ohessa. Reilu puolivuotiaana tuttu kiemurtelu alkoi, mutta 4-5 kertaa päivässä vauva on kuitenkin syönyt ihan kunnolla maitoa rinnasta (parhaiten puolinukuksissa, muuten pikkuhörppyjä). Ekat hampaat tulivat viikko sitten 8-kuisena, ja eiköhän ne heti isketty rintaan kiinni. Miten sen hiivatin puremisen saa loppumaan? Imetyskertoja oli tänään enää kolme, kun parina muuna kertana lapsi vaan puri mua. Pelkään että imetys taas pikkuhiljaa hiipuu. Tiedän, ettei se nyt mikään maailmanloppu ole, mutta haluaisin niin onnistua imettämään siihen asti, että voidaan siirtyä tavalliseen maitoon. Miten ihmeessä se onnistuu????

Oikeastaan siihen on vain yksi keino, imettää vain. Meidänkin neiti puri alkuun rintoja kun hampaat puhkes. Kuitenkin unohti sen temppuilun ja ei purrut enää kohta. Ei siihen tosiaan taida muuta keinoa olla kuin sinnitellä vain ja imettää. Jos kerran haluat imettää.

Minulta se onnistui toisen lapsen kohdalla. :)
Purihan sekin, mutta kiljahdin tai yritin ennakoida ja ehtiä työntää sormen lapsen suuhun ennen kuin tämä ehti puraista.

Vauva kannattaa ottaa heti pois rinnalta jos puree. Oppii sitten, että jos tissitellä haluaa, ei kannata pureskella.

Meillä vauvan kiinnostus rintamaitoa kohtaan lopahti tuossa iässä, mutta panostin yösyöttöihin. Silloin söi mukisematta unenpöpperössä. Hapanmaitotuotteita aloitin antamaan 8kk iässä ja 10kk iässä siirryttiin tavallisiin maitotuotteisiin. Tosin en antanut paljoa juoda maitoa sellaisenaan, vaan tein esim. puurot maitoon, koska se on kuulemma hellempi vatsalle alkuun.

Meillä oli kanssa puremista syksyn aikana. Yritti ilmeisesti saada maidon herumaan nopeammin (hampaitakin puhkesi samoihin aikoihin), laitoin rinnan piiloon, kun puraisi. Meni muutamassa päivässä ohi villitys. Nykyisin puree, vain jos tarjoan liian usein.

Meilläkin purtiin - ja purraan - aina kun hampaita tulee. Siinä auttaa meillä ennakointi, eli heti kun vauva alkaa lopetella imemistä ja lähinnä lupsuttelee, nappaan rinnan pois. Lisäksi torun voimakkaasti, jos ehtii puraista. Jos puree imetyksen aikana, otan rinnan pois ja jatkamme imetystä myöhemmin. Aika auttaa, mutta sinnikkyyttä se vaatii. Haavaisia rintoja kannattaa hoitaa Bepanthenilla tai Lansinohilla, ja ilmakylvyillä. Sitruunakin auttaa haavojen paranemista, vaikka kirveleekin aika lailla!

Meillä mentiin 11-kuukautiseksi saakka niin, että lapsi söi vain päiväuniaikoihin ja öisin. Lisäksi lapsi söi vain makuuasennossa. Olihan se aika raskasta välillä, kun toista sai houkutella rinnalle päiväsaikaan, etenkin ennen kiinteiden aloitusta. Olin kuitenkin päättänyt täysimettää, koska vauva kasvoi hyvin rinnalla ja se oli mielestäni kaikkein helpointa. Muutos tuli, kun lopetin yösyötöt. Tämän pointti oli, että imetys ei läheskään kaikille ole mitään ruusuilla tanssimista, mutta monista vaikeuksista selviää, kun päättää selvitä.

Mä kyllä sanoin aika napakasti "ei" vauvan purressa rintaa ja päästin hetkeksi heti otteen irti, ja tarjosin uudestaan. Aika nopeasti hoksasivat puremisen olevan ei järkevää ja suositeltavaa- toimintaa, kun tarjoilukin loppui samantein. Ja kaikilla kolmella imetin juurikin sinne asti, että tavalliseen maitoon siirtyminen oli jouhevaa...

Meidänkin kolmas yritti lopettaa imemisen 8-kuisena. Sain imetyksen jatkumaan työntämällä rintaa entistä syvemmälle lapsen suuhun, jolloin hän ei saanut kunnon puruotetta ja luovutti. Imetin sitten lopulta häntä 1v. 2kk.

Meidän kymmenkuinen yritti puremistemppuja kovastikin, eikä siinä mitkään kiellot ja tissin pois ottamiset tepsineet, kun puri aina vasta sitten kun oli jo joka tapauksessa siltä erää lopettamassa. No annas olla, olin eräänä iltana pois vauvan käytettävissä noin 8 tuntia. Arvostus palasi, ja sen jälkeen ei hampaita olla kokeiltu. Enpä tiedä miten toimisi teillä, jos vauva ei ole ikään kuin kovin kiinnostunut koko tissitelystä enää... tsemppiä, toivottavasti imetys ei teillä vielä lopu! On se niin paljon kätevämpää kuin mikään pulloilu.

Minunkin esikoinen alkoi pureskella 9-10kk iässä, ja nauroi kun kielsin... Ilmeisesti tarjosin tissiä liian usein, koska jos olin pitempään poissa, siis useamman tunnin, niin sitten kelpasi. Yöllä ja unisena ei purrut. Imetin 1v 1kk.

Meillä on enemmän sellainen ongelma miten lopettaa imetys.. :D

Mutta tuohon puremiseen meillä toimi kielto ja rinnan pois ottaminen ja uudelleen kokeilu, kielto ja sitten kokonaan piiloon laittaminen. Viikko siinä meni, että loppui pureminen tyystin.

Mä oon kiljahtanu aika kovaa kun lapsi on purassu :ashamed: Kai se on tepsiny :D Kuopus täyttää tän kuun lopussa 11kk ja vielä imetän, pikkuhiljaa alan totuttelemaan lehmänmaitoon.

Yhteistyössä