Miten on: ison lapsen kantaminen/fyysinen estäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minnee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minnee

Vieras
Helppohan se vielä tässä vaiheessa on sanoa, kun oma lapsi on vielä pieni... Mutta. Olen sanonut miehelle parikin kertaa, että jos tilanne menee äärimmäiseksi, olen valmis nakkaamaan vaikka teini-ikäisen lapseni olalle ja kantamaan hankalassa tilanteessa (siis sellaisessa, että olisi perusteltua olettaa että hän tekisi jotain joka asettaisi hänet tai jonkun toisen vaaraan eikä puhe auttaisi). Ja mitä tulee isompaan leikki-ikäiseen, niin mielestäni on pienempi paha vain napata lapsi syliin ja estää häntä tekemästä typeryyksiä, kuin huutaa voimattomana.

Kysyn siis, että oletteko te isompien lasten vanhemmat joutuneet tekemään niin omille lapsillenne? Ei välttämättä teini-ikäisille, mutta esim. jo koululaiselle, ja missä tilanteessa? Mitä muuten olette mieltä lapsen fyysisestä estämisestä ja rajoittamisesta? (En nyt puhu tukistamisesta, repimisestä, löymisestä, luunapeista tms. vaan paikoillaan pitämisestä tai kantamisesta.)

Minä olen meidän teineille sanonut, että jos aihetta tulee, tulen hakemaan korvasta. En jaksa noita kantaa enää, mutta siis uhkaus on tehonnut, ei ole tarvinut korvasta roikottaa, hyvin kilttejä ovat.

Minä ainakin pysäytän tenavat, jos alkaa päätön juoksu sisällä esimerkiksi ja saatanpa siihen samaan jopa karjaistakin. Minä en ymmärrä sitä, että lapsi kannetaan esim vaarallisesta tilanteesta pois, jottei tarvi kieltää. Mistä ihmeestä se lapsi oppii, jos koskaan ei kielletä asiaa

[QUOTE="hmm";27947805]Minä ainakin pysäytän tenavat, jos alkaa päätön juoksu sisällä esimerkiksi ja saatanpa siihen samaan jopa karjaistakin. Minä en ymmärrä sitä, että lapsi kannetaan esim vaarallisesta tilanteesta pois, jottei tarvi kieltää. Mistä ihmeestä se lapsi oppii, jos koskaan ei kielletä asiaa[/QUOTE]

Niin, no siis tarkoitan siinä tilanteessa, ettei puhe tunnu vaan piisaavan. Kun on sanottu jo lujastikin, eikä tunnu menevän läpi. Lähinnä siksi kyselen, kun mietin, että kuinkahan se on tarpeen isompia kantaa/estää ja mitä siitä ollaan mieltä.

No, olen kyllä joutunut tuota 6-vuotiasta kantamaan pois tilanteista. Ja kyllä siinä ihan hiki päässä saa kantaa ja pidellä kun tuo 25kg+ panee täysillä vastaan... Eli ei varmaan enää kovin pitkään onnistu.

Meillä 12-v on 154cm ja painaa 43kg. Minä painan 54kg ja olen 167cm pitkä. Vielä onnistun kampeamaan hänet huoneeseensa rauhoittumaan tarvittaessa. Poika on erittäin tulinen luonne, eikä räjähtäessään enää muista seuraamuksia.

Pienempiä estän, poistan ja roudaan pois tilanteesta. Myös koululaisia.

pari viikkoa sitten 1,5-vuotias löi päänsä niin, että silmäkulmaan tuli iso ja syvä runsaasti verta vuotava haava. Vaikka olen 173 cm ja viimeisimmän raskauden jäljiltä vielä vähän tukevassa kunnossa niin oli tuossa paniikissa ja kivun vuoksi vastaan taistelevassa 11 kg taaperossa piteleminen kun yritin saada vuotoa tyrehtymään ja estää veren leviäminen koko asuntoon. Onneksi tyrehtyi nopeaan, mutta 3 tikkiä ja liimailut nukutuksessa vaati ja vuorokauden sairaalassa.

Ja tuossa tilanteessa oli pakko saada pidettyä paikoillaan ja mahdollisimman liikkumatta.. Ei ollut helppoa. Mitähän se on sitten kun lapsi kasvaa??

Kannattaa alkaa sitten harrastamaan kehonrakennusta ajoissa, jotta jaksaa kantaa. Kyllä mulla alkaa voimat loppumaan tuon 9v kanssa, joka on n. 140 cm pitkä ja painaa reilu 30 kg. Ei tuo paino niinkään, mutta mitä pidemmäksi tulee, sen vaikeampi on kantaa. Lapsen rimpuilu tuntuu vielä kertaavan voimat. Muutama vuosi ja mä en tota lasta liikuta mihinkään.

Yhteistyössä