Miten olette aloittaneet kiinteiden syömisen?

• Viestiketjun aloittaja ruokaa vauvalle
  • Ensimmäinen viesti
ruokaa vauvalle
Vauva on nyt 5,5kk ja muutama päivä ollaan maisteltu perunaa lounaalla. Mies oli vauvan kanssa 5kk neuvolassa, eikä kysellyt syömisestä sen tarkemmin, enkä itse muista kaikkea edelliseltä kerralta. Sen muistan, että yksi ruoka-aine kerrallaan muutaman päivän välein lisätään, mutta milloin olette ottaneet kuvioihin toisen (hedelmä?)soseaterian? Entäs sitten aamu/iltapuurot? Liha?

Mitenkäs näitä nykyään suositellaan?

Mä aloitin soseet 5,5kk. Aloitin ihan kaupan maissisoseella. Viikon verran pelkästään sitä aamupäivisin. Sitten lisäsin hedelmä/marjasoseen iltapäivään. Annos oli n. puoli pilttipurkillista. Siitä kuukauden päästä aloitin puurot, ensin iltaan, sitten aamuun. Eli siinä 6,5kk oli aamupuuro, "lounaaksi" kasvissose, "päivälliseksi" hedelmäsose, illalla iltapuuro. Ja tissiä niin paljon kun söi.

Joskus 7kk aloitin lihat. Silloin mentiin niin, että aamupuuro, lounaaksi lihasose ja päivälliseksi kasvissose, ja illalla puuro. Niihin aikoihin aloin antaa hedelmäsoseen välipalaksi lounnaan ja päivällisen välissä. Nyt kun tytär 10kk, mennään niin, että aamulla puuro, lounaaksi lihasose, välipalaksi hedelmäsose/hedelmiä/marjoja/jugurttia, päivälliseksi lihasose, sekä iltapuuro. Imetän edelleen muutaman kerran päivässä, ja juuri alettu maistelemaan maitotuotteita, raejuustoa ja vähän piimää. Niin ja puurot on aina olleet ihan tavallisia puuroja, vaihdellen eri viljalajeja, en siis ole antanut vauvanpuuroja. Toivottavasti sait tästä jotain irti. :)

Olen ollut silloin 6kk vanha ja varmaan ensimmäinen ruokani oli peruna ;)

Lapseni aloittivat myös 6kk iässä ja mustikalla. Pikkuhiljaa on lisätty määriä ja ruoka-aineita, lapsesta riippuen. Tavallisia puuroja ja kotisoseita.

liisa lapamato
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:
Mä en muista koska olin silloin niin pieni..*jos siis otsikkoon vastais..*
:whistle: appelsiinimehua ei taideta laskea kiinteäksi.
Mutta sitä ja tomaattimehua on minulle tarjottu ensimmäisenä äidinmaidon rinnalla kulkevana ravintona. Olin n. 3kk.
Ei vissiin..paitti jos siinä oli hedelmälihaa :D

Luin kans miehen neuvolakortista että 2kk:na tuoremehuja..huh.

ap
Juu, omasta neuvolakortista luin, että ensin appelsiinimehua 2-kuisena ja sitten porkkanaraastetta.

Ehkä kuitenkin ymmärrätte, mitä tällä kysymykselläni haen, vaikka ulosanti on hiukan sekavaa. Varmaan paikalla on joku, joka osaa vastata?

Esikoisen kanssa aloitin marjasoseilla joskus 4kk:n iässä, siitä yksi ruoka-aine kerrallaa lisäilin viikon-kahden välein. Kuuden kuukauden ikään menessä oli säännöllinen ateriarytmi, 5 ateriaa päivässä, yksi liha-ateria, aamuisin ja iltaisin puuro.

Kuopuksen kanssa...hmm.. aloiteltiin joskus 7-8kk:n iässä sormiruoalla, mitä sai itse maistella. Ekoja taisi olla bataatti ja banaani. Avocado oli kanssa ensimmäisten joukossa. 2-3 viikon välein lisäsin jonkun ruoka-aineen, varmaan kuukausi ainakin meni, että se oli tosiaan ihan vaan maistamista n. kerran päivässä, joskus jäi päivä väliinkin. Vasta joskus 10-11kk:n iässä alkoi olla säännöllinen ateriarytmi, liha tuli vasta aika lähellä vuoden ikää, hapanmaitotuotteet samoin. Ilta- ja aamupuurot n. 11 kk:n iässä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juu, omasta neuvolakortista luin, että ensin appelsiinimehua 2-kuisena ja sitten porkkanaraastetta.

Ehkä kuitenkin ymmärrätte, mitä tällä kysymykselläni haen, vaikka ulosanti on hiukan sekavaa. Varmaan paikalla on joku, joka osaa vastata?
No tuossa sinulle yhen esimerkin kirjottelin. :)

M
Meillä aloitettiin kiinteät vasta kuuden kuukauden iässä ja perunalla. Siitä sitten porkkanaa, banaania, mustikkaa, parsakaalia ja niin edelleen. Alussa sekoitin soseen joukkoon ihan pienen tilkan rintamaitoa, jotta maku olisi tutumpi. Jatkossa "tuttuuden" roolin sai peruna, sillä äitinsä tyttärenä se on meidän neidille uponnut aina hyvin. ;)

Neuvola suositteli 1-2 uutta ruoka-ainesta per viikko, jotta nähdään, jos jokin ei sovi.
Lisäksi, koska aloitettiin kiinteät vasta noin myöhään, neuvolasta suositeltiin, että mahdollisimman pian (eli parin viikon kuluttua) otettaisiin mukaan myös jokin vilja ja/tai liha, jotta vauva saa proteiineja. Niitä kun kuulemma ei äidinmaidossa ainakaan tarpeeksi ole. Mä tein sitten 6,5kk lähtien pikkuiselle puuroa ihan tavallisista kaurahiutaleista, joita tosin murskasin pienemmiksi ennen kypsennystä (ja siihen sekaan hiukan äidinmaitoa sekä soseutettuja marjoja ja banaania aina sitä mukaa, kun saatiin niitä testattua). Ekana lihana taisin antaa keitettyä ja sauvasekoittimella muussattua kanaa neljännellä kiinteidenmaisteluviikolla.

Mutta siis siitä, missä järjestyksessä ja mitä kannattaa/haluaa milloinkin alkaa antaa, riippuu pääosin ihan omista mieltymyksistäsi ja tietenkin vauvan mieltymyksistä. Netistä löytyy kyllä listoja niistä EI alle vuoden ikäisille sopivista ruoka-aineista (esim. http://www.vau.fi/Teemat/Teemakategoriat/imetys-ja-ravinto/Mita-vauva-syo/ ).

M
Minä täällä vielä...
Noista ruokakerroista piti vielä mainitsemani, että tuokin taitaa vaihdella aika paljon vauvan ja perheen mukaan. Muistan, että monet tutut käyttivät tuota yksi lämmin sose ja yksi marja-/hedelmäsose aika pitkäänkin. Me taas annettiin pieniä määriä perunaa (ym) kahdesti päivässä jo varmaan viikon maistelun jälkeen. Tämä siksi, että tyttö tuntui pitävän maistelusta ja toiseksi painonsa on mennyt aina miinuskäyrällä, joten toinen "lämmin murunen" tuntui hyvältä idealta. ;) Myös puuroa aloimme aika pian antaa kahdesti päivässä, mutta tämäkin taitaa olla ihan vauvakohtainen juttu. Toisaalta annokset on meillä olleet aina melko pieniä...

Yhteistyössä