Miten olette lopettaneet yösyötöt, vai onko vauva itse lopettanut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piku81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piku81

Aktiivinen jäsen
15.10.2007
1 655
0
36
Niin elikkä mietin tässä et josko yrittäis pikkuhiljaa luopua yösyötöistä.. Vauva on tosin 6kk mutta syö jo ihan hyvin kiinteitä 4 kertaa päivässä. Kaksi kertaa liha/kasvis sosettan. yks pilttipurkillinen ja aamu sekä iltapuuron. Iltapuuroa syö 1.5-2dl ja perään vielä x määrän maitoa. Söi ennen kuin otettiin 4 kiinteää ateriaa päivässä niin 2 ja 5-6 aikohin ja sit nukkuin 8 ja taas maitoa, mutta nyt olen tehnyt sen huomion ettei jaksa sit aamulla maitoa ottaakaan jos syö nuo kaksi kertaa. Siksi olen alkanut alikuyöstä tarjoamaan tuttia ja sillä hän rauhoittuukin, ja jatkaa unia..mut joskus tuttia saa käydä laittaan tunnin välein ja joskus nukkuu sit suoraan esim. 1 sinne 6, jopa ylikin, niin siksi mietin et josko ei olisi enää nälkä, vaan joku muu syy siihen että herää..
Mut sit toisaalta vaivaa et jos on nälkä ja minä en anna maitoa. On oppinut kyllä kääntymään ja joten sekin voi lisätä levottomuutta öihin.. Mitä tekisitte minuna, yrittäisittekö tarjota ensin tuttia, vaiko antaisitteko suoraan maitoa. Vauva on pelkästään rintamaidolla, siis kiinteän lisäksi..

Mun 5 lasta lopettivat yöllä syömisen vasta kun imetys loppui kokonaan. Muuten en osannut enkä nähnyt tarpeelliseksikaan lopettaa yösyöttöjä vaikka yksikin nukkui suurin piirtein tissi suussa. Yösyötöt ovat muuten tuiki tarpeelliset maidon riittävyyden kannalta. Moni on kertonut, että maidon tulo hiipui, kun yösyötöt lopetettiin.

niin joo.. en antaisi tuttia ollenkaan, vaan maitoa vaan. Mutta vastustan tutteja. Kaksi lastani söi tuttia ja heillä jatkuvasti korvatulehduksia. Kolmelle en antanut tuttia lainkaan tai eivät sitä olisi huolineetkaan ja heillä ei ole ollut kertaakaankorvatulehduksia.

Minulla esikoinen muistaakseni lopetti ne itse kun oli 7kk olihan se elämä jotenkin helpompaa sitten kun ei tarvinut yöllä enää herätä syötteleen..ja nyt varsinkin kun on toinenkin pieni (vajaa 2v)...

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
niin joo.. en antaisi tuttia ollenkaan, vaan maitoa vaan. Mutta vastustan tutteja. Kaksi lastani söi tuttia ja heillä jatkuvasti korvatulehduksia. Kolmelle en antanut tuttia lainkaan tai eivät sitä olisi huolineetkaan ja heillä ei ole ollut kertaakaankorvatulehduksia.

Meillä esikoinen ei syönyt tuttia kun nukahtaessa ja yöllä..jätettiin tutti pois ennen kuin täytti 1v, ensimmäisestä kerrasta kun ei olisi sitä unien jälkeen heittänyt poissa sänkyyn..silloin päätin et nyt jätettän tutti pois, ennen kuin kiintyy liikaa. Ja hällä ei kyllä ole ollut ainuttakaan korvatulehdusta, muutenkin sairastanut todella vähän..

Alkuperäinen kirjoittaja Piku81:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Täytin tuttipullon vedellä...kolmantena yönä ei muistaakseni enää herännyt syötölle, kun ei halunnut vettä ja muuta ei saanut.

Minkä ikäisenä???

Tarkkaan en kakkosen kohdalla muista, mutta likalla oli ikää tuolloin joko 7 tai 8kk.

Esikko luopui 8kk iässä yömaidosta ihan samalla taktiikalla.

On tosiaan välillä jo oltu niin et tarjoan tuttia vaan ja sit jo aamusta 6 aikaan saa maitoa, mut siis jotkut yöt ovat haasteellisempia, ja silloin tuntuukin et pääsisköhän helpommalla jos antais vaan rintaa :kieh: mut siis kun en haluais et tottumuksestakaan sitä maitoa sit ottaa..ja sit saa olla vielä 2v imettämässä yöllä..

