Miten olette hoitaneet kyläilyt/rotinat, jos ette ole pystyneet istumaan synnytyksen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ensisynnyttäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ensisynnyttäjä

Vieras
Mietin, että kun niin moni on jo ilmoittanut tulevansa mahdollisimman pian sitten katsomaan vauvaa ja tietysti ainakin miehen vanhemmat ja sisarukset (omista vanhemmistani ei niin väliä) on otettava heti vastaan, niin mitäs jos en pysty synnytyksen jälkeen vaikka istumaan? EHkä vähän ihmeellinen ongelma, mutta minusta olisi tosi outoa maata, jos meillä olisi vieraita. Ja toisaalta ei meillä ole kuin yksi sohva, joten jos siinä makoilisin niin vieraat eivät mahtuisi istumaan. Vai pystyykö aina sen verran istumaan, että selviää parin tunnin vierailuista?

Repesin tosi pahasti ja istuminen oli vaikeaa. Pystyin kuitenkin istumaan sisäkumin päällä ja pehmeällä (esim. tyynyn päällä). Älä stressaa, kyllä se sujuu. Ja jos ei suju, niin sitten sanot vieraille, ettei suju.

Olen istunut toisella kankulla sen minkä jaksanut, lopun aikaa maannut.

Meille on aina saanut tulla heti synnytyksen jälkeenkin, mutta sillä meiningillä, että mä olen kotonani ja mahdollisesti väsynyt ja kipeä.
Vieraat on pääasiassa itse kutsuneet itsensä, joten jos joku on siinä tilanteesa niin järjenköyhä, että kuvittelee siellä odottavan pirteän ja reippaan emännän täydessä tällingissä ja tuoreet pullat pöydässä, niin ongelma on sen, ei mun.

Alkuperäinen kirjoittaja ensisynnyttäjä;30379206:
Mietin, että kun niin moni on jo ilmoittanut tulevansa mahdollisimman pian sitten katsomaan vauvaa ja tietysti ainakin miehen vanhemmat ja sisarukset (omista vanhemmistani ei niin väliä) on otettava heti vastaan, niin mitäs jos en pysty synnytyksen jälkeen vaikka istumaan? EHkä vähän ihmeellinen ongelma, mutta minusta olisi tosi outoa maata, jos meillä olisi vieraita. Ja toisaalta ei meillä ole kuin yksi sohva, joten jos siinä makoilisin niin vieraat eivät mahtuisi istumaan. Vai pystyykö aina sen verran istumaan, että selviää parin tunnin vierailuista?

Suurin osa pystyy kyllä istumaan. Jos niin kävisi, että olisi jotain ongelmia, voit aina sopia, että mies näyttää nopeasti vauvaa sukulaisilleen ja sanotte että olet vielä niin huonossa kunnossa ettet jaksa seurustella.

No mietin sitäkin, kun neuvolasta kehotettiin leipomaan valmiiksi pakkaseen, että on helppo sitten vain sulattaa pullaa vieraille ja minähän olen tehnyt työtä käskettyä. Mutta voisiko olla niin töykeä, ettei tarjoaisikaan vieraille kahveja vaan vierailut olisivat nimenomaan sillä idealla, että he tulevat vain katsomaan vauvaa, ja sitten eivät ehkä viihtyisikään niin pitkään? Mutta toisaalta täällä meilläpäin on tapana nuo rotinat, eli että vieraat tuovat herkkuja tullessaan, eli silloin olisi tavallaan pakko kahvitellakin.. Jotenkin kauheasti stressaa tämä vierailuasia, kun mieluiten olisin ensimmäisen kuukauden vain vauvan ja miehen kanssa kolmestaan kotona linnoittautuneena :D

Itse 2x ommeltu ja tikattu. Kumpaisellakin kerralla ilmaisin hyvin, että katsotaan kahden viikon kuluttua jos perse kestää. Itsekäs saa olla ja pitää olla. Meilläpäin neuvolasta kehotettiinkin linnoittautumaan ja tutustumaan vauvaan rauhassa.
Tuttavallani repesi tikkaukset, kun joutui kahvia kaatelemaan vieraille ja samalla pitämään pientä nyyttiä sylissä.
Kyllä ehtivät ihastelemaan hieman myöhemmin ja tuomaan flunssan tai kurataudin tullessansa.
Jokainen tyylillään ja monet ottaa vastaan heti laitokselta tultuaan ja itkevät miehelleen/netissä, kun peppuun sattuu ja tressikäyrä pomppii sukulaisten takia tapissa.
Ota rennosti ja nauti miehesi kanssa ensimmäisistä päivistä kaikessa rauhassa. Tee poikkeus tavoissa ja toivota vieraat tervetulleiksi tiettynä päivänä vaikka pienen kutsukortin muodossa. Tee kortit valmiiksi ja mies laittaa postiin, kun lapsi syntyy.

