Miten olette kertoneet pomollenne ja työkavereillenne raskaudestanne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mona

Vieras
Mulla alkaa loma, mutta sen päätyttyä tulee nuo kriittiset 12 vkoa täyteen, jolloin olen aatellut kertoa raskaudestani työpaikalla... mutta miten? Soitanko vain pomolle (joka töissä toisessa konttorissa toisella paikkakunnalla) ja ilmoitan, että olen raskaana, vai miten se tulisi hoitaa? Onko tökeröä laittaa sähköpostia? Jotenkin tuntuu ahdistavalta kertoa "vieraalle" ihmiselle omasta tilastaan...

faktat faktoina. "olen raskaana jne.".

Meillä pomo samassa rakennuksessa, joten ei ollut ongelma. menin käymään hänen konttorissaan. Mielestäni sun pitäis soittaa mieluummin kuin sähköpostia.

Sehän on tiedotusluontoinen asia, joten pyrkisin tiettyyn neutraaliuteen. Meillä pomo kyllä oli yllättynyt (negatiivisesti) kun oli itse yrittäjä ja alkoi tietenkin heti miettiä kustannuksia...

Mut musta tuntuu et kun olen menossa yhteen kokoukseen lomani jälkeen syyskuussa niin maha näkyy jo aika hyvin, koska se pömpöttää jo nyt viikolla 9... Vai annanko vaan ihmisten huomata ja kerron sitten? Mutta tämä pomo ei ainakaan tule mitään kyselemään, koska on niin tahdikas...

Alkuperäinen kirjoittaja miuu:

Meillä pomo samassa rakennuksessa, joten ei ollut ongelma. menin käymään hänen konttorissaan. Mielestäni sun pitäis soittaa mieluummin kuin sähköpostia.

Sehän on tiedotusluontoinen asia, joten pyrkisin tiettyyn neutraaliuteen. Meillä pomo kyllä oli yllättynyt (negatiivisesti) kun oli itse yrittäjä ja alkoi tietenkin heti miettiä kustannuksia...

No mä en usko et mun pomo ainakaan mulle ilmottaa et suhtautuu kielteisesti, koska aika naisvaltainen työpaikka ja tälläkin hetkellä naisia äitiysvapailla. Itseäni vain jotenkin nolottaa kertoa hänelle, vaikka olenkin tosi onnellinen :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mona:
Mulla alkaa loma, mutta sen päätyttyä tulee nuo kriittiset 12 vkoa täyteen, jolloin olen aatellut kertoa raskaudestani työpaikalla... mutta miten? Soitanko vain pomolle (joka töissä toisessa konttorissa toisella paikkakunnalla) ja ilmoitan, että olen raskaana, vai miten se tulisi hoitaa? Onko tökeröä laittaa sähköpostia? Jotenkin tuntuu ahdistavalta kertoa "vieraalle" ihmiselle omasta tilastaan...

Miksi sun tarttis sille pomolle tuossa vaiheessa kertoa? Jollette tapaa ennenkuin 2 kk ennen sun äippäloman alkua, niin kyllähän se sitten sun äitiyslomapaperit saa :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja miuu:

No mä en usko et mun pomo ainakaan mulle ilmottaa et suhtautuu kielteisesti, koska aika naisvaltainen työpaikka ja tälläkin hetkellä naisia äitiysvapailla. Itseäni vain jotenkin nolottaa kertoa hänelle, vaikka olenkin tosi onnellinen :)

Miksi se nolottaa? Itse kävin kanssa rv 13 kertomassa pomolle, että olen raskaana. Menin vaan hänen huoneseen ja ilmoitin asiasta. Pomo (miespuolinen) oli iloinen puolestani, toivotti onnea ja kertoi, että heillekin tulossa perheenlisäystä kaksi viikkoa ennen mun laskettua aikaa :) Sun tilanteessa soittaisin mielummin kun laittaisin sähköpostia, jos kasvotusten ilmoittaminen ei onnistu.

