Miten olette kertoneet lapselle kuolemasta? Hautajaisista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vaikeaa..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vaikeaa..

Vieras
Minulla on kohta 3 vuotta täyttävä tyttö ja ukkini kuoli hiljattain. Tästä kerroin lapselle kysymällä muistaako hän missä mummolan koira on? (Tuo koira kuoli viime kesänä.)
Tyttö kertoi että koirien taivaassa. Siihen sitten selitin että isoukki on myös taivaassa jne.
No, eihän noin pieni oikein tahdo ymmärtää kuolemaa, kyseli miksei itse ole kuollut, selitti että isä on kuollut töissä..
Voisiko tuon asian jotenki selittää paremmin pienelle?

Ja meillä olisi perjantaina sitten hautajaiset. Miten ihmeessä ne selitän??
Vinkkejä kaipailen, hän on kuitenkin utelias minne menemme perjantaina, ja olisi hyvä varmasti etukäteen vähän selitellä miksi ihmisiä itkettää jne.

Oliko tyttö miten läheinen ukin kanssa, osaako kaivata tätä? Tämäkin vaikuttaa siihen, miten lapselle asiaa selittäisin.

Tuohon miksi ihmiset itkee hautajaisissa, sanoisin, että ihmisiä itkettää, koske heillä on ikävä ukkia ja he ovat surullisia.

Ei mun mielestä 3-vuotiaan edes tarvitse tajuta kuolemaa täysin, kunhan ei vain ole vääriä luuloja.

Hautajaisissa ollaan hiljaa ja muistellaan ukkia ja usein ihmiset itkevät. Mä en veisi 3-vuotiasta siunaustilaisuuteen, koska on liian pieni ymmärtämään sitä tai saamaan lohtua ja tulee todennäköisesti rauhattomaksi enkä halua pilata sitä keneltäkään.

Meillä on kuolema selitetty juuri niin, että on mennyt taivaaseen ja että hautajaisissa ihmiset itkevät ikäväänsä. Meillä oli esikko hautajaisissa alle 2 vuotiaana, silloin hän ei vielä tietysti kysellyt mitään, mutta ymmärsi kyllä olla hiljaa, kun kerrottiin miten kirkossa ja saattomatkalla käyttäydytään. Ehdottomasti ottaisin 3 vuotiaan mukaan, kyllä elämään kuuluu nähdä niitä ikäviäkin asioita ja kyselevälle lapselle voi hänen tasosesti yrittää niitä selittää. 3 v kuitenkin jo muistaa olleensa hautajaisissa ja kun asia konkretisoituu hänelle, niin jatkossa on helpompi kertoa hänen kasvaessaan mistä oikein oli kyse.

Itse kerroin (lapset olivat noin 5v ja 3v6kk) että täti kuoli ja henki nousi taivaaseen. Katselee sieltä meitä mutta me emme voi nähdä häntä enää.
Isompi lapsi esitti sitten kysymyksiä, joihin vastasin totuuden mukaisesti. esim:ruumis pistetään arkkuun, ihmiset itkevät koska heillä on ikävä. haudalla käydään muistamassa ihmistä...

Ei 3-vuotias vielä osaakaan vielä täysin ymmärtää. Vasta ajan kanssa huomaa, ettei ukkia enää ole. Hyvin olet jo selittänyt. Hautajaisiin menette hyvästelemään ukin, vaikka kannattaa ehkä selittää, ettette näe häntä enää.

Ja totta kai veisin lapsen oman ukin hautajaisiin. Jos on levoton tai muuten haluaa pois niin sitten poistuu pihalle sen vanhemman kanssa, jonka sukulaisesta ei ole kyse. Mutta saattaa jaksaa ihan hyvin. Hyvä pointti on myös toi, että isompana tietää olleensa mukan hyvästelemässä ukkia, vaikkei siitä välttämättä omia muistoja jääkään. Ja muistotilaisuudessa yleensä helpottaa suvun vanhempaa polvea, kun on lapsiakin paikalla. Lapset eivät osaa olla jäykkiä ja ovat osoitus suvun jatkumisesta.

Kiitos teille, vaikeaa selittää noin pienelle ja miettiä miten tarkkaan tarvitsee edes selitellä.
No, siunaustilaisuuteen tyttö kyllä mukaan tulee, sinne tulee vain lähimmät joten kukkien vientiinkään ei niin paljoa aikaa mene. Ja vieraskorea lapsi niin en edes ole huolissani kuinka käyttäytyy, meteliä ei nosta, se on varma. Ja kukaan tuskin pahastuu jos lapsi ei hiiren hiljaa koko aikaa ole, tuttuja kuitenkin kaikki.

Yritettävä siis vaan jotenkin selittää hautajaisten kulkua ja hiljaa oloa jne. Kiitos vinkeistä!

Meillä myös viikon päästä mummin hautajaiset ja otan ehdottomasti 3-vuotiaani mukaan. Se oli oikeastaan suvunkin toive, koska lapsen olemassaolosta näkyy että elämä kuitenkin jatkuu. En ole selittänyt asiaa mitenkään ainakaan vielä, minusta tuntuu ettei lapsi sitä vielä kuitenkaan ymmärrä. Eivät olleet kovin läheisiä mummin kanssa, vain muutaman kerran tavanneet.

Osanotot ap:lle.

[QUOTE="sondersson";23425824]Meillä homma hoitui helposti kun luettiin Pupu Tupunan Juhlapäiviä, jossa käsitellään myös hautajaiset lyhyesti ja lapselle sopivalla tavalla :)[/QUOTE]

No voi hitsi, enpäs muistanut että kirjoja lapsille on kaikista aiheista. :)

Ota muistotilaisuuteen mukaan paperilehtiö ja kyniä!! Meil oli vastikään ukin hautajaiset ja lapsille oli pyöreäpöytä mis oli paperia ja vahakyniä... siinä sit piirsivät eikä se ketään haitannu, päin vasotn

[QUOTE="minä";23425848]Meillä myös viikon päästä mummin hautajaiset ja otan ehdottomasti 3-vuotiaani mukaan. Se oli oikeastaan suvunkin toive, koska lapsen olemassaolosta näkyy että elämä kuitenkin jatkuu. En ole selittänyt asiaa mitenkään ainakaan vielä, minusta tuntuu ettei lapsi sitä vielä kuitenkaan ymmärrä. Eivät olleet kovin läheisiä mummin kanssa, vain muutaman kerran tavanneet.

Osanotot ap:lle.[/QUOTE]

En minäkään näe syytä miksei lasta voisi ottaa hautajaisiin mukaan, se on osa elämää että suruakin tulee..
Meidänkään tyttö ei isoukkinsa kanssa nähnyt kuin pari kertaa, viimeksi tammikuussa mutta höpöttelee isoukista ja -mummista jatkuvasti, eli muistaa kyllä. Ja osaa kaivata ja varmasti ihmettelee hautajaisissa kun isomummi on paikalla, missä isoukki? Joten tuostakin syystä haluan asiaa hänelle selvittää hiukan.
Ihanasti kyllä tyttö itse kertoi tuossa että isoukki on taivaassa, isoukilla on siivet nyt. <3

Osanottoni myös sinulle!

Yhteistyössä