Vieraathan tuo ne rotinat nimenomaan siksi, ettei äidin tarvitse tehdä mitään! Meillä anoppi oli leiponut kakut ja pullat, keitti kahvit ja siivosi keittiön kun tulivat kylään isommalla porukalla. Mun ei tarvinnut tehdä mitään. Ja menin välillä makuuhuoneeseen pitkälleen, vauvaa ne tuli katsomaan eikä mua. Hyvin pärjäsivät miehen kanssa keskenäänkin.

Pyydä ne sairaalaan katsomaan. Ja jos ite et pääse sängystä ylös. Mies voi vierailu huoneessa esitellä uuden tulokkaan. Ja saathan sä kotonakin vaan makaa caikka ne tulisi. Eiköhän mies pärjää niiden kanssa :) ota rennosti :)

Ihmisille voi ihan aikuisten oikeestikin sanoa, että ei vielä.
Tai sitten aikuisten oikeesti voi sanoa, että ihan hetken voivat olla, mutta sitten lähteä.

Mitä miehesi on mieltä? Meillä rankan kokemuksen jälkeen varsinkin mies koki, että tarvitsee jotain tuttuja ja seuraa joiden kanssa keskustella

Mä en ikinä oo ollu sellasta sorttia että kiinnostas makoilla sängyssä räkimässä kattoon. Polvileikkauksen jälkeen oli pakko ku taju meinas lähtee aina ku nousin.

3 synnytystä takana,ensimmäisen aikana aloin imuroida huushollia samana päivänä kun kotiin päästiin ku seuraavana päivänä oli tulossa vieraita. Toisen aikaan olisin voinut lähtee salista suoraan joulusiivoja tekemään ja yhden päivän vaan olinkin sairaalassa ja sieltä suoraan mentiin kauppaan ostamaan loput jouluruoat yms. Ja joulun meillä oli mun suku kauempaa eli olivat monta yötä ja siis synty muutama päivä ennen joulua.
Samoin kolmas,toisena päivänä sairaalasta pääsyn jälkeen kävelin koiran kanssa 8km lenkin.

[QUOTE="Mamma90";30379633]Mä en ikinä oo ollu sellasta sorttia että kiinnostas makoilla sängyssä räkimässä kattoon. Polvileikkauksen jälkeen oli pakko ku taju meinas lähtee aina ku nousin.

3 synnytystä takana,ensimmäisen aikana aloin imuroida huushollia samana päivänä kun kotiin päästiin ku seuraavana päivänä oli tulossa vieraita. Toisen aikaan olisin voinut lähtee salista suoraan joulusiivoja tekemään ja yhden päivän vaan olinkin sairaalassa ja sieltä suoraan mentiin kauppaan ostamaan loput jouluruoat yms. Ja joulun meillä oli mun suku kauempaa eli olivat monta yötä ja siis synty muutama päivä ennen joulua.
Samoin kolmas,toisena päivänä sairaalasta pääsyn jälkeen kävelin koiran kanssa 8km lenkin.[/QUOTE]

Tulihan nyt varmasti sädekehä kiillotettua ja oma erinomaisuus kerrottua? Jos vieraat haluaa tulla kattoon vauvaa ja se teille sopii niin tulkoon. MUTTA, tuovat tarjottavat tullessaan ja ihan itse keittävät kahvit ja kattavat pöydän. Jos et pysty istumaan, makaat sohvalla tai sängyssä. Jos vieraat ei älyä hommaa niin se on niiden häpeä. Tai sit tulevat kuukauden päästä.

En pystynyt istumaan puoleentoistaviikkoon, olin muutenkin todella kivuissani. Vieraille voi ihan tylysti kertoa että kutsutte kylään kunhan olet paremmassa kunnossa. Ekat viikot voi minusta ihan hyvin rauhoittaa oman perheen kesken, jos siltä tuntuu.