Itse kertoisin sinuna soittamalla. Niin kerroin myös aikanaan omalle pomolle, kun sama tilanne myös täällä, että eri paikkakunnalla työskentelemme. Soitin siis vaan ja sanoin, että oon raskaana ja laskettu aika on tällöin ja tällöin :)
Ja vaikkei ookkaan mikään pakko kertoa vielä, niin mun mielestä se on aika reilua pomoa kohtaan. Ei sun muille tarvi kertoa, antaa niitten vaikka sitten huomata milloin huomaa tai sitten kerrot kun tahot :) Nolompaa se on, jos pomo saa kuulla sun raskaudesta jotakin muuta kautta.

Alkuperäinen kirjoittaja Miksi kertoisit?:

Miksi sun tarttis sille pomolle tuossa vaiheessa kertoa? Jollette tapaa ennenkuin 2 kk ennen sun äippäloman alkua, niin kyllähän se sitten sun äitiyslomapaperit saa :)

Etteks te oo oikeesti kertonu ku vasta 2 kk ennen äitiysloman alkua työpaikoillanne? Kyllähän se mahakin jo näkyy tosi selvästi ja pitäähän työpaikan saada aikaa järjestää sijainen. Oon jotenkin lojaali työnantajaa kohtaan ja haluan hänelle myös aikaa "sulatella" asiaa rauhassa.

Etteks te oo oikeesti kertonu ku vasta 2 kk ennen äitiysloman alkua työpaikoillanne? Kyllähän se mahakin jo näkyy tosi selvästi ja pitäähän työpaikan saada aikaa järjestää sijainen. Oon jotenkin lojaali työnantajaa kohtaan ja haluan hänelle myös aikaa "sulatella" asiaa rauhassa.

Itse olen kertonut jokaisen kolmen raskauden kohdalla (ja samalle pomollekin vielä :D ) ton np-ultran jälkeen n. rv 13, kun on nähty, että siellä kaikki ok ja la saatu varmistettu. Juuri sen takia, että mun työkuviot ja tuuraukset on keretty miettimään jo ajoissa valmiiksi ja kerkeen itse opettaa mahd. sijaisen.

Nimenomaan, se näkyy! Työnantajalle ja pomolle kertominen on ainakin minulle kaksi eri asiaa :D Olen todellakin lojaali työnantajaa kohtaan, mutta sijaista he eivät voi ruveta hakemaan ennenkuin ne mun viralliset paperit on siellä vaikka kertoisin heti plussatestin tehtyäni.

Itsellä nyt rv 20, pomo tietää, mutta työnantaja ei.

Tyhmä kysymys, mutta mitä eroa on pomolla ja työnantajalla? Mulla ne on ainakin yksi ja sama henkilö :D Pitää varmaan kertoa sitten kun menen sinne kokoukseen ja saavat sitten muutkin työkaverit tietää siinä samalla! :)

Nimenomaan, se näkyy! Työnantajalle ja pomolle kertominen on ainakin minulle kaksi eri asiaa :D Olen todellakin lojaali työnantajaa kohtaan, mutta sijaista he eivät voi ruveta hakemaan ennenkuin ne mun viralliset paperit on siellä vaikka kertoisin heti plussatestin tehtyäni.

Miksi muka ei voi? Mulla aikoinaan pätkätyöläisenä hyvinkin usein kävi niin, että tiesin työsuhteeni jatkuvan vielä puolen vuoden päästäkin, koska joku oli silloin jäämässä äitiyslomalle. Pienessä firmassa toki on eri tilanne, mutta kyllä niissäkin voi laittaa "puskaradion soimaan" ja alkaa hyvinkin ajoissa etsimään sijaista. Joku on ehkä kysellyt ko paikasta töitä jo aikaisemmin, joten sitten voi ottaa tähän henkilööön yhteyttä ja kertoa, että "meillä alkaisi puolen vuoden päästä äitiyslomasijaisuus, vieläkö kiinnostaa"?

No kai sitä noin puskaradion kautta voi aiemminkin ruveta kyseleen, mutta eihän kelleen mitään voi luvata ennenkuin olen virallisesti hakenut äippälommaa...

