Miten nyt tulisi sitten toimia,tytön kiusaamisesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vakkari harmaantui
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vakkari harmaantui

Vieras
Ennen kesälomia ei ollut yhtään vaikeaa viedä tyttöä puolipäivähoitoon päiväkodille,tyttö oli aina yhtä innokas menemään.

Nyt on hoidossa käynyt kohta 2 viikkoa.Maanantai meni vielä hyvin,mutta eilen sanoi illalla ettei hoitoon enää mene..ei halua.Aamulla kuitenkin taas innoissaan meni..mutta olisi mun tahtonut sinne jäävän.No kun kotiin menin hakemaan,oli tyttö salamana vaatteet päällä ja pihalla...joka on harvinaista.Sitten sanoi itku kurkussa ettei sinne enää menen.Vasta myöhemmin suostui syyn kertomaan.

Syy oli se että eräs samanikäinen poika on ruvennut kiusaamaan,ainakin tytön vaatteita haukkuu rumiksi.Muuta en saanut tytöstä irti.Miten nyt sitten suhtaudun asiaan,otanko heti hoidossa puheeksi vai seuraanko tilannetta?Pelkään vain että itse ylireagoin,koska olen itse kuolukiusattu ja tunteet pinnassa.Säälin kyllä kiusaajaa,koska sopeva poika jolla vain kotioloissa tosi vaikeaa.Mitäs teidän mielestä pitäisi tehdä?

Viime syksynä olivat pojan kanssa samassa kerhossa ja silloin ei ongelmia ollut.Tytön vaatteissa ei ainakaan mitään vikaa ole,ovat ehjiä,puhtaita ja muutenkin siistejä.Itteä vain suututtaa niin..ei tahtois samaa kohtaloa kuin itellä.Tyttö ei kyllä mikään herkkä tapaus ole,joten en usko että mitenkään pienestä jutusta olisi kyse.Kysyin tytöltä että mitäs hoitajat sanovat,niin vastaus oli vain että kyllä sun vaatteet on hienot.Kukaan hoitajista ei ole mitään asiasta maininnut.

Noista kiusaajistahan tehtiin tutkimus. Lähes kellään kiusaajalla ei ole huonot kotiolot. Kyse on yleensä persoonanpiirteestä. Osa ihmisistä alkaa jo luonnostaan alistamaan muita. Siihen voi toki vaikuttaa kotoota saatu kannustus tai vain välinpitämättömyys ja ajattelu:.. "pääasia ettei sua kiusata". Saattaa myös olla ettei lasta kielletä hanakasti kiusaamasta muita tai ei edes tiedetä että lapsi kiusaa muita. Kiusaajat saattavat olla hyvin älykkäitä lapsia ja piilottelevat piirteitään aikuisilta jos tietävät että niitä ei sovi näyttää.

Mun mielestä tuohon auttaa vain empatiakasvatus kiusaajalle. Ainakin osaan ihmisistä se tehoaa. Joissakin kouluissa on onnistuneesti toteutettu ko. ohjelmaa pelimuodossa ja onnistumis% on ollut 40%. Eli paras tähän mennessä. Hesarissa oli laajemmin juttuja jokunen viikko sitten ja uutisissa telkussakin saattoi olla.

Ota vain heti puheeksi. Itseäni aikanaan koulukiusattiin ala-asteella ja vieläkin on kipeä asia, että isäni, jolle asiasta kerroin, ei tehnyt mitään.. Ja pienelle lapselle se pettymys oli järkyttävä, että oma isä antoi asian olla....

Alkuperäinen kirjoittaja Mie*:
Ota vain heti puheeksi. Itseäni aikanaan koulukiusattiin ala-asteella ja vieläkin on kipeä asia, että isäni, jolle asiasta kerroin, ei tehnyt mitään.. Ja pienelle lapselle se pettymys oli järkyttävä, että oma isä antoi asian olla....

Jep.. se on aika "kylmettävää" jos ei aikuiset läheiset edes pelasta kiusaamiselta. Kiusaamisesta ei varmaan jäisi niin syviä arpia jos joku auttaisi koko ajan ja uskoisi.

Tunnen kyseisen pojan vanhemmat hyvin kun melkein naapurissa asuvat.Poika on muuten rauhallisen oloinen mitä itse olen nähnyt.

En tahtoisi ruveta 5v:lle pojalle mitään ongelmia tuosta,koska voi olla ohimenevää ja muutenkin.Tahtoisin vain että tädit hoidossa pitäisivät ajantasalla asian suhteen ja sitten puututaan jos ei pian lopu.hankalaa...

Yritin tytölle selittää ettei vaatteissa ole mitään vikaa,mutta kokemuksesta tiedän että se on ihan turhaa.

Asiasta ananakseen...
Olen miettinyt kiusaamista ja siihen kaikkea liittyvää. uskon että se on primitiivinen piirre luolamiesajoilta jolloin johtajat ja alaiset valikoitui varmaan jo hyvin nuorina koska se oli välttämätöntä. Jonkun piti johtaa, jotakuta piti pelätä.

Omalla kohdallani asiaan puututtiin melkein heti,mutta tapa oli väärä ja siitä ei seurannut kuin lisää ongelmia.Perheeni oli ihan tavallinen,meillä vain oli maatila ja haisin mukamas ja isäni oli mukamas alkoholisti.Kiusaajat itse olivat maatalon lapsia ja oikean alkoholistin tytär.Vasta aikuisena ovat tulleet asiaa sopimaan ja onhan ne tavallaan sovittu...unohda en koskaan.