Juu ja onhan tuo vielä pieni...et siksi mietinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täysimetetyt harvemmin itekseen lopettavat noin pienenä yösyönnin.
Jos välttämättä haluat yösyönnin pois, alkaisin tarjoamaan maitoa pullostakin.

Miksi? Ai että yösyönti jäisi helpommin poissa...No en usko

meillä kaikki kolme vaan jossain vaiheessa ihan issekseen ovat lopettaneet yösyöpöttelyn, tämä juniori noin kolme viikkoa sitten vaan ei eräänä yönä herännytkään yöllä syömään eikä sen koommin ole yöruokaillut. Jos on ollut levoton niin tutti vaan suuhun että rauhottuu ja uni jatkuu, tutin voi ottaa sitten pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Piku81:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täysimetetyt harvemmin itekseen lopettavat noin pienenä yösyönnin.
Jos välttämättä haluat yösyönnin pois, alkaisin tarjoamaan maitoa pullostakin.

Miksi? Ai että yösyönti jäisi helpommin poissa...No en usko

Ei se ole uskon asia :saint:

Rintaruokittu vauva haluaa sen maidon lisäksi sen läheisyyden äitiinsä, mitä pullovauva ei ole samalla tapaa tottunut saamaan ruokailun yhteydessä. Eli kyllä mun mielestä olisi kätevää opettaa vauva pullollekin ja antaa pullosta vaikka pumpattua omaa maitoa.

Tällöin voisi isäkin olla mukana yösyötöissä ja käyttää tosiaan sitä vesitekniikkaa, kun on ensin saanut opetettua vauvan pois yötissiltä yöpullolle.

No en kyllä ymmärrä tuota,että pullosta maitoo tarjota.
Ei se poista "ongelmaa"
Tuttia ensin,jos sitä huolii.
Meillä on jätetty 7-8kk iässä yösyötöt pois.Yleensä yhdellä kahdella yöllä päästy ja sit on opittu oleen ilman rintaa.

Minäkin nostelen. Meillä on nyt 7 kk ikäinen vauva ja syö aika säännöllisesti 2 kertaa yössä. Saa päiväsoseen klo 11, välipalan klo 14, iltapäiväruoan klo 17 ja iltapuuron klo 20. Sen jälkeen vielä maitoa n 120 ml. Herättyään aamulla noin klo 8 ei maistu ikinä ruoka, kun on yöllä tankannut niin hyvin (syö yleensä 1 ja 5 aikaan yöllä).
Yhteen väliin jo söi vaan kerran yössä, joskus 4-5 välillä.

Mä vaan mietin, että itestäkin on niin mukava nukkua aamulla 8 saakka ja jos alan opettamaan vauvalle, ettei yöllä syödä, niin herää sit varmaan kukkumaan 6 aikaan ruokaa, vai miten teillä?
Meillä ollaan korvikkeella (soijamaito).

En mäkään kyllä sitä pulloa lähtisi tarjoamaan, vaan jos kerran huolii tutin niin sitä ja syliä. :)
Ja jos nyt ei pitkiä aikoja huuda niin eipä sen luulisi nälkää olevan, mutta ehkä sitten jos tosi usein heräilee eikä meinaa tuttiin tyytyä, voi olla nälkäkin. Mä en tosiaan oo vielä uskaltanut tuota 6kk ikäistä jättää yöllä syöttämättä kun on kuitenkin ihan kunnolla syönyt, onneksi vaan sen kerran tai kaksi, mikä musta on ihan normaalia tuon ikäiselle.

Jos olisi kyse mun lapsesta joka lopetti itse yösyönnit muutaman kk ikäisenä, mutta vaati tuttia 10 kertaa yössä niin lopettaisin tutin annon samalla kertaa kuin yösyötön. Tai sitten eka tutti pois jos tuntuu liian raa'alta lopettaa molemmat kerralla. Aseta rajaksi että ennen klo 6 ei saa tissiä. Nukuta vaikka vaunuihin ja heijaa takaisin uneen kun yöllä herää. Juuri luin Anna Wahlgrenin Lapsikirjaa ja tää kuulosti hyvältä =) Pitäis muutamassa yössä toimia ettei enää herää.

Koska syö viimeisen iltaruoan? yli 12 tuntia en pitäisi syömättä. Eli jos syö klo 20 iltaruoan niin pikku hiljaa sitten se klo6 maitokin pois jos klo8 heräätte.

Yhteistyössä