Ja mun pomo ja työnantaja on kaksi eri asiaa. Pomo ei palkkaa mulle sijaista (it's complicated ja iso firma eri alaosastoineen katsokaas nääs...)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Miksi muka ei voi? Mulla aikoinaan pätkätyöläisenä hyvinkin usein kävi niin, että tiesin työsuhteeni jatkuvan vielä puolen vuoden päästäkin, koska joku oli silloin jäämässä äitiyslomalle. Pienessä firmassa toki on eri tilanne, mutta kyllä niissäkin voi laittaa "puskaradion soimaan" ja alkaa hyvinkin ajoissa etsimään sijaista. Joku on ehkä kysellyt ko paikasta töitä jo aikaisemmin, joten sitten voi ottaa tähän henkilööön yhteyttä ja kertoa, että "meillä alkaisi puolen vuoden päästä äitiyslomasijaisuus, vieläkö kiinnostaa"?

Isommissa firmoissa rekrylupaa ei heru jos ei oo paperia siitä että joku lopettaa/jää mammalomalle yms.
Meilläkin oli tiedossa esim yhden duunikaverin lähtö jo 2kk ennen viimistä työpäivää, mutta rekrylupaa (eli ylipäätänsä ilmoitusta avoimesta paikasta) ei saatu kun vasta se 2 viikkoa ennen ku kaveri lähti ja jätti eropaperit.
samoin on meidän firmassa mammalomalaisilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Ambrosia85:
Isommissa firmoissa rekrylupaa ei heru jos ei oo paperia siitä että joku lopettaa/jää mammalomalle yms.
Meilläkin oli tiedossa esim yhden duunikaverin lähtö jo 2kk ennen viimistä työpäivää, mutta rekrylupaa (eli ylipäätänsä ilmoitusta avoimesta paikasta) ei saatu kun vasta se 2 viikkoa ennen ku kaveri lähti ja jätti eropaperit.
samoin on meidän firmassa mammalomalaisilla.
Mä tarkoitinkin sitä, että aletaan etsimään sopivaa työntekijää. Jos taloss aon jo hommiin sopiva määräaikainen, tätä henkilöä ehkä voisi suunnitella myös äitiysloman sijaiseksi. Työsopimusta ei tietenkään voi allekirjoittaa ennenkuin kaikki on selvää, mutta sopivaa ihmistä voi ruveta hakemaan. Ei siis varsinaisesti rekrytoida vaan aletaan katsella talon sisältä sopivia, käydä läpi aiemmin tulleita avoimia hakemuksia, laittaa puskaradio soimaan jne. Mä olin yhdessä isossa firmassa töissä, jossa ihan meiltä työntekijöiltäkin pomo kysyi, tunnetaanko ketään sellaista, joka voisi tulla tekemään jotain tiettyä hommaa. Mäkin pari kertaa soittelin tutuille, kävin heidän kanssaan kahvilla ja kerroin, että "meille olisi ehkä tulossa tällainen homma, kiinnostaako?". Ja jos kiinnosti, pomo otti yhteyttä sitten, kun asia oli ajankohtainen.

No kai sitä noin puskaradion kautta voi aiemminkin ruveta kyseleen, mutta eihän kelleen mitään voi luvata ennenkuin olen virallisesti hakenut äippälommaa...

Ja mun pomo ja työnantaja on kaksi eri asiaa. Pomo ei palkkaa mulle sijaista (it's complicated ja iso firma eri alaosastoineen katsokaas nääs...)

Mullakin on pomo eri asia kun työnantaja, isossa firmassa miekin. Tosin, en ole ikinä työntajalle itse kertonut raskaudesta, sen on hoitanut aina pomo. Ja onhan se kiva, että hän on tiennyt jo asiasta aikaisemmin, niin on kerennyt jo miettimään työkuviot valmiiksi ja pystyy sitte "ylemälle" taholle ehdottamaan jo ratkaisua töiteni järjestämisestä samalla kun ilmoittaa mun perhevapaasta.

Ei voikaan luvata. Mutta voi ruveta kyselemään. Monet ihmiset haluavat miettiä työpaikan vaihdosta ihan rauhassa. Varsinkin, jos uusi työ on määräaikainen. Perheellisenä erityisesti on hyvä punnita, mitä työpaikan vaihdos käytännössä merkitsisi. Tietenkään kukaan ei irtisano itseään vanhasta työpaikasta ennenkuin se uusi työpaikka on varma.

Yhteistyössä