No mietin sitäkin, kun neuvolasta kehotettiin leipomaan valmiiksi pakkaseen, että on helppo sitten vain sulattaa pullaa vieraille ja minähän olen tehnyt työtä käskettyä. Mutta voisiko olla niin töykeä, ettei tarjoaisikaan vieraille kahveja vaan vierailut olisivat nimenomaan sillä idealla, että he tulevat vain katsomaan vauvaa, ja sitten eivät ehkä viihtyisikään niin pitkään? Mutta toisaalta täällä meilläpäin on tapana nuo rotinat, eli että vieraat tuovat herkkuja tullessaan, eli silloin olisi tavallaan pakko kahvitellakin.. Jotenkin kauheasti stressaa tämä vierailuasia, kun mieluiten olisin ensimmäisen kuukauden vain vauvan ja miehen kanssa kolmestaan kotona linnoittautuneena :D

Voit myös pyytää vieraita tulemaan myöhemmin ( ensimmäisen kuukauden jälkeen). Minä repesin niin pahasti että en pystynyt istumaan ensimmäiseen pariin viikkoon. Ei huvittanut kauheasti istuskella kahvilla vieraiden kanssa. Silloin vieraili lähisuku ja muut läheiset joille avoimesti pystyin kertomaan että seison kahvittelujen ajan ja lopun ajan makaan sängyllä/sohvalla ja voivat seurustella miehen ja vauvan kanssa tai tulla istumaan sängylle hetkeksi juttelemaan kanssani. Osittain istuin myös ilmarenkaan kanssa toisen viikon lopulla.

Loput vierailivat sitten tuon kahden viikon jälkeen kun pystyin jo istumaan ja kahvittelu oli mukavampaa.

Mulla oli eppari, kolmannen asteen repeämä + pienempiä repeämiä ja päälle päätteeksi vielä hiukan muuta kohdussa. Mulle istuminen ei tuottanut hankaluuksia kuin sairaalassa aluksi.

Meilläpäin rotinat tarkoittaa niitä syötäviä ja vaikka sana on kaikkien tiedossa, jopa puheissa niin vain yksi vierailija toi mukanaan rotinoita. Muille tein puolivalmiista leivonnaisia: valmispohjaan rahkamustikkapiirakaa, teeleipiä jne leivonnaisia jotka on tosi helppo ja nopea valmistaa.

Minusta se aika oli ihanaa kun ystävät ja sukulaiset kävivät ensimmäistä kertaa katsomassa vauvaa :heart:

Luin vasta ny noita väliss olleita tekstejä ja hiukan huvitti tuo yksi siivoaja ja lenkkeilijä.

Mä pystyi istumaan noista repeämistä yms. huolimatta, mutta kävely otti kovilla vielä pitkän aikaa synnytyksen jälkeen. Tosin mulla meni noiden repeämien vuoksi 2,5 litraa verta, eli kaipa sillä oli osuutta asiaan.

Mutta hyvin olen toipunut kaikesta huolimatta. =)

Ai. No mulla meni kolmisen viikkoa ennenkuin pystyin istumaan! Repesin kohdunsuusta peräaukkoon saakka, 67 tikkiä ja korjausleikkaukset seuraavana päivänä synnytyksestä. Joka meni sekin sitten vituralleen....
Vieraita sai kestiä mies, äiti ja anoppi. Me vauvan kanssa siis oltiin vaakatasossa. Itseasiassa en saanut liikkua lain osastolla kun oltiin viikko. Oli katetrit ja vauva tuotiin vain syönneille viereen.

Meilläpäin on tapana rauhoittaa pari ensimmäistä viikkoa vauvalle ja äidille, eikä tupa kylään sen aikana. Vaikka kivuilta pystyykin istumaan, niin sitähän ei aina suositella jos on revennyt pahemminkin ja useampi ommel laitettu, suottaapi ompeleet irrota.

Jos et pysty istumaan, älä vaan vieraiden takia istu!!! Istumiskieltoa kannattaa todellakin noudattaa. Ite jouduin tulee sairaalasta kotiin autossakin makuullaan. Kahteen ja puoleen viikkoon ei tarvinnu haaveilla istumisesta.

Eikö mies voi keittää ja kaataa ne kahvit ja leipoa/hakea kaupasta tai konditoriasta kahvileivät? Siis jos nimenomaan synnyttänyt äiti ei jaksa sitä hääräämistä fyysisesti, eri asia tietysti jos on sellainen olo mielessäkin, ettei jaksaisi vieraita.

Yhteistyössä