Miten on raskaus vaikuttanut migreeniinne?

Hei! Miten teillä on raskaus vaikuttanut migreeniin? Helpottanut vai pahentanut? Mulla ollu aurallista migreeniä ilman särkyä ja se on kyllä pahentunut huomattavasti. :-/ Viime viikolla tuli ihme kohtaus, jossa oli jopa vaikea puhua ja ymmärtää puhetta. Kävin magneettikuvassa eikä mitään löytynyt ja lääkäri sanoi, että oli raskauden aiheuttamaa. Aika pelottava kohtaus - pitää toivoa, ettei se enää toistu.... Tsemppiä kaikille muillekin vaivasta kärsiville!
 
1.lapsi (tyttö): ei migreenikohtauksia kertaakaan raskauden aikana

2.lapsi (poika):n. rv 20--> kuukauden aikana yli 10 kohtausta. Auraoireet tosi pahat: kädet, kasvot, suu, jalka puutuivat ja näkökentässä "häiriöitä". Puhe oli välillä sammaltavaa. Aloitettiin Propral-lääkitys joka pitikin sitten kohtaukset poissa

3-lapsi (tod.näk. tyttö): ei kohtauksia ollenkaan, nyt menossa rv 29+1

Itse olen tehnyt päätelmän että pojan raskaudessa mulla vaikutti hormonit eri lailla, koska oli poikasikiö (testosteronia enemmän??)
 
Mulla ei ole ollut yhtään kunnon migreenikohtausta, mutta ihan alkuraskaudessa oli jatkuvaa päänsärkyä ja keskiraskauden aikaan tuli muutama sellanen paha päänsärky, mitkä kesti 2-3 päivää. Nyt loppuaikana ei ole ollut mitään. Tosin tein aiemmin myös kolmivuorotyötä, liekö sekin vaikuttanut.. Normaalisti kärsin ns. kuukautismigreenistä, joka selkeästi siis hormonaalista ja auratonta, ollut estolääkityskin aikoinaan.

Eltsu rv 37+0 (niin ja poikalupaus ;) )
 
mymosa
Esikoisessa ei pahempia kohtauksia, kuopuksessa kerran niin paha, että piti lähtee ensiapuun piikille ja lepää.

Tässä raskaudessa olen kerran ollut migreenin takia tiputuksessa.

Mutta yleisesti ottaen on migreenit rauhoittuneet. Myös silloin kun en ole ollut raskaana.
 
Mulla on auraton migreeni mutta siis ihan migreeniksi neurologilla todettu. Aura-oireita koko diagnoosin aikana tasan 2:ssa kohtauksessa. Nyt raskausaikana ei ainuttakaan kohtausta mutta tavallista päänsärkyä kyllä satunnaisesti. Ja poikaa on lupailtu meille tulevaksi. Nyt viikot 21+5.
 
Mulla on ollut aurallinen migreeni 12-vuotiaasta saakka, joten on tullut tätäkin ongelmaa kärsittyä :) Nyt menossa rv9+ ja migreenikohtaukset vähentyneet, sekä lievittyneet.

Ennen raskautta mun migreenikohtaukset kesti kauan ja ainut helpottaja oli sumatriptaani. Kädet, jalat, kasvot puutui, puhe puuroutui (unohdin jopa sanoja/en pystynyt puhumaan), päätä särki, auroja vilkkui silmissä, jne...

Nyt raskauden aikana siis ollut kaksi migreenikohtausta (toinen näistä juuri eilen), jotka ovat molemmat menneet ohi levolla ja paracetamolilla - ennen raskautta ko. lääkeaine ei olisi auttanut yhtään! Nyt raskauden aikana oireetkin olleet lievemmät (ainakin tähän asti!) eli vain hetken kestävä aura-vaihe, lievää puutumista, lievää päänsärkyä, mutta muuten suht hyvässä kunnossa. Toivon todella että tää jatkuisikin näin!

Voimia kaikille migreenistä kärsiville! Ei ole kiva vaiva!
 
Mulla ollu migreeni niin kauan kuin muistan, muuttanut muotoaan vuosien myötä. Eka raskaus (poika) pahensi migreenejä, muistan kun monet kerrat vaan makasin ja oksensin. Toisesta raskaudesta (tyttö) ei muistikuvia, ei lie migreenejä juuri ollut. Nyt tulossa kolmas vkolla 11 ja oon kärsiny päänsärystä melkein koko raskauden ajan, kunnon kohtaus oksenteluineenkin jo podettu. Avuksi otin sumatriptaanin, josta ei ollut niin paljon apua kuin ennen raskautta.

Lääkkeitä tulee syötyä ihan liikaa, päivittäin on otettava parasetamolia pääkipuun. Kovempaan kipuun otan sen kanssa ibuprofeeniakin, lääkäri sanoi sen vielä tässä vaiheessa raskautta sallittua olevan. Panacodia oon aiemmin ottanut parikin tabua kovaan särkyyn, nyt yksikin pilleri tekee tosi pahan olon. Hankalaa on siis välillä : /
 

Yhteistyössä