Nyt sitten se tapahtu...täyty jättää itkevä tyttö hoitajan hoiviin=(Mielellään kotoa lähti hoitoon,mutta kun mä oli lähdössä alkoi huuto.

Asiasta kun sanoin,mitä poika oli sanonut tytölle..oli hoitajan kommentti vain:että ei kannata välittää.

Alkuperäinen kirjoittaja vakkari harmaantui:
Nyt sitten se tapahtu...täyty jättää itkevä tyttö hoitajan hoiviin=(Mielellään kotoa lähti hoitoon,mutta kun mä oli lähdössä alkoi huuto.

Asiasta kun sanoin,mitä poika oli sanonut tytölle..oli hoitajan kommentti vain:että ei kannata välittää.

Sano päiväkodin johtajalle asiasta, tai sitten vastaavalle ylemmäs. Valitat niin ylös kunnes tulee asiaan mutos, tuollaista ei tule sallia.

asia puheeksi ja sellaisella äänenpainolla, että mulle ei ryttyillä! Ei tartte kuunnella mitään lässynlässyä vaan ota yhteys johtajaan ja sano, että homma pitää hoitaa kuntoon!

Saas nähä mitä on tunnin päästä vastassa kun tyttöä menen hakemaan.Päiväkodin johtaja on täys p###a,en oo sen kanssa koskaan toimeen tullu.Mutta asiasta puhutaan kun menen ja jos ei selvyyttä tule otan tytön pois hoidosta kokonaan.Kotona kun olen ja tytöllä puheen edistämiseksi tuo hoitopaikka.Keksitään sitten jotain muuta.

Kun hoidossa on käyty pari viikkoa, on kuherruskuukausi ohi, ja lapsi tajuaa että tämähän on jokapäiväinen juttu. Ei, syystä tai toisesta, haluaisi mennä hoitoon, ja ehkä itkee aamuisin, ehkä keksii joitain juttuja ja verukkeita sille miksi ei haluaisi mennä.

Ap, ehkä lapsesi puhuu totta kiusaamisesta, ehkä ei. En tiedä. Mutta omasta lapsestani ja ystävieni lapsista olen huomannut sen, että jos joku asia ei oikein huvittaisi, ja äiti kysyy että miksi, niin vastaus voi olla vaikka että "Miska kuristi mua". Vaikka Miskaa ei ole näkynyt päiväkodissa viikkoon.

Selvitä asiaa henkilökunnan kanssa, äläkä hyväksy vastaukseksi noita "älä välitä "- juttuja. Jos kiusaamista on, se täytyy saada loppumaan.

Mutta tuo, että parin viikon tarhassakäynnin jälkeen uutuudenviehätys on ohi ja aamuista voi tulla vaikeita, pitää paikkansa monen lapsen kohdalla.

Saas nähä mitä on tunnin päästä vastassa kun tyttöä menen hakemaan.Päiväkodin johtaja on täys p###a,en oo sen kanssa koskaan toimeen tullu.Mutta asiasta puhutaan kun menen ja jos ei selvyyttä tule otan tytön pois hoidosta kokonaan.Kotona kun olen ja tytöllä puheen edistämiseksi tuo hoitopaikka.Keksitään sitten jotain muuta.

Lapsen hoitajile juttelet jotta tietävät seurata tilannetta ja puuttua heti kiusaamiseen.
Meillä oli samanlainen tilanne ja juttelin myös pojan kanssa jotta hän itse ei välittäisi ja sanoisi itse kiusaajille että tollainen ei ole reilua ja että pikkulasten hommaa kiusaaminen.
Myöhemmin kävi ilmi että kiusaaja oli hakenut seuraa eli kiusaajalta puutuivat oikeat konstit tutustua ja hakea leikkiseuraa . Hoitajien avulla tilanne laukes ja pojat ovat nykyään hyvät kaverit.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Kun hoidossa on käyty pari viikkoa, on kuherruskuukausi ohi, ja lapsi tajuaa että tämähän on jokapäiväinen juttu. Ei, syystä tai toisesta, haluaisi mennä hoitoon, ja ehkä itkee aamuisin, ehkä keksii joitain juttuja ja verukkeita sille miksi ei haluaisi mennä.

Ap, ehkä lapsesi puhuu totta kiusaamisesta, ehkä ei. En tiedä. Mutta omasta lapsestani ja ystävieni lapsista olen huomannut sen, että jos joku asia ei oikein huvittaisi, ja äiti kysyy että miksi, niin vastaus voi olla vaikka että "Miska kuristi mua". Vaikka Miskaa ei ole näkynyt päiväkodissa viikkoon.

Selvitä asiaa henkilökunnan kanssa, äläkä hyväksy vastaukseksi noita "älä välitä "- juttuja. Jos kiusaamista on, se täytyy saada loppumaan.

Mutta tuo, että parin viikon tarhassakäynnin jälkeen uutuudenviehätys on ohi ja aamuista voi tulla vaikeita, pitää paikkansa monen lapsen kohdalla.

Vanha hoitopaikka se on...ei siis mikään uusi kokemus.

Vanha hoitopaikka se on...ei siis mikään uusi kokemus.

Olihan lapsi kesän kotona, eikö?
Uutuudenviehätys siinäkin on, kun kesälomalta palataan taas hoitoon/kouluun.
Tuttu ilmiö ainakin alalla työskentelevien ystävieni/tuttujeni mukaan.